Wie Was Wie

  • Ina Hazewinkel
    Message 1 of 4 , Dec 20, 2012
      Beste allemaal,

      Volgens de NGV ik citeer:

      Sinds de laatste nieuwsbrief met WieWasWie als onderwerp zijn er toch een aantal zaken duidelijk geworden.
      In de voor ons liggende tijd verliep de communicatie over WieWasWie moeizaam het CBG was open in de communicatie , maar een aantal zaken bleven lang onduidelijk.
      Duidelijk was wel dat GenLias was uitontwikkeld en niet kon worden voorgezet in de toekomst.
      Vrijwel wekelijks belde ik met het CBG om van de laatste ontwikkelingen op de hoogte te blijven.
      Zoals ik al eerder probeerde duidelijk te maken is de NGV niet direct bij dit project betrokken, maar staat zij aan de zijlijn. Wel ziet ze zich als belangrijkste belangenbehartiger niet alleen voor haar leden, maar ook voor andere gebruikers die gebruik maken van GenLias.
      De afgelopen maanden waren vooral getekend door verwarring waarbij ook direct betrokken archiefdiensten vaak tegenstrijdige informatie omtrent WieWasWie in de wereld brachten.
      Wat zou gratis blijven en waarvoor zou betaald moeten worden was tot voor kort niet duidelijk.
      Onze insteek was hierbij steeds dezelfde, de functionaliteit van GenLias die deels tot stand was gekomen door de inzet van vrijwilligers moest gratis blijven. Het was in onze ogen wel billijk dat voor andere zaken bij WieWasWie moest worden betaald.
      Reeds in oktober is hierover in het voorzittersoverleg van de Genealogische Verenigingen gesproken en was er overeenstemming over de te varen koers.
      Vorige week hebben vertegenwoordigers van het Kon. Ned. Genootschap voor Geslacht- en Wapenkunde, De Hollandse Vereniging voor Genealogie, Prometheus, Veluwse Geslachten en de Nederlandse Genealogische Vereniging op het Centraal Bureau voor Genealogie kennis kunnen nemen van de stand van zaken en de inhoud van WieWasWie.
      Na een inleiding van CBG directeur Leo Voogt, een presentatie van de adjunct directeur CBG en projectleider WieWasWie Rob van Drie konden we vragen stellen aan twee medewerkers van WWW.
      In 2013 zal GenLias uit de lucht gaan en zal WieWasWie haar plaats innemen per 1.1.2013.
      Dan zal een abonnement kunnen worden genomen tegen een introductietarief van E 12,50 (later E 18,50). Gratis blijft het basiszoeken aangevuld met plaatjes van de akte, voor zover gekoppeld aan WieWasWie.
      De gegevens uit GenLias , maar ook die van nieuwe deelnemers die nog moeten worden ingevoerd zullen gratis te raadplegen blijven via het basiszoeken evenals het onderdeel stamboom bouwen.
      Het zoeken op twee namen zoals bij GenLias mogelijk was, zal helaas niet langer gratis zijn.
      Ook voor filtreren, monitoring en de printknop aktedetailpagina moet worden betaald.
      Wanneer we het zoeken op twee namen buiten beschouwing laten biedt WWW meer dan GenLias.
      Op dit moment en onder deze voorwaarden kan ik niets anders dien dan de geboorte van WieWasWie alleen maar toejuichen.
      Wel moet de CBG op zoek naar nieuwe partners binnen de archiefwereld om de Nederlandse site voor de basisgegevens voor genealogisch onderzoek te worden.
      Ik hoop van harte dat het zijn ambities waar kan maken waarbij de genealogische verenigingen gaarne hun steun betuigen.
      Alle aanwezigen verlieten tevreden Den Haag maar we zullen het proces positief maar kritisch blijven volgen.

      Roelof Vennik
      Voorzitter Nederlandse Genealogische Vereniging.

    • Marjolijne
      Message 2 of 4 , Dec 21, 2012
        Beste mensen,

        In tegenstelling van onderstaand verhaal het volgende, dit nav een vraag van
        een lid van de Gelderlandgroep aan het CBG waarin duidelijk gesteld wordt
        dat alle data actedata zijn en GEEN werkelijke data.

        WWW geeft foute informatie, werkt slecht en wil dmv het vermelden van alleen
        actedata ons dwingen aankopen te doen. IK heb het helemaal gehad met de
        nieuwe site. Zelfs werknemers van het CBG balen ervan en schamen zich hier
        te werken. IK zou zeggen: koop niets en zoek naar
        plaatselijke/streekgebonden archieven met gegevens. Verder zeggen ze de info
        te krijgen van de plaatselijke archieven: dit is niet altijd waar want van
        sommige gemeenten staan er losse flodders vol fouten op die door een of
        ander persoon aangeleverd zijn. Deze gegevens stonden ook al in Genlias en
        na herhaalde doorgifte van "de gegevens die u vermeld zijn foutief" door
        zowel de archieven als historische verenigingen handhaven ze hun fouten.
        Topwerk???? dus !

        Marjolijne

[...]

        Om uw abonnement te bekindigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:
      • JP Mels
        Message 3 of 4 , Dec 21, 2012
          Aan een ieder,

          Toch maar eens aan het proberen gegaan om het een en ander uit te zoeken op
          WWW.

          Dat heb ik afgelopen week gedaan met zoekopdrachten waarvan ik per definitie
          exact weet wat de uitkomst moet zijn. Van de drie opdrachten gingen er drie
          mis.

          Na een schrijven aan de helpdesk kreeg ik alleen maar antwoorden als van,,,

          Is uw computer wel goed ( genoeg ).

          Schrijft u zelf de verantwoordelijke instelling maar aan.

          Ach ja, dat is gewoon zo, maar waarom? Dat week nie!

          Nu mag ik van mijzelf best zeggen dat ik positief ingesteld ben, maar hier
          zakt toch de broek van af. Excuses worden gemaakt dat WWW ( nog steeds )
          bezig is om alles op orde te krijgen.

          MIJN "betalende klanten" zullen dergelijke antwoorden nooit of te nimmer
          accepteren. Zij zullen direct een ander bedrijf gaan zoeken, waar voor geld!
          Krijg ik het gevoel met de rug tegen de muur te staan bij WWW?

          Wel, ik ben mijn frustratie nu effe kwijt. Mijn volle dank dat ik dat bij
          jullie mocht doen.

          Groet, Johan

          _____