Lenardus van Grutten te Franeker

  • tymen_wierstra
    Message 1 of 3 , Feb 1, 2013
      Een Bretonse genealoge, die me in het verleden heeft geholpen met de stamboom van een Bretonse grootmoeder, blijkt nu zelf een Friese voorouder te hebben, namelijk Lenardus (Léonard) van Grutten uit Franeker. Hij is de zoon van Pieter van Grutten en Maria Christina Smitz/Smits/Smidt/Smit, afkomstig uit Lier (Leer?) in Oostfriesland, die in 1778 in Franeker zijn getrouwd. Léonard vertrekt later naar Frankrijk en overlijdt daar.

      Vraag: heeft iemand meer informatie over deze familie?
    • blauwe- parel
      Message 2 of 3 , Feb 1, 2013
        Dag Tymen, Er is een Lier in Belgie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lier_(Belgi%C3%AB) http://www.geneaknowhow.net/digi/bronnen.htmlZie onder Antwerpen/internet Verder heb je misschien iets aan onderstaande link betr. Leer in Duitsland:http://www.genealogy.net/vereine/UG/information.htm Dan is er ook nog een forum (Engelstalig) voor Oost-Friesland:ostfriesen@... Mvgr Margaret To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: twierstra@...
        Date: Fri, 1 Feb 2013 10:01:53 +0000
        Subject: [Friesland-genealogy] Lenardus van Grutten te Franeker

        Een Bretonse genealoge, die me in het verleden heeft geholpen met de stamboom van een Bretonse grootmoeder, blijkt nu zelf een Friese voorouder te hebben, namelijk Lenardus (L�onard) van Grutten uit Franeker. Hij is de zoon van Pieter van Grutten en Maria Christina Smitz/Smits/Smidt/Smit, afkomstig uit Lier (Leer?) in Oostfriesland, die in 1778 in Franeker zijn getrouwd. L�onard vertrekt later naar Frankrijk en overlijdt daar.

        Vraag: heeft iemand meer informatie over deze familie?

      • klaaspera
        Message 3 of 3 , Feb 1, 2013
          Hallo Tymen,

          In diverse bronnen heb ik wat over die familie gevonden. Misschien geeft het wat aanknopingspunten.

          Burgerboek Franeker 1770
          Vermeld: Lenardus van Grutten
          Datum: 17 december 1770
          Geboren te Utrecht

          Gestandaardiseerde naam: LEENDERT .....
          ..... = naam of patroniem komt niet voor in Thesaurus

          Bron:
          Verzameling copieën van elders berustende stukken
          Toegang : 348
          Inv. nr.: 6058
          Deze stukken zijn op de studiezaal van Tresoar in zelfbediening raadpleegbaar
          (kast 16).
          __________________________

          Franeker, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
          Geboren op 25 december 1778
          Gedoopt op 27 december 1778 in Franeker
          Dopeling: Evert Lenardus
          Vader: Pieter van Grutten
          Moeder: Maria Christina Smit

          Opm.: Ouders gehuwd op 8 juni 1778

          Gestandaardiseerde namen:
          Dopeling: EVERT of EVERTJE
          Vader: PIETER .....
          Moeder: MARIA ..... SMID
          ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

          Bron:
          Herv. gem. Franeker, doop 1776-1793
          Inventarisnr. : DTB 259
          _______________________

          Franeker, dopen, geboortejaar 1779, doopjaar 1780
          Geboren op 22 december 1779
          Gedoopt op 2 januari 1780 in Franeker
          Dopeling: Lenardus, zoon
          Vader: Pieter van Grutten
          Moeder: Maria Christina Smits

          Gestandaardiseerde namen:
          Dopeling: LEENDERT
          Vader: PIETER .....
          Moeder: MARIA ..... SMIDS
          ..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

          Bron:
          Herv. gem. Franeker, doop 1776-1793
          Inventarisnr. : DTB 259
          ______________________

          (N.° 20 29. ) Ordonnance du Roi qui accorde des Lettres de déclaration de naturalité au S,T Léonard Van Grutten , né à Franeker , ancien département de la Frise, âgé de trente -sept ans, demeurant à Calais. (Paris, 19 Mars 1817.)

          Bron:
          http://books.google.nl/books?id=X6RCAAAAcAAJ&pg=PA383&dq=L%C3%A9onard+van+Grutten&hl=en&sa=X&ei=v8kLUZm2BO2W0QWXw4CIBw&sqi=2&ved=0CDkQ6AEwAw#v=onepage&q=L%C3%A9onard%20van%20Grutten&f=false
          _____________________

          Mayors of Calais
          Paul Gustave Van Grutten (1885–1888)
          Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Calais
          _____________________

          Leonard van GRUTTEN

          • Geboren in 1789 - Franeker hollande -
          • Overleden op 2 juli 1839 - Calais,62100, Pas-de-Calais,Nord-Pas-de-Calais,FRANCE , leeftijd bij overlijden: 50 jaar oud

          Huwelijken en kinderen
          o Gehuwd met Babet HICLE en hun kinderen
          o Desire van GRUTTEN
          • Pierre van GRUTTEN

          o Gehuwd met Josephine Victoire Clemence LAMOTTE 1798-1875 en hun kinderen
          • Pierre Joseph Leon van GRUTTEN 1825-
          o Paul Gustave Victor van GRUTTEN 1831-
          • Jeanne Henriette van GRUTTEN 1848-

          • Gehuwd op 8 januari 1817, Calais,62100,Pas-de-Calais,Nord-Pas-de-Calais,FRANCE, met Louise Melanie Madeleine Jeanne CAFFIERI 1773-1818.

          Bron:
          http://gw3.geneanet.org/platiau?lang=nl;pz=pierre;nz=platiau;ocz=1;p=leonard;n=van+grutten

          Met vriendelijke groeten,

          Klaas Pera