Oeds van der Goot

  • Fons Baede
    Message 1 of 11 , Jan 14, 2013
      Beste lijstgenoten,

      Van een vriend in de VS ontving ik een verzoek om informatie over het gezin Van der Goot-Hofman in Sloten, dat als volgt was samengesteld:

      Children born in Sloten from Rinze van der Goot and Johanna Hofman include:

      -) Durkje 12 March 1884 (recognized in 1886, she married twice (1) 23 nov 1911 and (2) 9 dec 1920) , some offspring on internet!

      -) Johannes 14 December 1886,

      -) Peeke 25 April 1888 (he married in 1912),

      -) Oeds 7 Jan 1894 (In time he will be Edward John Matthews)

      -) Foukjen 10 March 1896,

      -) Wiebren 22 December 1900 (he died 31 dec 1912),

      -) Johanna 29 April 1902,

      -) stillborn child 11 May1904

      Het verzoek om informatie gaat vooral over het vierde kind Oeds. Hij ligt als Edward John Matthews begraven op de beroemde begraafplaats Arlington bij Washington DC, omdat hij in WO-I heeft meegevochten in het Amerikaanse leger in Europa.
      Kent iemand dit gezin en heeft hij/zij meer informatie, i.h.b. over de emigratie van Oeds. De BS-gegevens zijn wel bekeken maar het Bevolkingsregister van Sloten is op dit moment niet te raadplegen wegens verhuizing van Balk naar Joure. Enige suggesties?

      Met dank en groet,

      Fons Baede, Amsterdam

    • h. wouwes
      Message 2 of 11 , Jan 14, 2013
        Mogelijk is het bev.reg. overgebracht naar Franeker. Bij de gem. De Friese
        meren moeten ze dit weten. Als het in Franeker is kun je het daar als het
        goed is ook inzien. Kan zijn dat i.v.m. de verhuizing nog niet alles is
        overgebracht maar dat komt dan nog.

        Groet, Hinke.
        Op 14 jan. 2013 14:35 schreef "Fons Baede" <fons.baede@...> het
        volgende:

      • Hinke
        Message 3 of 11 , Jan 14, 2013
          Dag Allen,

          Sinds 1 januari zijn de gem. Gaesterlân-Sleat, Lemsterland en
          Skarsterlân ambtelijk gefuseerd. Dit betekent dat de ambtenaren van alle
          gemeentes ondergebracht zijn in 2 panden in Joure. De gemeentehuizen van
          Lemmer en Balk, zijn dan ook opgeheven. De oude archieven van Haskerland
          en Doniawerstal (Skarsterlân) zijn (tijdelijk) overgebracht naar
          Franeker. Ik neem aan dat dit zelfde geldt voor Gaesterlân-Sleat en
          Lemsterland.
          Hoe tijdelijk tijdelijk is, is bij de nieuwe gem. De Friese Meren nog
          niet bekend. In ieder geval zijn de archiefstukken van zowel Haskerland
          als Doniawerstal nog aan te vragen in Joure, alleen zal de tijd tussen
          de aanvraag en het in kunnen zien waarschijnlijk wel zo'n 2-3 weken
          duren. Deze archieven zijn ook in te zien in Franeker is mij verteld. Ik
          neem aan dat de bev.reg. en BS van zowel Doniawerstal en Haskerland nog
          gewoon in Joure in te zien zijn, die staan al jaren op fiche en die
          bakken zullen wel in Joure gebleven zijn maar dat zie ik donderdag wel.
          Donderdagmiddag zit ik weer op het gemeente archief in Joure. Waar de
          fiches (bev.reg.) van Lemsterland naar toe zijn gegaan weet ik niet,
          waarschijnlijk ook naar Franeker. Het zelfde zal gelden voor
          Gaesterlân-Sleat.
          Ik heb begrepen dat op termijn (ooit) alle archieven van voornoemde
          gemeentes in Joure komen. De officiële fusie van deze gemeentes tot de
          gemeente De Friese Meren is op 01-01-2014.
          http://http://www.defriesemeren.nl

          groet, Hinke Woudt-Westra

          Message 4 of 11 , Jan 14, 2013
            Fons,

            Ik heb een beetje rondgekeken en het volgende gevonden (voorlopig
            resultaat).

