RE: [Friesland-genealogy] Lenardus van Grutten te Franeker

  • blauwe- parel
    Message 1 of 3 , Feb 1, 2013
      Dag Tymen, Er is een Lier in Belgie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lier_(Belgi%C3%AB) http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.htmlZie onder Antwerpen/internet Verder heb je misschien iets aan onderstaande link betr. Leer in Duitsland:http://www.genealogy.net/vereine/UG/information.htm Dan is er ook nog een forum (Engelstalig) voor Oost-Friesland:ostfriesen@... Mvgr Margaret To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: twierstra@...
      Date: Fri, 1 Feb 2013 10:01:53 +0000
      Subject: [Friesland-genealogy] Lenardus van Grutten te Franeker

      Een Bretonse genealoge, die me in het verleden heeft geholpen met de stamboom van een Bretonse grootmoeder, blijkt nu zelf een Friese voorouder te hebben, namelijk Lenardus (L�onard) van Grutten uit Franeker. Hij is de zoon van Pieter van Grutten en Maria Christina Smitz/Smits/Smidt/Smit, afkomstig uit Lier (Leer?) in Oostfriesland, die in 1778 in Franeker zijn getrouwd. L�onard vertrekt later naar Frankrijk en overlijdt daar.

      Vraag: heeft iemand meer informatie over deze familie?

    • klaaspera
      Message 2 of 3 , Feb 1, 2013
        Hallo Tymen,

        In diverse bronnen heb ik wat over die familie gevonden. Misschien geeft het wat aanknopingspunten.

        Burgerboek Franeker 1770
        Vermeld: Lenardus van Grutten
        Datum: 17 december 1770
        Geboren te Utrecht

        Gestandaardiseerde naam: LEENDERT .....
        ..... = naam of patroniem komt niet voor in Thesaurus

        Bron:
        Verzameling copieën van elders berustende stukken
        Toegang : 348
        Inv. nr.: 6058
        Deze stukken zijn op de studiezaal van Tresoar in zelfbediening raadpleegbaar
        (kast 16).
        __________________________

        Franeker, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
        Geboren op 25 december 1778
        Gedoopt op 27 december 1778 in Franeker
        Dopeling: Evert Lenardus
        Vader: Pieter van Grutten
        Moeder: Maria Christina Smit

        Opm.: Ouders gehuwd op 8 juni 1778

        Gestandaardiseerde namen:
        Dopeling: EVERT of EVERTJE
        Vader: PIETER .....
        Moeder: MARIA ..... SMID
        ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

        Bron:
        Herv. gem. Franeker, doop 1776-1793
        Inventarisnr. : DTB 259
        _______________________

        Franeker, dopen, geboortejaar 1779, doopjaar 1780
        Geboren op 22 december 1779
        Gedoopt op 2 januari 1780 in Franeker
        Dopeling: Lenardus, zoon
        Vader: Pieter van Grutten
        Moeder: Maria Christina Smits

        Gestandaardiseerde namen:
        Dopeling: LEENDERT
        Vader: PIETER .....
        Moeder: MARIA ..... SMIDS
        ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

        Bron:
        Herv. gem. Franeker, doop 1776-1793
        Inventarisnr. : DTB 259
        ______________________

        (N.° 20 29. ) Ordonnance du Roi qui accorde des Lettres de déclaration de naturalité au S,T Léonard Van Grutten , né à Franeker , ancien département de la Frise, âgé de trente -sept ans, demeurant à Calais. (Paris, 19 Mars 1817.)

        Bron:
        http://books.google.nl/books?id=X6RCAAAAcAAJ&pg=PA383&dq=L%C3%A9onard+van+Grutten&hl=en&sa=X&ei=v8kLUZm2BO2W0QWXw4CIBw&sqi=2&ved=0CDkQ6AEwAw#v=onepage&q=L%C3%A9onard%20van%20Grutten&f=false
        _____________________

        Mayors of Calais
        Paul Gustave Van Grutten (1885–1888)
        Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Calais
        _____________________

        Leonard van GRUTTEN

        • Geboren in 1789 - Franeker hollande -
        • Overleden op 2 juli 1839 - Calais,62100, Pas-de-Calais,Nord-Pas-de-Calais,FRANCE , leeftijd bij overlijden: 50 jaar oud

        Huwelijken en kinderen
        o Gehuwd met Babet HICLE en hun kinderen
        o Desire van GRUTTEN
        • Pierre van GRUTTEN

        o Gehuwd met Josephine Victoire Clemence LAMOTTE 1798-1875 en hun kinderen
        • Pierre Joseph Leon van GRUTTEN 1825-
        o Paul Gustave Victor van GRUTTEN 1831-
        • Jeanne Henriette van GRUTTEN 1848-

        • Gehuwd op 8 januari 1817, Calais,62100,Pas-de-Calais,Nord-Pas-de-Calais,FRANCE, met Louise Melanie Madeleine Jeanne CAFFIERI 1773-1818.

        Bron:
        http://gw3.geneanet.org/platiau?lang=nl;pz=pierre;nz=platiau;ocz=1;p=leonard;n=van+grutten

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera