Re: [Friesland-genealogy] Beroep bokmaker

  • Onno Elgersma
    Message 1 of 5 , Feb 5, 2013
      Misschien wordt met een bok hier bedoeld een platte schuit waar op hooi, turf, en eventueel ook vee vervoerd werd in waterrijke streken.

      Groeten,

      Onno Elgersma

      Message 2 of 5 , Feb 5, 2013
        Hallo Jan,

        Kan het een blokmaker zijn, zoals in mast- en blokmaker?

        Vriendelijke groet,

        Piet Boltjes

[...]

        Download de gratis SPAMfighter via deze link:
        http://www.spamfighter.com/lnl
      • Godwin Zwanenburg
        Message 3 of 5 , Feb 5, 2013
          Is een bok ook niet een soort boot: hijsbok? Volgens mij een soort ponton.
          Dus speelt het ergens waar scheepsbouw een optie is?

          Wiki geeft:
          De bok is een vaartuig dat behoort tot de grote familie van de pramen.
          Een bok heeft als algemeen kenmerk een vlakke of nagenoeg vlakke
          bodem, hoekige kimmen, weinig of geen zeeg en het ontbreken van een
          dek, en een gelijk blijvende breedte over het grootste deel van de
          lengte van het schip. De oorsprong is Noord-Overijssel, en
          Zuidwest-Drenthe. Verwante typen zijn Potten, puien en yzerenvarkens.

          Groeten,

          Godwin

          2013/2/5 boerdammers <jdeboer1@...>:
          > Ik vond dit in een geboorteakte als beroep van de vader. Ik had nog nooit van het beroep bokmaker gehoord. Ik vroeg me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Bok waar een koetsier op zit? In mijn voorstelling van zaken werd een koets compleet gemaakt en niet de bok apart. Iemand die me wat meer helderheid kan verschaffen?
> [...]

          Godwin Zwanenburg
          Uthof 24
          9202 HM Drachten
          The Netherlands
        • JP Mels
          Message 4 of 5 , Feb 5, 2013
            Dag Jan en Piet,

            Leeft, woont en werkt de bewuste persoon aan de kust(lijn)? Mogelijk een
            havenstad? Dan denk ik dat je er met een gerust hart blokmaker van kunt
            maken.

            Gr, Johan.

            _____