Genealogie familie Louis

  • Pim Louis
    Message 1 of 4 , Feb 6, 2013
      Lijstgenoten,

      Binnenkort ben ik voornemens weer eens een bezoek te brengen aan het
      rijksarchief te Leeuwarden. Ik wil daar onderzoek doen naar de Familie Louis
      uit Franeker. Probleem is dat mijn onderzoek dood dreigt te lopen.

      Ik ben op zoek naar de gegevens van de volgende personen:

      Joseph Louis ook wel bekent onder de naam Lowat overleden op 25/8-1812. Hij
      was op dat moment oud 39 jaar. Hij moet dus geboren zijn in 1773;

      Zijn echtgenote Jakoba Jans van der Berg of van den Berg overleden
      13/6-1812. Zij was op dat moment 36 jaar. Zij moet dus geboren zijn in 1776;

      Hun zoon Johannes Joseph Lowat overleden op 11/11-1812 op de leeftijd van 4
      jaar.

      Joseph en Jakoba hadden nog 2 oudere kinderen te weten

      . Jan Joseph Louis geboren op 10 februari 1805 te Franeker en

      . Joseph Josephs Louis (Lowie) geboren op 7 februari 1807 te Kollum

      In de akte van bekendheid betreffende het huwelijk van hun oudste zoon Jan
      Joseph staat vermeld dat Joseph en Jakoba wettig gehuwd waren.

      In de klapper van de Familieraden heb ik een indicatie gevonden dat ene
      Joseph Loja tuinman was op Groot Heroma. Deze Joseph Loja was getrouwd met
      ene Jacoba van den Berg. Bijkomend aspect is dat Joseph Loja en Jacoba van
      den Berg een zoon hadden die op 19 november 1808 te Zweins is geboren en op
      26 december 1808 daar in de Hervormde kerk is gedoopt. De naam van deze zoon
      was Johannes. Van deze persoon heb ik een doopbewijs aangetroffen en in mijn
      bezit. De naam Groot Heroma kan een verschrijving zijn. Wellicht wordt daar
      Groot Heerema mee bedoeld een state in Zweins die omstreeks 1814 is
      afgebroken.

      Via het Internet heb ik inmiddels op de site van Tresoar de namen in
      allerhande registers op alle mogelijke varianten in getypt, maar zonder eng
      positief resultaat. Wat ik wil weten is de tuinman Joseph Loja dezelfde
      persoon als de op 25/8/1812 overleden Joseph Lowat (een van de namen die
      Joseph Louis gebruikte) en wat was de geboortplaats van Joseph Lowat.
      Hetzelfde geld voor Jakoba Jans van der Berg.

      Als ik het archief bezoek waarin zou ik dan nog onderzoek kunnen doen. Ik
      wil zeker beginnen in de klapper van de familieraden, maar uiteraard sta ik
      open voor andere alternatieven.

      MVG

      Pim

      PS Naast het Nederlands beheers ik de Engelse - en de Duitse taal.

      Pim Louis

      Tel nr. 0299-429039

      Mobiel 06-29272193

      Fax nr. 0847-129912

    • antonmusquetier
      Message 2 of 4 , Feb 6, 2013
        Beste Pim

        Heb je ook al eens gezocht in de secundaire bronnen

        zal hieronder wat door mij samengestelde bronnen aangeven van Franeker en Franekeradeel
        Ook wat algemene bronnen daaronder misschien vind je daar wat

        Met vriendelijke groet

        Anton Musquetier
        http://altijdstrijdvaardig.nl
        Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
        van Friesland met ca. 241.605 familienamen,
        ook uit andere Provincies, en ca. 227.750
        gefotografeerde pagina's van kerkarchieven

