Re: [Friesland-genealogy] Oeds van der Goot

  • h. wouwes
    Message 1 of 11 , Jan 14, 2013
      Mogelijk is het bev.reg. overgebracht naar Franeker. Bij de gem. De Friese
      meren moeten ze dit weten. Als het in Franeker is kun je het daar als het
      goed is ook inzien. Kan zijn dat i.v.m. de verhuizing nog niet alles is
      overgebracht maar dat komt dan nog.

      Groet, Hinke.
      Op 14 jan. 2013 14:35 schreef "Fons Baede" <fons.baede@...> het
      volgende:

    • Hinke
      Message 2 of 11 , Jan 14, 2013
        Dag Allen,

        Sinds 1 januari zijn de gem. Gaesterlân-Sleat, Lemsterland en
        Skarsterlân ambtelijk gefuseerd. Dit betekent dat de ambtenaren van alle
        gemeentes ondergebracht zijn in 2 panden in Joure. De gemeentehuizen van
        Lemmer en Balk, zijn dan ook opgeheven. De oude archieven van Haskerland
        en Doniawerstal (Skarsterlân) zijn (tijdelijk) overgebracht naar
        Franeker. Ik neem aan dat dit zelfde geldt voor Gaesterlân-Sleat en
        Lemsterland.
        Hoe tijdelijk tijdelijk is, is bij de nieuwe gem. De Friese Meren nog
        niet bekend. In ieder geval zijn de archiefstukken van zowel Haskerland
        als Doniawerstal nog aan te vragen in Joure, alleen zal de tijd tussen
        de aanvraag en het in kunnen zien waarschijnlijk wel zo'n 2-3 weken
        duren. Deze archieven zijn ook in te zien in Franeker is mij verteld. Ik
        neem aan dat de bev.reg. en BS van zowel Doniawerstal en Haskerland nog
        gewoon in Joure in te zien zijn, die staan al jaren op fiche en die
        bakken zullen wel in Joure gebleven zijn maar dat zie ik donderdag wel.
        Donderdagmiddag zit ik weer op het gemeente archief in Joure. Waar de
        fiches (bev.reg.) van Lemsterland naar toe zijn gegaan weet ik niet,
        waarschijnlijk ook naar Franeker. Het zelfde zal gelden voor
        Gaesterlân-Sleat.
        Ik heb begrepen dat op termijn (ooit) alle archieven van voornoemde
        gemeentes in Joure komen. De officiële fusie van deze gemeentes tot de
        gemeente De Friese Meren is op 01-01-2014.
        http://http://www.defriesemeren.nl

        groet, Hinke Woudt-Westra

        Message 3 of 11 , Jan 14, 2013
          Fons,

          Ik heb een beetje rondgekeken en het volgende gevonden (voorlopig
          resultaat).

          Een en ander maar direct in het Engels, dat scheelt weer vertaalwerk.

          Rinze en Johanna kregen overigens (minimaal) 12 kinderen…..:

          On 13 June 1886 Rinze van der Goot, 20 yrs old, born in Balk, municipality
          of Gaasterland, son of Johannes Ykes van der Goot and Jeltje Rinzes
          Wagenaar married Johanna Peekes Hofman, 21 years old, born in Sloten.
          daughter of Peeke Tjeerds Hofman and Durkje Meinderts Heerkes.

          Rinze died on 8 May 1945 in Sneek, Johanna died 26 August 1942 in Sloten.

          1. Durkje, born 12 March 1884, recognized in 1886 (at her parents
          marriage), she married twice (1) 23 nov 1911 (to Jacob Geert van der Kerk,
          who died on 10 January 1917) and (2) 9 dec 1920 (to Stoffel Koopmans) , some
          offspring on internet!

          2. Johannes, born 14 December 1886 (worked in a wood mill, was drafted
          for military service on 12 December 1905. No further information found (so
          far).

          3. Peeke, born 25 April 1888. He married Jetske Leentjes on 14
          November 1912 in Sloten. Was drafted for military service and was enlisted
          on 11 March 1908 (5th Reg. Infantry). Peeke died on 20 March 1978 in Sloten.
          Jetske died on 9 August 1987 in Sneek.

          4. Jeltje, born 25 February 1890, married 26-year old Gerardus
          Johannes de Boer, son of Reyer de Boer and Wilhelmina (maiden name unknown)
          on 14 Oct 1915 in Cuyahoga Co., OH. Found her in the 1930 census as Jean
          Deboer with husband Gerardus and sons Ralph E. (12) and Gerald J. (6),
          living in Cleveland, Cuyahoga Co., OH.

