CAHAIS

  • nancy
    Message 1 of 15 , Feb 2, 2013
      Heb al in 2005 eens gevraagd of iemand mijn vraag kon beantwoorden
      ; ik ben op zoek naar de overlijdensdatum en plaats van Petrus Yzaak Cahais. Hij is geboren 01-02-1785, gedoopt 13-02-1785 te Rinsumageest.
      Misschien dat nu iemand weet wanneer hij is overleden.Blijkt voor 1811 te zijn overleden, maar weet niet of dat waar is.
      met dank en groeten
      nienke zwart
    • van 't Zet
      Message 2 of 15 , Feb 2, 2013
        Nienke,

        Zijn vader Yzaak Isaacs neemt in 1811 te Rinsumageest de familienaam CAHAIS aan en heeft de navolgende kinderen:
        Christine 35 jaar Dokkum;
        Yzaak 33 jaar Hallum;
        Libertina 30 jaar;
        Cornelia 29 jaar.
        Petrus is dus overleden voor 1811.

        Carla

[...]

        Recent Activity: a.. New Members 1 Genealogy yn Fryslân: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl

        .

        __________

        __________ Informatie van ESET Smart Security, versie van database viruskenmerken 7961 (20130202) __________

        Het bericht is gecontroleerd door ESET Smart Security.

        http://www.eset.com

      • blauwe- parel
        Message 3 of 15 , Feb 2, 2013
          Dag Nienke, Petrus moet wel heel jong zijn overleden: Dantumadeel, dopen, geboortejaar 1785, doopjaar 1785
          Geboren op 1 februari 1785 in Rinsumageest
          Gedoopt op 13 februari 1785 in Rinsumageest
          Dopeling: Petrus, zoon
          Vader: Is. Cahai, predikant
          Moeder: Maria Gouwina Conradi

          Opm.: De dopeling is overleden Bron: www.tresoar.nl Mvg Margaret To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          Message 4 of 15 , Feb 2, 2013
            Margaret, Nienke,

            Het feit dat een dominee noteert dat een dopeling is overleden, betekent
            niet per definitie dat de dopeling heel jong is overleden. Soms waren
            dominees zo vriendelijk om er een datum achter te zetten en het komt voor
            dat het een datum is die vanaf de doopdatum toch een behoorlijk eind in de
            toekomst blijkt te liggen.
            Zie bijvoorbeeld:
            Baarderadeel, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
            Geboren op 10 augustus 1772 in Huins
            Gedoopt op 30 augustus 1772 in Huins
            Dopeling: Akke, dochter
            Vader: Meinte Rintjes, ontvanger en kerkvoogd
            Moeder: Jetske Tjeerds
            Opm.: De dopeling overleden op 2 juli 1800

            Maar in die gevallen waar een overlijdensdatum in de doopinschrijving wordt
            vermeld lijkt het kind toch vaak niet ouder dan een paar maanden te zijn
            geworden.
            In ieder geval is Petrus, zoals Carla al opmerkte, vóór 1811 overleden. En
            waarschijnlijk zelfs voor 1806, want het register van overledenen van
            Dantumadeel begint in 1806 en daarin lijkt Petrus niet voor te komen.

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 15 , Feb 2, 2013
              Okee Nynke, Maar dan vraag ik me toch af of deze Petrus niet al de deur uit geweest kan zijn en zodoende niet bij de 1811 vermelding stond???? Margaret
              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: nynkevandenhooven@...
              Date: Sat, 2 Feb 2013 16:46:19 +0100
              Subject: RE: [Friesland-genealogy] CAHAIS

[...]

              In ieder geval is Petrus, zoals Carla al opmerkte, v��r 1811 overleden. En

              From: nancy_kienes@...

              Date: Sat, 2 Feb 2013 08:16:58 +0000

              Genealogy yn Frysl�n: http://www.genealogy-yn-fryslan.nl

              Message 6 of 15 , Feb 2, 2013
                Denk 't niet, Margaret. Over het algemeen werden nog in leven zijnde
                kinderen vermeld in de naamsaanneming, ook als zij elders woonden. Daar zijn
                genoeg voorbeelden van aan te halen.
                Ik denk dat je eerste eerdere vaststelling, nl. dat Petrus op jonge leeftijd
                is overleden, juist is. Maar zoals eerder opgemerkt, dat hoeft niet
                noodzakelijkerwijs heel kort na zijn doop te zijn geweest.

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven.

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com