jannes rennerts/ remmerts van jubbega

  • feringaj
    Message 1 of 3 , Jan 12, 2013
      Hallo,

      Ik ben op zoek naar de herkomst van Jannes Remmelts / Remmerts. Hij huwt 10-51-1696 te Midwolde met Aeltien Harmens van Zevenhuizen als "jannes rennerts van jubbega". Bij de dopen en vernoemingen erna is het eerst vaak remmerts en later remmelts.

      In een boekje uit 1975 over het geslacht Scheringa staat bij dit huwelijk op pagina 132 "jannes remmelts van Jubbega Schurega". Waar de auteur de verwijzing naar het buurtschap Schurega vandaan haalt, weet ik niet. Wellicht is het een speculatie op basis van de latere achternaam Scheringa.

      Op de website van Tresoar heb ik in Schoterland geen doop van deze Jannes kunnen vinden. Heeft iemand anders misschien een aanknopingspunt?

      Alvast reuze bedankt,

      M.vr.gr.

      Jan Feringa
    • reyacta
      Message 2 of 3 , Jan 13, 2013
        Hallo,

        De dtb is niet bewaard gebleven:
        Schoterland - Hervormde gemeente - Hoornsterzwaag, Jubbega, Schurega,
        Oudehorne en Nieuwehorne

        601. Doop-, trouw- en lidmatenboek 1728-1850.
        Index huwelijken: DTB nrs. 611a en 611b.
        Index dopen: DTB nr. 611d.
        Index lidmaten: DTB nr. 611f.
        N.B. Dopen van 1728-1811, huwelijken van 1729-1811 en lidmaten van 1728-1850.

        En met het stemcohier 1698 kom ik ook niet verder.

        Dit is het enige wat er wat op lijkt:
        Schoterland, huwelijken 1673
        Vermelding: Derde proclamatie op 7 december 1673 in Heerenveen
        Bruidegom: Remmert Jansen
        Bruid: Sjoukjen Fokkes afkomstig van Langezwaag
        Opmerking : hij is soldaat onder de majoor Mouderik

        Misschien als je even alle kindernamen geeft .. - ik zie er maar 2 - beide een Remmel.

        Ik zag nog wel deze:
        1656 Veendam
        Remmelt Janssen van Giethoorn x Aeltjen Schuijs van Heerenveen
        ot in Giethoorn en Nieuw Brongerga.

        groet Margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "feringaj" wrote:

> [...]
        >
        > Op de website van Tresoar heb ik in Schoterland geen doop van deze Jannes kunnen vinden. Heeft iemand anders misschien een aanknopingspunt?

      • feringaj
        Message 3 of 3 , Jan 13, 2013
          Dag Margreet,

          Reuze bedankt.

          Sjoukje Fokkes hertrouwt in februari 1675 met Gauke Johannes. In die 14 maand kan natuurlijk een zoon Jannes geboren zijn, maar daar zullen we wel nooit achter komen.

          Jannes Remmelts en Aeltien Harmens krijgen 3 zoons, 2 X Remmelt en een Harmen, dus dat schiet qua vernoemingsinformatie niet op.

          Groet, jan