RE: [Friesland-genealogy] Re: Leeuwarden.

  • Cor
    Message 1 of 10 , Jan 4, 2013
      Hallo Irene en Johan,

      In de krant van toen staat dit nog niet.
      Komt na 1 maand online voor zover ik weet.
      Maar het is op de Voorstreek links naast de (inmiddels gesloten) Noord
      Ned. Boekhandel.
      Er heeft een loodgietersbedrijf in gezeten (fa. Bak ??)
      En ook Elim een evangelisatie groepje.
      In de krant (die ik niet meer heb) stond op de foto links van dit pand nog
      een heel smal pand.
      Of dit bij elkaar hoort ??

      Groetjes Cor

      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Leeuwarden.

      Hallo Irene,

      Heb je www.dekrantvantoen.nl al eens geprobeerd? Met de juiste zoekwoorden
      kun je daar heel veel terugvinden.

      Groet,

      Johan
    • Bert Wijnstra
      Message 2 of 10 , Jan 4, 2013
        Irene

        In het archief van de Leeuwarder Courant vond ik in de editie van 28
        december 2012:

        Zeldzaam oud steenhuis op Voorstreek
        Een voormalig café aan de Leeuwarder Voorstreek blijkt een steenhuis te zijn
        van zo'n vijfhonderd jaar oud. Café Benthem groeide rond 1600 uit tot de
        deftigste herberg van Leeuwarden en hield het ... (Leeuwarder Courant Editie
        Noord , blz 28)

        Groet
        Bert Wijnstra
      • J. van Oosten
        Message 3 of 10 , Jan 4, 2013
          Hoi Irene,

          Er zijn meer die claimen het oudste huis van Leeuwarden te zijn. Wat denk je
          hiervan:

          Pastoorshuis

          Ontstaan

          Deze stadsstins is in het begin van de 14e eeuw gebouwd.

          Geschiedenis

          De Keimpemastins is het oudste huis van Leeuwarden. Het werd waarschijnlijk
          gebouwd door een lid uit de familie Keimpema, een adellijk geslacht, dat al
          in het begin van de 14e eeuw voorkomt in Leeuwarden. De oudst bekende
          persoon uit deze familie is Worp Keimpema (ca 1485), die waarschijnlijk niet
          in het huis gewoond heeft, omdat het huis toen al als pastorie in gebruik
          was. Oorspronkelijk was de stins een van kloostermoppen opgebouwd dwarshuis
          (nok evenwijdig aan de straat) zonder verdieping en met een overwelfde
          kelder.

          Het huis werd al vroeg in de 15e eeuw de pastorie van de parochiekerk van
          Nijehove toegewijd aan Maria en werd daarom ook wel Lieve Vrouwe kerk
          genoemd. In haar beste dagen waren er twee geestelijken aan deze kerk
          verbonden. In 1580 ging Leeuwarden over op de Hervormde eredienst en werd de
          Lieve Vrouwkerk ongeschikt bevonden. De preekstoel werd naar de Galileërkerk
          overgebracht en de kerk en de stins vervulden verschillende functies. In
          1758 werd de kerk gesloopt, de Keimpemastins bleef staan.
          Begin 16e eeuw werd de hoofdverdieping tot zaal gecreëerd. Uit deze tijd
          stammen de nu nog aanwezige moer- en kinderbinten. In de kopwanden werden
          nieuwe stookplaatsen gemaakt.

          Na de reformatie kreeg de stins de functie van Latijnse school. Er werden
          verschillende meer of minder ingrijpende verbouwingen uitgevoerd.
          Vrij vroeg werd er in de rechterzijgevel een raam gemaakt. Later werden de
          ramen in de voorgevel veranderd. De ramen kregen onder andere naar buiten
          draaiende luiken en een kloosterkozijn. De ingang werd verplaatst naar het
          midden. Waarschijnlijk omdat het rechter vertrek iets werd vergroot.
          Eind 16e eeuw werd er een achtervleugel bijgebouwd. Deze aanbouw bestond uit
          twee verdiepingen en is door de jaren heen uitgebreid. De toegang werd ook
          naar de achterzijde verplaatst. Deze kon men via een poortje in de muur
          langs de Bontepapesteeg bereiken.

