RE: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

  • blauwe- parel
    Message 1 of 19 , Dec 5, 2012
      Dag Hinke, Bedankt voor je reaktie.Helaas weet ik op dit moment niet de bron van zijn geboortedatum omdat mijn papieren archief nog steeds ingepakt zit wegens een verhuizing. Mogelijk uit het HCL want Marcus Intes (de vader van Jacobus) was ook apotheker in Leeuwarden in 1635 en van 1644 - na 1649. Vriendelijke groet, Margaret
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: wouwes@...
      Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

      Hallo Margaret,

      Je hebt geen bron voor die geboortedatum? Ik zag hem niet bij tresoar,

      dus zal hij uit een ander archiefstuk gekomen zijn dan uit de DTB?

      Op het gemeentearchief van Joure zou ik zo geen bron weten uit die tijd,

      dan zou ik de inventaris na moeten kijken maar ik vrees dat er niets zo

      oud is op het gemeentearchief. Daarvoor ben je denk ik toch aangewezen

      op tresoar.

      Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/ kunnen zetten,

      daar zijn veel mensen die zelf grote bestanden hebben, of je misschien

      op weg kunnen helpen met verdere bronnen.

      groet, Hinke.

    • Ina Hazewinkel
      Message 2 of 19 , Dec 5, 2012
        Hallo Margaret,
        De ouders van Jacobus trouwen in 1943 in Bolsward:
        Schoterland, huwelijken 1643Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 oktober 1643 Bruidegom: Merck Inties afkomstig van Bolsward     Bruid: Trijntie Claeses afkomstig van HeerenveenOpmerking : beide tekenen met handtekening; met consent van de wederzijdse            ouders
        Gestandaardiseerde namen:  Bruidegom: MARK IENTES     Bruid: TRIJNTJE KLASES
        En volgens Meertens, familie namenbank:
         Marcus Intes, huw. Bolsward 1643 (met Trijntje Clases Buma), ovl. 1656; twee zonen van dit echtpaar nemen de naam Bynema aan [Informant: R. Verhoef (j.vanoord2@...), 21-10-2005].
        • Binema, Bynema - bij Binia (< Bininga): bij de mansnaam Bine, Bynne (vgl. Biene, Binne, Bene); elders in Nederland: Bijns, Bijning
        Dus wellicht moet je Jacobus zijn geboorte in Bolsward zoeken

        Groet Ina
        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: wouwes@...
        Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

        Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/%c2%a0 kunnen zetten,

> [...]

        > En meestal is er wel één van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik

        > kan dan vragen of zij weten of er nog gegevens zijn uit de 17e en 18e eeuw.

      • blauwe- parel

          From: blauwe- parel <blauwe_parel@...>

          To: "Friesland-genealogy@yahoogroups.com" <friesland-genealogy@yahoogroups.com>

          Date: Wednesday, December 5, 2012, 9:19 PM

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          From: wouwes@...

          Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

> [...]

          > Dag Hinke en allemaal, Nu het toch over Joure gaat ..... Een van mijn voorvaderen is mogelijk in Joure geboren, ik weet het niet zeker, het kan ook Heerenveen zijn.Hier volgt wat info. Jacobus Marcus Binemageb. 04-03-1646 te (Heerenveen ? Joure ?)ov. 28-02-1702 te (Sneek ?)meester chrurgijn (1670), barbier te Heerenveen, later te Sneek. ouders:Marcus Intes, apotheker te Joure (1643) & Trijntje Claeses Bouma Echtgenote:Reintje Claasen Haaghswolt uit Steenwijk.Ze kregen 12 kinderen die allen in Sneek geboren werden (1672 - 1692) Weet iemand waar Jacobus geboren is? Hartelijk dank, Margaret

        • Hinke
          Message 4 of 19 , Dec 6, 2012
            Hallo Piet,

            Voor jou heb ik helaas (nog) geen antwoord. De gildemeester was er
            vandaag niet maar mijn vriendin meende zich te herinneren dat ze ooit
            iets had gezien over een Schippersgilde in Joure. Ze gaat kijken of ze
            daar thuis nog info over heeft. Mogelijk is er iets van op het gemeente
            archief en dan zou het in de inventaris van Haskerland moeten staan.
            Vanmiddag zijn we er niet aan toegekomen om die helemaal door te
            bladeren maar ik bewaar je vraag en misschien vinden we nog iets.

            groet, Hinke.
            http://www.bbww-archief.nl

          • pboltjes@planet.nl
            Message 5 of 19 , Dec 6, 2012
              Hallo Hinke,

              Hartelijk dank voor de aandacht die je er aan geeft.

              Hopelijk komt er nog een antwoord op.

              Groeten, Piet

> [...]

              > Mijn vraag is:
              >
              > Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

            • reyacta
              Message 6 of 19 , Apr 4, 2013
                Hallo Piet en allemaal,

                Toevallig vraagt iemand naar de voorouders van Gossele Pybes
                de zoon van Pybe en Fookel Tialkes.
                En die worden behandeld in Jierboekje 1989 - blz 61-64.

                "Maar ....
                simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk
                Jierboekje 1989.
                En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793
                (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
                Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van
                het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
                Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen
                familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

                13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde
                definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15"

                Die voorouders vermeld ik dan hier:
                want dat zijn niet Goslick Pieters en Trijntje Harmens.

                groet Margreet