          5. Tjeerd, born 14 December 1891, drafted for military service on 21
          Oct 1910; enlisted on 17 May 1911 (5th Reg. Infantry). Listed as a deserter
          on 09 Dec 1915 for not responding when called upon for a tour of duty.
          Probably because he was in the US! On 7 May 1913 Tjeerd arrives in New York
          on board the “Noordam”. He is on his way to brother Oeds v.d. Goot in
          Chicago (719 Staller Str?). Tjeerd later changed his name to Charles
          Vandergoot. On 21 November 1919 he married 30-year old (divorced) Pearl
          Meeker née Stienstra, daughter of Gerhard Stienstra and Pieternella Postma,
          in Cuyahuga County, OH. According to the 1920 census Charles immigrated in
          1913. In 1920 the couple is living in Cleveland, Cuyahuga Co., OH with son
          George who is 3 yrs and 8 mnths old. In 1940 Pearl VanDergoot is living with
          the family of her sister Agnes in Cleveland, Cuyahoga Co., OH, as does her
          sister Rose Steenstra. Charles Vandergoot died in October 1968 in Saint
          Petersburg, Pinellas Co., FL.

          6. Oeds, born 7 Jan 1894 (In time he will be Edward John Matthews).
          Oeds, 17-year old carpenter, arrived in New York on 27 March 1911 on board
          the “Nieuw Amsterdam”. He seems to be travelling with another 17-year old
          carpenter by the name of Atte Bouma. Oeds’ final destination is friend P.
          Verbeek, living on 10635 Mich. Ave., Chicago, IL. This P. Verbeek may have
          been related to Atte Bouma. I also found a passport application for Edward N
          (?). Vander, born in Sloten , Fr. on January 7, 1894, son of R. VanderGoot.
          The part regarding immigration (date, port of entry etc) is not filled in.
          However, it is stated that Edward resided outside the US from 4 April 1921
          to 15 August 1921. His permanent residence in the US is Washington, D.C.,
          where he is a student. His last passport was obtained on 8 March 1921, but
          was cancelled. Edward is about to leave the US and intends to return within
          4 months. He will be leaving from the port of New York on board the "Nieuw
          Amsterdam" on 2 June 1923 and is planning visits to Great Brtian, Spain,
          France, Belgium and the Netherlands. Description of applicant on the
          backside of the same document, including picture! Passport was issued 24 May
          1923.

          7. Foukjen, born 10 March 1896,

          8. Tjepkje, born 18 December 1897

          9. Wiebren, born 22 December 1900, died 14 March 1906

          10. Johanna, born 29 April 1902,

          11. stillborn boy, 11 May1904

          12. Wiebren, born appr 1907. He died 31 dec 1912, 5 years old.

          I have downloaded both Oeds van der Goot’s passport application as well as
          the 1911 passenger list of the “Nieuw Amsterdam” he is listed on.

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hoven.

          Message 4 of 11 , Jan 14, 2013
            Fons,

            And yet another addition:

            Wiebren van der Goot (the one who died in December 1912) was born 6 Feb 1907
            in Sloten (birth cert. Sloten 1907 nr 5). Refer

            https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19273-31632-22?cc=1831469
            <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19273-31632-22?cc=1831469&wc=106
            94456> &wc=10694456

            Regards,

            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 11 , Jan 14, 2013
              Fons,

              And a correction.

              Charles Vandergoot’s father-in-law was Gerrit Steenstra from Idskenhuizen,
              married to Pietertje Postma from Teroele.

              And so Pearl Stienstra Meeker is in fact Piertje Steenstra, born 5 April
              1888 in Sloten. Her sister Agnes Went was probably born as Okje Steenstra
              and sister Rose must have been Rinske Steenstra….

              Regards,

              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 11 , Jan 15, 2013
                Dag Nynke,

                Heel veel dank voor de geweldige hoeveelheid informatie die je hebt kunnen achterhalen over Oeds v.d. Goot en zijn familie. Je hebt mij en mijn Nederlands-Amerikaanse vriend een reuze dienst bewezen!

                Met groet,

                Fons Baede
                Message 7 of 11 , Jan 15, 2013
                  Fons,

                  Gelukt! Wat ik zocht maar nog niet vond: de WW1 Draft Registration Card van
                  Oeds. Net als in de passport application noemt hij zich Edward Vander. Omdat
                  het heel slecht leesbaar is heb ik ook een blanco formulier bijgevoegd,
                  zodat je weet wat er ingevuld dient te worden. Ook Oeds blijkt in Cleveland
                  te wonen. In ieder geval in 1917.

                  Message 8 of 11 , Jan 15, 2013
                    Fons,

                    In 1920 verblijft Edward Vander, 25 jr, geb in Holland, in het US Army
                    General Hospital in Fort Sheridan, Deerfield Township, Lake Co., IL. Hij is
                    Private bij de Infantry van het US Army.

                    In 1940 woont hij als lodger in Washington D.C.. Hij gebruikt nog steeds de
                    naam Edward Vander.

                    En dat is hij kennelijk blijven doen, want ook op Arlington National
                    Cemetery ligt een Edward Vander begraven.

                    Dan begrijp ik niet goed waar de naam Matthews vandaan komt… Edward heeft
                    die zelf kennelijk nooit gebruikt.

                    Message 9 of 11 , Jan 15, 2013
                      Excuses, lijstgenoten, verkeerd email adres gebruikt.

                      Met vriendelijke groet,

                      Nynke van den Hooven.