          In de 18e eeuw kreeg de stins weer verschillende functies. Het werd verbouwd
          tot predikantswoning. Ook deed het een tijdje als nieuwe pastorie dienst. In
          deze tijd zijn geen noemenswaardige verbouwingen gedaan. De hoofdverdieping
          was nog steeds een grote zaal. Hierdoor waren er weinig verbouwingen nodig
          toen er een armenschool in het gebouw gevestigd werd (1765-1776). In 1776
          werd de stins een woonhuis. De grote ramen in de voorgevel werden ook in dit
          jaar geplaatst. Deze ramen zijn door zogenaamde roeden onderverdeeld.
          Volgens de kadastrale atlas van Leeuwarden was het huis in 1832 eigendom van
          Anna Maria Mecima te Harlingen.
          De eerste grote verandering vond pas weer plaats in 1837. De ingang werd
          weer naar de voorzijde verplaatst. Ook werd er een hoog bordes onder de deur
          geplaatst. Volgens de gegevens van het kadaster werd de 'huizinge met
          plaats, bleek, kamer, groote kelder en verder toebehorend' in 1840 verkocht.
          De nieuwe eigenaar liet in dat zelfde jaar de achtervleugel afsplitsen en
          verbouwen tot drie woningen. Achter het huis lag in 1842 een pastorietuin.

          In 1890 verloor de stins zijn woonfunctie en werd als pakhuis ingericht. De
          ingang met stoep werd weggebroken en vervangen door een simpelere ingang.
          Tijdens deze periode raakte het huis ernstig verloederd.
          In de jaren 1980/1981 werd het pand gerestaureerd en zoveel mogelijk in
          oorspronkelijke staat teruggebracht. De ingang aan de voorzijde en de
          kelderingang aan de rechterzijde werden gereconstrueerd en de stins kreeg
          zijn woonfunctie terug.

          In de huidige toestand is de Keimpemastins een eenvoudige, onderkelderde
          zaalstins van één verdieping. Op de plattegrond van Leeuwarden uit omstreeks
          1630 zien we echter een dubbel huis van twee verdiepingen boven de kelders.
          Op een plattegrond van Sems uit 1603 is zelfs een dubbel huis getekend dat
          boven de kelders uit 3 verdiepingen lijkt te bestaan.

          Bewoners

          ca 1300 - ca 1420 familie Keimpema
          ca 1420 - 1785 bewoond door de opvolgende pastoors van de Lieve Vrouwekerk
          1832 Anna Maria Mecima

          Huidige doeleinden

          Het huis wordt particuliere bewoond.

          Opengesteld

          Voor zover bekend is het huis niet toegankelijk.

          Of hiervan:

          We gaan linksaf de Oude Oosterstraat in. De Oosterstraat is de oudste
          winkelstraat in de stad. Cartograaf Johannes Sems en schilderes Margaretha
          de Heer hebben hier of in de buurt gewoond. Op de hoek met de Ossekop staat
          het ´huis met de gladde gevel´, één van de oudste huizen van Leeuwarden.
          Rechtsaf de Groentemarkt op gaat het richting Brol en De Kelders.

          De Brol ontstond in het begin van de 16e eeuw toen de driesprong van
          grachten met stenen gewelven werd overkluisd. Het plein heeft lang als
          marktplein gefungeerd. Ook vonden er ooit de executies plaats en werd er
          gestraft middels de kaak of pronkpaal. De Kelders is een straatnaam die we
          letterlijk moeten nemen. In de vijftiende eeuw werd hier aan de steile
          terprand een hoge straat met een lage kade aangelegd, de Bierkade, met
          kelders die tot onder de aanliggende huizen doorliepen. Lange tijd hebben de
          bierdragers hier het straatbeeld bepaald.

