bokmaker

  • Karelvdwal
    Message 1 of 2 , Feb 5, 2013
      Uit het boek "Vier dorpen een streek (Terband-luinjeber-Tjalleberd-Gersloot"
      Gebruik van een bok. Van geslacht op geslacht maakten wij bokken die in de
      veenderij onmisbaar waren, zo schrijft Marten Busstra als 80 jarige
      hellingbaas in ruste. DE verveners vervoerden er klijn mee naar de
      droogvelden, en wanneer de turf gereed was, werd die ermee naar turfschepen
      of droogschuren gevaren. Een bok heeft een laadvermogenvan acht ton en kan
      zo'n 16000 turven vervoeren. In de Deelen zijn de bokken het langst in
      gebruik gebleven bij de veenderij. Na de verveningstijd zijn ze gebruikt in
      het boerenbedrijf. Zo werd hooi, grond en mest mee vervoerd en ook vee. Er
      wren boerderijen die geen reed naar de weg bezaten. Alle vervoer moest dan
      over het water. Tenslotte heeft de ruilverkaveling het varen overbodig
      gemaakt en daarmee de bokken. Een bok kan worden voortbewogen door bomen met
      een kloet. Er staat nog veel meer in het boek maar teveel om even over te
      typen. Een bok was gemaakt van eikenhout.

      Karel van der wal

      -----
      Geen virus gevonden in dit bericht.
      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
      Versie: 2013.0.2897 / Virusdatabase: 2639/6072 - datum van uitgifte: 01/31/13

    • boerdammers
      Message 2 of 2 , Feb 6, 2013
        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Karelvdwal" wrote:

> [...]
        > een kloet. Er staat nog veel meer in het boek maar teveel om even over te
        > typen. Een bok was gemaakt van eikenhout.

        Deze betekenis had ik kunnen weten, maar ik dacht er even niet aan. Gezien de omgeving van turfwinning (Oudehaske) is dit in mijn ogen de meest aannemelijke betekenis. Het eveneens gesuggereerde woord blokmaker acht ik uitgesloten (Oudehaske ligt niet aan welke kustlijn dan ook). Bedankt!

        Jan de Boer