Re: Klaas Gerbens Roep en Hiltje Andries Vellema

  • Ronald Douma
    Message 1 of 5 , Jan 16, 2013
      Hallo,

      Hiltje Andries Vellema is overleden in Amsterdam op 19-09-1909, akte Amsterdam 1909, reg. 12, folie 6V, akte 6068
      ( https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-10797-33613-42?cc=1831469&wc=10709544 ). Zij is dan weduwe, dus Klaas Gerbens Roep is daarvoor al overleden.

      Het overlijden van Klaas heb ik niet kunnen vinden, ook niet in de tafels overlijden van Amsterdam bij FamilySearch voor de periode 1863-1909.

      Met vriendelijke groet,

      Ronald Douma
      Message 2 of 5 , Jan 16, 2013
        Jacob,

        Hiltje Vellema, weduwe van Klaas Gerbens Roep, overleed op 19-09-1909 op
        85-jarige leeftijd in Amsterdam (register 12, fol. 6, akte nr 6068).

        Ik vond haar op de gezinskaart van schoonzoon Robertus Verhaar in Amsterdam.

        In de huwelijksakte van dochter Yenske (Amsterdam 1887, Reg 1, fol 4v, akte
        nr 8) wordt uiteraard vermeld dat zij een dochter is van Klaas Gerbens Roep,
        maar ook dat diens “bestaan of verblijf onzeker is”. M.b.t. de huwelijkse
        bijlagen wordt melding gemaakt van “een akte van toestemming van de moeder
        der bruid, waaruit tevens blijkt dat de bruid niet in staat is eene akte van
        toestemming of van overlijden haars vaders over te leggen”. Dus dan die
        huwelijkse bijlagen maar eens bekijken….

        Et voilá:

        Tekst van de verklaring van Hiltje Andries Vellema dienende als akte van
        toestemming voor het huwelijk van dochter Yenske:

        "Op den derden september des jaars achttienhonderd zesentachtig compareerde
        voor mij Dirk Bonnerman, Notaris ter standplaats Amsterdam in
        tegenwoordigheid der na te noemen aan mij bekende getuigen, Mejuffrouw
        Hiltje Andries Vellena, buiten beroep, gehuwd geweest met Klaas Gerbens
        Roep, indertijd matroos op het stoomschip "Hekela", gevoerd geweest door
        Kapitein Dirk Visser. Welk schip volgens verklaring der comparante op den
        vierden december laatstleden (nvdh 1885 dus) op de kust van Jutland is
        vergaan waarbij haar genoemde echtgenoot zoals comparante al verder
        verklaart met acht andere personen is omgekomen. Wonende comparante te
        Hollum op het eiland Ameland etc etc…”

        Te vinden op
        https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-17682-32579-35?cc=1831469
        <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-17682-32579-35?cc=1831469&wc=107
        08711> &wc=10708711

        Het lijkt me niet eens onaannemelijk dat ook zoon Gerben op dat schip voer….

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 5 , Jan 16, 2013
          Hallo Jacob,

          In ieder geval komt Gerben Roep 1861, voor in het militieregister,
          dus is hij na 1879 overleden.

          Groet Ina

> [...]
          >
          > Groet,
          > Jacob Roep

          > Om uw abonnement te beëindigen stuurt u een (leeg)

        • Douwe Stellinga
          Message 4 of 5 , Jan 16, 2013
            Dag allemaal,

            Wat een klasse-genealoog, toch!! Compliment, Nynke.
            Overigens in mijn familie zit ook zo iets: Wybren Ruurds Stellinga (geboren 4-10-1776 Oude Mirdum, matroos, op 12-5-1816 schippersknecht (= geboorte van zijn jongste zoon Govert Wybrens in Dokkum), doch thans afwezig ) is bij het huwelijk van zoon Govert Wybrens Stellinga (geboren 12-5-1816 Dokkum) op 17-1-1841 "sedert drie en twintig jaren afwezig".

            Douwe Stellinga

            Message 5 of 5 , Jan 17, 2013
              Hallo Nynke,

              Dankzij jouw aanvullingen kon ik Klaas Gerbens Roep een vermelding geven
              op www.zeemansleed.nl

              Vriendelijke groet,

              Piet Boltjes

[...]

              Download de gratis SPAMfighter via deze link:
              http://www.spamfighter.com/lnl