          Of hiervan:

          Hoewel Leeuwarden pas vanaf omstreeks 1250 kan worden beschouwd als een
          stad, is zijn geschiedenis veel ouder. Hoe oud precies zal misschien de
          komende tijd blijken als in het oudste gedeelte van het stadscentrum
          archeologisch onderzoek wordt gedaan. Archeologen hopen meer duidelijkheid
          te krijgen over de vroegste bewoningsgeschiedenis van de stad.

          Het vooronderzoek vindt plaats van 31 juli tot en met 23 augustus 2000. De
          opgravingen vinden plaats bij de Oldehove, de scheve toren die al eeuwenlang
          het beeld van de Friese hoofdstad bepaalt. Permanente bewoning is er op deze
          plek al sinds ongeveer 750, de tijd dat de Engelse missionaris Bonifatius in
          Friesland verbleef. Sinds die tijd werd er ook met zekerheid gewoond op twee
          terpen aan weerszijden van de rivier de Ee (bij de huidige Hoogstraten).
          Samen met de Oldehoveterp vormen de twee terpen aan de Ee de kern van het
          oude Leeuwarden.

          De Oldehove ligt op een woonterp, waarop in de negende eeuw een eerste
          houten kerk werd gebouwd. De Oldehoveterp lag op een strategische plaats,
          namelijk vlakbij de plek waar de Ee uitmondde in de Middelzee, de grote baai
          die het noorden van Friesland in tweeën deelde.

          Ook al voor 750 werd er in dit gebied gewoond. Al voor de komst van de
          Romeinen was er sprake van meerdere terpnederzettinkjes in het gebied van en
          rond de huidige binnenstad, maar deze werden waarschijnlijk allemaal
          verlaten in de vierde eeuw na Christus toen de stijgende zeespiegel veel
          toenmalige Friezen naar elders deed verhuizen.

          Allemaal teksten over oud Leeuwarden, te vinden via Google.

          Kik maar of je er iets aan hebt.

          Message 4 of 10 , Jan 4, 2013
            THANKS, allen ik ga alles eens op mijn gemak lezen,

            groetjes Irene.

            Op 4 januari 2013 11:38 schreef J. van Oosten <ooste061@...> het
            volgende:

          • Henk de Jager
            Message 5 of 10 , Jan 4, 2013
              Irene, Deze week stond er in de Lc een artikel. In dit artikel wordt
              melding gemaakt dat er in onze hoofdstad een onderzoek start. Doel van dit
              onderzoek is na te gaan of er woningen zijn die ouder dan de Oldehove zijn.
              Zal ik je op de hoogte houden over de uitkomsten? Henk de Jager
              Op 4 jan. 2013 10:27 schreef "Irene Visser" <
              irenejolanda.vandermeulen@...> het volgende:

            • S. Wagenaar
              Message 6 of 10 , Jan 4, 2013
                Dit huis was rond 1600 van mijn voorouders Jan van Benthem en Ricxt
                Sijmons. Het komt zijdelings aan de orde in een artikel van mij uit 2010:
                http://www.sakewagenaar.nl/publicaties/201-emder-wortels-staphorstius

                Met vriendelijke groeten,

                Sake Wagenaar

              • Irene Visser
                Message 7 of 10 , Jan 4, 2013
                  Yep Henk graag.

                  Irene.

                  Op 4 januari 2013 17:16 schreef Henk de Jager <rjdjager@...> het
                  volgende:

> [...]
                  > Zal ik je op de hoogte houden over de uitkomsten? Henk de Jager
                  > Op 4 jan. 2013 10:27 schreef "Irene Visser" <

                • Irene Visser
                  Message 8 of 10 , Jan 4, 2013
                    Hai Sake,

                    ik ga verder lezen, het gevoel begint weer te komen.

                    Groetjes Irene.