        A.G.Musquetier

        FRANEKER DTB 265-266-267-268-271 Toegang 28 blz. 27

        =========

        Autorisaties Hof van Friesland 1626-1638 14.31

        1638-1655 14.32

        1683-1711 14.35

        1769-1811 14.35

        Autorisaties 1645-1675 13.183

        1675-1731 13.184

        1731-1808 13.182

        Burgerboek 1539-1807 Copie 6059.1

        Quotisaties voornamen 1749 5.30

        familienamen 1749 5.39

        Registres Civique 1811 8.30

        Hypotheken debiteur nedergerecht 1601-1608 13.27

        1619-1692

        1700-1811

        Index lijsten studenten 1586-1685 181.01

        Bibl. 123

        Bibl. 124

        Lijst gepromoveerden aan de Academie 1606-1670 181.02

        Hongaarse studenten aan de academie

        Utrecht en Franeker 17e en 18e eeuw 181.03

        Universiteit blz. 60-202 181

        A.G.Musquetier

        FRANEKERADEEL DTB 287 Toegang 28 blz. 30

        =============

        Gezinsklapper geboorten 1811-1862 30.21

        Autorisaties Hof van Friesland 1626-1638 14.31

        1638-1655 14.32

        1683-1711 14.35

        1769-1811 14.34

        Autorisaties 1626-1809 13.137

        Floreenkohieren 1655+1670 Copie 6061

        Quotisaties voornamen 1749 5.30

        familienamen 1749 5.39

        Registres Civiques 1811 8.30

        Hypotheken debiteur nedergerecht 1603-1690 13.28

        idem 1690-1811 13.47

        Proclamaties koper nedergerecht 1587-1811 13.59

        A.G.Musquetier

        fol.1

        INVENTARIS ONDERZOEK R.A.FRIESLAND

        ADMIRALITEIT

        (ambtenaren 1596-1796) N.T. 319.02

        AUTORISATIE'S N.T. 13.80

        BEROEPEN:

        Beroepen algemeen Bibliotheek no. 120

        Scheepstimmerlui per dorp 1750--1850 Bibliotheek no. 145

        Friese Schippers 1e helft 18' eeuw Bibliotheek no. 146

        Friese Schippers 2e helft 18' eeuw Bibliotheek no. 147

        Namen van Friese Schepen 2e helft 1'eeuw Biblio­theek no. 148

        BEROEPEN EN DE PERSONEN DIE

        DEZE IN FRIESLAND UITOEFENDEN N.T. 5.13

        BELANGRIJKE PERSONEN VOOR

        FRIESLAND 1795-1813 N.T. 8.18

        CORRECTIES EN AANVULLINGEN F.A.F.

        Boeken 1-261

        COMMISSIE EN INSTRUCTIEBOEKEN

        (persoonsnamen

        index 1502, 1587-1808) N.T. 5.17

        DOOPSGEZINDEN TOE 271

        EMIGRANTEN (naar V.S. 1845-1880

        en andere overzeese landen) N.T. 11.13

        FAMILIEWAPENS RIETSTAP Bibliotheek no. 188

        deel 1 t/m 6. Bibliotheek no. 190

        A.G.Musquetier

        fol.2

        FAMILIEARCHIEVEN TOE 310-335

        ------------

        GENEALOGIEEN (uitgezochte):

        AYTTA GEN 1038

        de DOUMA'S VAN BURGUM GEN 822

        FRIES KWARTIERSTATENBOEK GEN 1029

        WIARDA

        Voor Onderzoek FAMILIENAMEN: Eerst Gen. Jierboekje, dan SAS dan Comp. Genealogie.

        GENEALOGYSK JIERBOEKJE: 1951-1986 Microfiches groep 701

        Grote Grijze Lade

        1987 GEN 323.01

        1988 323.02

        1989 323.03

        1990 323.04

        1991 323.05

        1992 323.06

        1993 323.07

        1994 323.08

        1995 323.09

        1996 323.10

        1997 323.12

        1998 323.13

        1999 323.14

        1987-1996 Toponiemen 323.15

        2000 323.16

        GEESTELIJKE OPKOMST OOSTERGO 1581 Bibliotheek no. 93a

        GEZINSKLAPPERS N.T. 30-01

        GEVANGENISSEN VOOR 1811 N.T. 17

        GRONINGEN (NOORD)

