RE: [Friesland-genealogy] Klaas Gerbens Roep en Hiltje Andries Vellema

    Message 1 of 5 , Jan 16, 2013
      Jacob,

      Hiltje Vellema, weduwe van Klaas Gerbens Roep, overleed op 19-09-1909 op
      85-jarige leeftijd in Amsterdam (register 12, fol. 6, akte nr 6068).

      Ik vond haar op de gezinskaart van schoonzoon Robertus Verhaar in Amsterdam.

      In de huwelijksakte van dochter Yenske (Amsterdam 1887, Reg 1, fol 4v, akte
      nr 8) wordt uiteraard vermeld dat zij een dochter is van Klaas Gerbens Roep,
      maar ook dat diens “bestaan of verblijf onzeker is”. M.b.t. de huwelijkse
      bijlagen wordt melding gemaakt van “een akte van toestemming van de moeder
      der bruid, waaruit tevens blijkt dat de bruid niet in staat is eene akte van
      toestemming of van overlijden haars vaders over te leggen”. Dus dan die
      huwelijkse bijlagen maar eens bekijken….

      Et voilá:

      Tekst van de verklaring van Hiltje Andries Vellema dienende als akte van
      toestemming voor het huwelijk van dochter Yenske:

      "Op den derden september des jaars achttienhonderd zesentachtig compareerde
      voor mij Dirk Bonnerman, Notaris ter standplaats Amsterdam in
      tegenwoordigheid der na te noemen aan mij bekende getuigen, Mejuffrouw
      Hiltje Andries Vellena, buiten beroep, gehuwd geweest met Klaas Gerbens
      Roep, indertijd matroos op het stoomschip "Hekela", gevoerd geweest door
      Kapitein Dirk Visser. Welk schip volgens verklaring der comparante op den
      vierden december laatstleden (nvdh 1885 dus) op de kust van Jutland is
      vergaan waarbij haar genoemde echtgenoot zoals comparante al verder
      verklaart met acht andere personen is omgekomen. Wonende comparante te
      Hollum op het eiland Ameland etc etc…”

      Te vinden op
      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-17682-32579-35?cc=1831469
      <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-17682-32579-35?cc=1831469&wc=107
      08711> &wc=10708711

      Het lijkt me niet eens onaannemelijk dat ook zoon Gerben op dat schip voer….

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 5 , Jan 16, 2013
        Dag allemaal,

        Wat een klasse-genealoog, toch!! Compliment, Nynke.
        Overigens in mijn familie zit ook zo iets: Wybren Ruurds Stellinga (geboren 4-10-1776 Oude Mirdum, matroos, op 12-5-1816 schippersknecht (= geboorte van zijn jongste zoon Govert Wybrens in Dokkum), doch thans afwezig ) is bij het huwelijk van zoon Govert Wybrens Stellinga (geboren 12-5-1816 Dokkum) op 17-1-1841 "sedert drie en twintig jaren afwezig".

        Douwe Stellinga

        Message 3 of 5 , Jan 17, 2013
          Hallo Nynke,

          Dankzij jouw aanvullingen kon ik Klaas Gerbens Roep een vermelding geven
          op www.zeemansleed.nl

          Vriendelijke groet,

          Piet Boltjes

[...]

          Download de gratis SPAMfighter via deze link:
          http://www.spamfighter.com/lnl