Re: einde genlias, begin wiewaswie

  • ristcard
    Message 1 of 3 , Dec 9, 2012
      We kennen allemaal het spreekwoord van de ezel en de steen, maar dat lijkt hier niet op te gaan.

      We hadden ooit de prachtige website "De Woonomgeving", waar je onder andere kadastrale kaarten in hoge resolutie kon downloaden. Maar dat moest allemaal anders en toen kregen we de site Watwaswaar. De kaarten stonden er nog wel op, maar je kon ze niet meer downloaden. Verder werd geprobeerd om veel te veel informatie op die site neer te zetten. Militaire kaarten, museumcollecties, luchtfoto's uit de tweede wereldoorlog...
      Met als resultaat een monstrum dat eigenlijk niet meer goed te gebruiken is.
      Steen 2
      We hadden ooit (ik laat dit verhaaltje een beetje in de toekomst spelen) de prachtige website GenLias, waar de genealoog naar hartelust kon grasduinen in gegevevans van de Burgerlijke Stand. Maar dat moest allemaal anders en toen kregen we de site Wiewaswie. De gegevens van de BS stonden er nog wel op, maar echt makkelijk zoeken dat ging niet meer. Verder werd geprobeerd om nog veel meer gegevens op de site te zetten, zoals DTB-gegevens. Helaas deden niet alle archieven van Nederland eraan mee.
      Met als resultaat een monstrum dat eigenlijk niet meer goed te gebruiken is.

      En waarom schrijf ik dit zo op, ben ik geen appels met peren aan het vergelijken? Nee, beide projecten zijn door dezelfde persoon op dezelfde manier de nek omgedraaid. Allemaal onder auspiciën van de Stichting Archief Porgrammatuur (Stap) en allemaal van onze centen.

      Groeten van Richard