            Een en ander maar direct in het Engels, dat scheelt weer vertaalwerk.

            Rinze en Johanna kregen overigens (minimaal) 12 kinderen…..:

            On 13 June 1886 Rinze van der Goot, 20 yrs old, born in Balk, municipality
            of Gaasterland, son of Johannes Ykes van der Goot and Jeltje Rinzes
            Wagenaar married Johanna Peekes Hofman, 21 years old, born in Sloten.
            daughter of Peeke Tjeerds Hofman and Durkje Meinderts Heerkes.

            Rinze died on 8 May 1945 in Sneek, Johanna died 26 August 1942 in Sloten.

            1. Durkje, born 12 March 1884, recognized in 1886 (at her parents
            marriage), she married twice (1) 23 nov 1911 (to Jacob Geert van der Kerk,
            who died on 10 January 1917) and (2) 9 dec 1920 (to Stoffel Koopmans) , some
            offspring on internet!

            2. Johannes, born 14 December 1886 (worked in a wood mill, was drafted
            for military service on 12 December 1905. No further information found (so
            far).

            3. Peeke, born 25 April 1888. He married Jetske Leentjes on 14
            November 1912 in Sloten. Was drafted for military service and was enlisted
            on 11 March 1908 (5th Reg. Infantry). Peeke died on 20 March 1978 in Sloten.
            Jetske died on 9 August 1987 in Sneek.

            4. Jeltje, born 25 February 1890, married 26-year old Gerardus
            Johannes de Boer, son of Reyer de Boer and Wilhelmina (maiden name unknown)
            on 14 Oct 1915 in Cuyahoga Co., OH. Found her in the 1930 census as Jean
            Deboer with husband Gerardus and sons Ralph E. (12) and Gerald J. (6),
            living in Cleveland, Cuyahoga Co., OH.

            5. Tjeerd, born 14 December 1891, drafted for military service on 21
            Oct 1910; enlisted on 17 May 1911 (5th Reg. Infantry). Listed as a deserter
            on 09 Dec 1915 for not responding when called upon for a tour of duty.
            Probably because he was in the US! On 7 May 1913 Tjeerd arrives in New York
            on board the “Noordam”. He is on his way to brother Oeds v.d. Goot in
            Chicago (719 Staller Str?). Tjeerd later changed his name to Charles
            Vandergoot. On 21 November 1919 he married 30-year old (divorced) Pearl
            Meeker née Stienstra, daughter of Gerhard Stienstra and Pieternella Postma,
            in Cuyahuga County, OH. According to the 1920 census Charles immigrated in
            1913. In 1920 the couple is living in Cleveland, Cuyahuga Co., OH with son
            George who is 3 yrs and 8 mnths old. In 1940 Pearl VanDergoot is living with
            the family of her sister Agnes in Cleveland, Cuyahoga Co., OH, as does her
            sister Rose Steenstra. Charles Vandergoot died in October 1968 in Saint
            Petersburg, Pinellas Co., FL.

