Beroep bokmaker

  • boerdammers
    Message 1 of 5 , Feb 5, 2013
      Ik vond dit in een geboorteakte als beroep van de vader. Ik had nog nooit van het beroep bokmaker gehoord. Ik vroeg me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Bok waar een koetsier op zit? In mijn voorstelling van zaken werd een koets compleet gemaakt en niet de bok apart. Iemand die me wat meer helderheid kan verschaffen?
      Vr. groet, Jan de Boer.
    • Onno Elgersma
      Message 2 of 5 , Feb 5, 2013
        Misschien wordt met een bok hier bedoeld een platte schuit waar op hooi, turf, en eventueel ook vee vervoerd werd in waterrijke streken.

        Groeten,

        Onno Elgersma

[...]

      • piet.boltjes
        Message 3 of 5 , Feb 5, 2013
          Hallo Jan,

          Kan het een blokmaker zijn, zoals in mast- en blokmaker?

          Vriendelijke groet,

          Piet Boltjes

[...]

          Download de gratis SPAMfighter via deze link:
          http://www.spamfighter.com/lnl
        • Godwin Zwanenburg
          Message 4 of 5 , Feb 5, 2013
            Is een bok ook niet een soort boot: hijsbok? Volgens mij een soort ponton.
            Dus speelt het ergens waar scheepsbouw een optie is?

            Wiki geeft:
            De bok is een vaartuig dat behoort tot de grote familie van de pramen.
            Een bok heeft als algemeen kenmerk een vlakke of nagenoeg vlakke
            bodem, hoekige kimmen, weinig of geen zeeg en het ontbreken van een
            dek, en een gelijk blijvende breedte over het grootste deel van de
            lengte van het schip. De oorsprong is Noord-Overijssel, en
            Zuidwest-Drenthe. Verwante typen zijn Potten, puien en yzerenvarkens.

            Groeten,

            Godwin

            2013/2/5 boerdammers <jdeboer1@...>:
            > Ik vond dit in een geboorteakte als beroep van de vader. Ik had nog nooit van het beroep bokmaker gehoord. Ik vroeg me af wat ik me hierbij moet voorstellen. Bok waar een koetsier op zit? In mijn voorstelling van zaken werd een koets compleet gemaakt en niet de bok apart. Iemand die me wat meer helderheid kan verschaffen?
> [...]

            Godwin Zwanenburg
            Uthof 24
            9202 HM Drachten
            The Netherlands
          • JP Mels
            Message 5 of 5 , Feb 5, 2013
              Dag Jan en Piet,

              Leeft, woont en werkt de bewuste persoon aan de kust(lijn)? Mogelijk een
              havenstad? Dan denk ik dat je er met een gerust hart blokmaker van kunt
              maken.

              Gr, Johan.

              _____