Re: [Friesland-genealogy] Beroep bokmaker

  • piet.boltjes
    Message 1 of 5 , Feb 5, 2013
      Hallo Jan,

      Kan het een blokmaker zijn, zoals in mast- en blokmaker?

      Vriendelijke groet,

      Piet Boltjes

      Message 2 of 5 , Feb 5, 2013
        Is een bok ook niet een soort boot: hijsbok? Volgens mij een soort ponton.
        Dus speelt het ergens waar scheepsbouw een optie is?

        Wiki geeft:
        De bok is een vaartuig dat behoort tot de grote familie van de pramen.
        Een bok heeft als algemeen kenmerk een vlakke of nagenoeg vlakke
        bodem, hoekige kimmen, weinig of geen zeeg en het ontbreken van een
        dek, en een gelijk blijvende breedte over het grootste deel van de
        lengte van het schip. De oorsprong is Noord-Overijssel, en
        Zuidwest-Drenthe. Verwante typen zijn Potten, puien en yzerenvarkens.

        Groeten,

        Godwin

        2013/2/5 boerdammers <jdeboer1@...>:
        > Ik vond dit in een geboorteakte als beroep van de vader. Ik had nog nooit van het beroep bokmaker gehoord. Ik vroeg me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Bok waar een koetsier op zit? In mijn voorstelling van zaken werd een koets compleet gemaakt en niet de bok apart. Iemand die me wat meer helderheid kan verschaffen?
> [...]

        Godwin Zwanenburg
        Uthof 24
        9202 HM Drachten
        The Netherlands
      • JP Mels
        Message 3 of 5 , Feb 5, 2013
          Dag Jan en Piet,

          Leeft, woont en werkt de bewuste persoon aan de kust(lijn)? Mogelijk een
          havenstad? Dan denk ik dat je er met een gerust hart blokmaker van kunt
          maken.

          Gr, Johan.

          _____