            6. Oeds, born 7 Jan 1894 (In time he will be Edward John Matthews).
            Oeds, 17-year old carpenter, arrived in New York on 27 March 1911 on board
            the “Nieuw Amsterdam”. He seems to be travelling with another 17-year old
            carpenter by the name of Atte Bouma. Oeds’ final destination is friend P.
            Verbeek, living on 10635 Mich. Ave., Chicago, IL. This P. Verbeek may have
            been related to Atte Bouma. I also found a passport application for Edward N
            (?). Vander, born in Sloten , Fr. on January 7, 1894, son of R. VanderGoot.
            The part regarding immigration (date, port of entry etc) is not filled in.
            However, it is stated that Edward resided outside the US from 4 April 1921
            to 15 August 1921. His permanent residence in the US is Washington, D.C.,
            where he is a student. His last passport was obtained on 8 March 1921, but
            was cancelled. Edward is about to leave the US and intends to return within
            4 months. He will be leaving from the port of New York on board the "Nieuw
            Amsterdam" on 2 June 1923 and is planning visits to Great Brtian, Spain,
            France, Belgium and the Netherlands. Description of applicant on the
            backside of the same document, including picture! Passport was issued 24 May
            1923.

            7. Foukjen, born 10 March 1896,

            8. Tjepkje, born 18 December 1897

            9. Wiebren, born 22 December 1900, died 14 March 1906

            10. Johanna, born 29 April 1902,

            11. stillborn boy, 11 May1904

            12. Wiebren, born appr 1907. He died 31 dec 1912, 5 years old.

            I have downloaded both Oeds van der Goot’s passport application as well as
            the 1911 passenger list of the “Nieuw Amsterdam” he is listed on.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hoven.

            Message 5 of 11 , Jan 14, 2013
              Fons,

              And yet another addition:

              Wiebren van der Goot (the one who died in December 1912) was born 6 Feb 1907
              in Sloten (birth cert. Sloten 1907 nr 5). Refer

              https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19273-31632-22?cc=1831469
              <https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19273-31632-22?cc=1831469&wc=106
              94456> &wc=10694456

              Regards,

              Nynke van den Hooven.

              Message 6 of 11 , Jan 14, 2013
                Fons,

                And a correction.

                Charles Vandergoot’s father-in-law was Gerrit Steenstra from Idskenhuizen,
                married to Pietertje Postma from Teroele.

                And so Pearl Stienstra Meeker is in fact Piertje Steenstra, born 5 April
                1888 in Sloten. Her sister Agnes Went was probably born as Okje Steenstra
                and sister Rose must have been Rinske Steenstra….

                Regards,

                Nynke van den Hooven.

                Message 7 of 11 , Jan 15, 2013
                  Dag Nynke,

                  Heel veel dank voor de geweldige hoeveelheid informatie die je hebt kunnen achterhalen over Oeds v.d. Goot en zijn familie. Je hebt mij en mijn Nederlands-Amerikaanse vriend een reuze dienst bewezen!

                  Met groet,

                  Fons Baede
                  Message 8 of 11 , Jan 15, 2013
                    Fons,

                    Gelukt! Wat ik zocht maar nog niet vond: de WW1 Draft Registration Card van
                    Oeds. Net als in de passport application noemt hij zich Edward Vander. Omdat
                    het heel slecht leesbaar is heb ik ook een blanco formulier bijgevoegd,
                    zodat je weet wat er ingevuld dient te worden. Ook Oeds blijkt in Cleveland
                    te wonen. In ieder geval in 1917.

                    Message 9 of 11 , Jan 15, 2013
                      Fons,

                      In 1920 verblijft Edward Vander, 25 jr, geb in Holland, in het US Army
                      General Hospital in Fort Sheridan, Deerfield Township, Lake Co., IL. Hij is
                      Private bij de Infantry van het US Army.

                      In 1940 woont hij als lodger in Washington D.C.. Hij gebruikt nog steeds de
                      naam Edward Vander.

                      En dat is hij kennelijk blijven doen, want ook op Arlington National
                      Cemetery ligt een Edward Vander begraven.

                      Dan begrijp ik niet goed waar de naam Matthews vandaan komt… Edward heeft
                      die zelf kennelijk nooit gebruikt.

                      Message 10 of 11 , Jan 15, 2013
                        Excuses, lijstgenoten, verkeerd email adres gebruikt.

                        Met vriendelijke groet,

                        Nynke van den Hooven.