RE: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Gerbens X2?

  • Reiny Wiersma
    Message 1 of 6 , Jan 3, 2013
      Die {fuzzy} tip werkt goed!

      Reiny

      -----Oorspronkelijk bericht-----
      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] Namens Jantsje Pasma
      Verzonden: donderdag 3 januari 2013 23:01
      Aan: friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Gerbens X2?

      Dank je voor de tip. Dat wist ik niet. Wel van een sterretje, bijv. Aal* dan
      krijg je alle namen wat met aal begint. Groetjes, jantsje

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: nynkevandenhooven@...
      Date: Thu, 3 Jan 2013 21:23:33 +0100
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Gerbens X2?

      Rinske, Jantsje,

      Het lijkt me één en dezelfde Aaltje.

      Volgens de DTB 343 Gecombineerde Doopsgez. gem Harlingen, geboorten

      1799-1812 werd Aaltje op 20-04-1777 geboren (uit Doopsgezinde ouders dus).

      En diezelfde Aaltje werd op 05-05-1805 in St. Jacobiparochie op belijdenis

      Nederduits Hervormd gedoopt volgens de gegevens van DTB 122 Herv. gem. St.

      Jacobiparochie, doop 1748-1812.

      Aaltje heeft vermoedelijk zelf haar geboortedatum als 20-04-1776 opgegeven

      waarbij opvalt dat dag en maand overeenkomen met de gegevens uit DTB 343,

      maar dat het jaar en geboorteplaats niet correct lijken te zijn.

      Maar als de aangevers van Aaltjes overlijden goed op de hoogte waren, was

      1776 het juiste geboortejaar. En dan is er dus óf een fout gemaakt bij het

      registreren van haar geboortegegevens óf bij het overnemen ervan.

      Dan nog een tip. Als je op de website van Tresoar op spellingsvarianten wilt

      zoeken, zet dan {fuzzy} voor de naam waar je naar zoekt. In het geval van

      Aaltje vind je daarmee de varianten Aaltjen, Aaltie en Ailtje en alles wat

      daar zo’n beetje op lijkt.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      From: cwbraaksma@...

      Date: Wed, 2 Jan 2013 06:56:55 +0000

      Subject: [Friesland-genealogy] Re: Aaltje Gerbens X2?

      Hallo Rinske,

      Haar overlijden heb ik gevonden:

      Overlijdensakte Het Bildt, 1827

      Aangiftedatum 2 januari 1827, blad nr. 1

      Overleden: Aaltje Gerbens Hoekstra, op 2 januari 1827, 50 jaar, vrouw

      Gehuwd

      via www.allefriezen.nl kan je een scan van haar overlijdensacte bekijken.

      Het lijkt om dezelfde persoon te gaan bij deze twee dopen,

      maar of het echt zo is weet ik niet.

      Groeten,

      Kees

      , "Rinske Van Brederode"

      wrote:

      > Beste leden, ik heb weer een radsel.

      > Voor mijn gevoel is dit een persoon, maar.............en overlijdens kan

      ik niet vinden.

      1/ Het Bildt, dopen, geboortejaar 1776, doopjaar 1805