Piter Hendriks Akkerman

  • Louise Harmsma
    Message 1 of 4 , Jan 19, 2013
      Goeie dag,
      Ik heb een oud gedichten boekje, Ta In Oantinken, van Piter Hendriks Akkerman (1910-1934), Wie kan mij iets vertellen over zijn ouders, grootouders, enz.

      Alvast hartelijk bedankt.

      Lutske
    • JP Mels
      Message 2 of 4 , Jan 19, 2013
        Beste Lutske,

        Misschien een start voor jouw zoektocht?

        Succes, Johan.

        Overlijdensakte Utingeradeel, 1934
        Aangiftedatum 29 juni 1934, akte nr. 41
        Overleden: Pieter Akkerman, op 28 juni 1934, 23 jaar, man
        Vader: Hendrik Akkerman
        Moeder: Sjoukje Harmsma
        Ongehuwd

        Opm.: overleden te Leeuwarden

        Scan op <http://www.allefriezen.nl/> www.AlleFriezen.nl aanwezig.

        <javascript:history.back()> Terug -- <http://asksam.tresoar.nl/> Opnieuw
        zoeken

        _____

        Message 3 of 4 , Jan 19, 2013
          Lutske,

          Op http://www.dbnl.org/tekst/akke004hess01_01/akke004hess01_01_0002.php vond
          ik dat Piter een neef was van Paulus Akkerman, die een zoon was van Otte
          Sijas Akkerman en Antje Harmsma.

          Dus heb ik even gekeken wie Otte’s broers waren en dat blijkt er maar één te
          zijn geweest: Hendrik Akkerman, die op die op 09-05-1907 in Utingeradeel
          trouwde met Sjoukje Harmsma, dochter van Pieter Harmsma en Trijntje Wytzes
          Veldma.

          Het kan dus bijna niet anders of Piter Hendriks Akkerman was een zoon van
          dit (laatste) echtpaar Akkerman-Harmsma.

          Maar ik heb voor de zekerheid toch maar even zijn geboorteakte op
          www.genver.nl opgezocht. En jawel hoor, op 03-10-1910 geeft Hendrik
          Akkerman, kruidenier te Akkrum, de geboorte aan van zijn zoon Pieter die op
          30-09-1910 “uit hem en zijne echtgenoote Sjoukje Harmsma” in Akkrum werd
          geboren (geboorteakte Utingeradeel 1910 nr 128).
          https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19275-27374-28?cc=1831469
          <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19275-27374-28?cc=1831469&wc=106
          96286> &wc=10696286

          Op www.tresoar.nl vind je zijn verdere voorouders.

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 4 , Jan 19, 2013
            Johan, Lutske,

            Hm, ik krijg sterk de indruk dat ik via Rome naar Parijs gereisd ben,,,,

            Ach, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan ;-) !!

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven.