Re: [Friesland-genealogy] Gilde Joure

  • Hinke
    Message 1 of 19 , Dec 6, 2012
      Hallo Piet,

      Voor jou heb ik helaas (nog) geen antwoord. De gildemeester was er
      vandaag niet maar mijn vriendin meende zich te herinneren dat ze ooit
      iets had gezien over een Schippersgilde in Joure. Ze gaat kijken of ze
      daar thuis nog info over heeft. Mogelijk is er iets van op het gemeente
      archief en dan zou het in de inventaris van Haskerland moeten staan.
      Vanmiddag zijn we er niet aan toegekomen om die helemaal door te
      bladeren maar ik bewaar je vraag en misschien vinden we nog iets.

      groet, Hinke.
      http://www.bbww-archief.nl

    • pboltjes@planet.nl
      Message 2 of 19 , Dec 6, 2012
        Hallo Hinke,

        Hartelijk dank voor de aandacht die je er aan geeft.

        Hopelijk komt er nog een antwoord op.

        Groeten, Piet

> [...]

        > Mijn vraag is:
        >
        > Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

      • reyacta
        Message 3 of 19 , Apr 4, 2013
          Hallo Piet en allemaal,

          Toevallig vraagt iemand naar de voorouders van Gossele Pybes
          de zoon van Pybe en Fookel Tialkes.
          En die worden behandeld in Jierboekje 1989 - blz 61-64.

          "Maar ....
          simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk
          Jierboekje 1989.
          En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793
          (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
          Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van
          het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
          Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen
          familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

          13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde
          definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15"

          Die voorouders vermeld ik dan hier:
          want dat zijn niet Goslick Pieters en Trijntje Harmens.

          groet Margreet