        Orgaan Genealogie en Geschiedenis GEN 325

        GEN 321

        Index deel I 1969-1970 op blz. 1

        1971 blz. 1

        1972

        Index deel II 1972 blz. 35

        1973 blz. 144

        Index deel III 1974 blz. 140

        1975 blz. 105

        HOF VAN FRIESLAND TOE 14

        A.G.Musquetier

        Folio 3

        HYPOTHEEKBOEKEN N.T. 13.19

        KLOOSTERARCHIEVEN TOE 232-235

        KLOOSTERMEIERS (huurders)

        die de huur zijn opgezegd 1619 N.T. 5.43

        KLOOSTERGOEDEREN (PENSIEN)1592-1646 N.T. 5.38

        KOOPLIEDEN (Vergunningen reizende

        kooplieden 1804-1805) N.T. 8.23

        LIPPENHUIZEN (VEEL NAMEN UIT) GEN 1235

        LIJFRENTEREGISTERS 1624-1809 N.T. 5.20

        MEMORIES VAN SUCCESSIE GEN 42

        MEMORIAALBOEKEN HOF VAN FRIESLAND:

        VERTREKKAMER 1734-1790 N.T. 14.18

        RAADKAMER 1754-1811 N.T. 14.19

        NEDERGERECHT INVENTARIS TOE (deel2) 13

        NOTARISSEN TOE 26

        OFFICIEREN (index stamboek):

        A - JUNG-J 1813-1924 ARCHIEF ELDERS 2019.1

        JUNG-P-Z 1813-1924 ARCHIEF ELDERS 2019.2

        OFFICIEREN

        (door friesland t/m 1723

        aangesteld uit Statenresoluties):

        DEEL I LEGER N.T. 5.18

        DEEL II MARINE N.T. 5.18

        1725-1794

        DEEL I LEGER N.T. 5.19

        DEEL II MARINE N.T. 5.19

        PERSONELE IMPOSITIE 1578 Copie 4000

        PREDIKANTEN BOEK Bibliotheek no. 141

        PROKLAMATIEBOEKEN N.T. 13.55

        A.G.Musquetier

        Folio 4

        PROVINCIAAL BESTUUR TOEGANG 11,2 delen

        QUOTISATIE'S BETREFFENDE 5.30 t/m 5.39

        voor originele akten zie TOEGANG 5

        de nrs. 6474 t/m 6485.

        RECHTERLIJKARCHIEF TOE 13

        REGISTRE CIVIQUE N.T. 8.29

        REKENKAMER TOE 4

        RIETSTAP FAMILIEWAPENS Bibliotheek no. 188

        deel 1 t/m 6.

        RINTMASTERREKKEN N.T. 4.01

        RESOLUTIES STATEN VAN FRIESLAND N.T. 5.01

        ROOMS KATHOLIEKEN TOE 271

        STATEN VAN FRIESLAND TOE 5

        VEER v/der COLLECTIE Arch. 332-1

        Arch. 332-2

        VOORNAMEN BOEK Bibliotheek no. 114

        WEESBOEKEN/REKENINGEN TOE (deel2) 13

        A.G.Musquetier

        Message 3 of 4 , Feb 6, 2013
          Anton,

          Dank voor je reactie. Ik heb in de navolgende registers gekeken:

          Dopen voor 1811

          Trouwen voor 1811

          Burgerboeken

          Militairen 1795 - 1815

          Notarieel

          Rigistres civiques

          Stemkohieren

          De familie was niet vermogend of hoog opgeleid. Joseph beoefende het beroep van tuinman uit en bezat m.i . verder geen onroerend goed. Ik leid dat af uit het feit dat toen zijn zoon Jan Joseph in 1845 stierf hij een negatief vermogen van ƒ 30,00 had. De beide in leven gebleven zoons moesten bij hun huwelijk een akte van bekendheid laten opstellen. Dus gedoopt waren zij niet.

          Welke van de secundaire bronnen kun je met deze wetenschap aanbevelen met het bovenstaande in gedachten?

          MVG

          Pim

          Pim Louis

          Tel nr. 0299-429039

          Mobiel 06-29272193

          Fax nr. 0847-129912

[...]

          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2013.0.2897 / Virusdatabase: 2639/6081 - datum van uitgifte: 02/04/13

        • antonmusquetier
          Message 4 of 4 , Feb 6, 2013
            Of je vermogend was of niet, ze kunnen ook genoemd worden in diverse ander dossiers als voogd, curator e.d. ik zou eerst Franeker nemen, en dan Franekeradeel en het meeste de 13..... nummers zijn geindexeerd
            de nummers die achter de jaartallen staan zoals deze 14.32 ( 1638-1655 14.32) zijn de Toegangsnummers of Nadere Toegangen.
            13.....is Nadere Toegangen daar zou ik aan beginnen en 14....is Toegang