RE: [Friesland-genealogy] vanmiddag geneol.onderzoek in joure

  • h. wouwes
    Message 1 of 19 , Dec 5, 2012
      Kom je langs? Gezellig maar je kunt je vragen natuurlijk ook heel goed hier
      kwijt, of een mailtje naar mij mag ook altijd. Wij weten ook niet alles
      hoor:-) maar dan kunnen we vaak wel weer door verwijzen.

      Groet, Hinke
      Op 5 dec. 2012 08:41 schreef "Jantsje Pasma" <jannpasma@...> het
      volgende:

    • pboltjes@planet.nl
      Message 2 of 19 , Dec 5, 2012
        Hallo Hinke,

        Wat betreft Joure heb ik een aantal vragen over twee gildepenningen van het schippersgilde van Joure.

        De eerst staat op naam van Pijebe Goslicks ( Pybe Goslycks)
        Zijn ouders zijn: Goslyck Pytters en Tryncke Harmens (Huwelijk 26-01-1651, Joure)
        Pijebe gaat in ondertrouw op 05-01-1682, Joure, met Fookel Tialkes ( Fokeltje Tjalkes), beide van Joure.

        Uit aantekeningen van Dhr. Penning, eertijds conservator van het Fries Museum te Leeuwarden, blijkt dat:
        Pijebe Goslijx heeft in 1702 de artikelen en ordonantieën van het Schippersgild op de Joure ondertekent.
        De gildepenning zelf heeft als jaar 1698

        De tweede penning staat op naam van Sytse Wybes (Sietse Wiebes) van de Joure.
        Geboren / gedoopt 19-12-1667, Joure. Niet zeker!!!!
        Vermoedelijke ouders Wybe Wyggers en Maeyke
        Sytse gaat in ondertrouw op 21-02-1697, Joure, met Hincke Johannes

        Van Hincke denk ik dat ze een dochter is van Johannes Ulbes en Jisck Romckes en geboren 22-05-1670, Joure.
        Echter, als je de namen van de kinderen bekijkt: Aat / Wybe / Aaltje en Akke, dan zou dit niet logisch zijn.

        Mijn vraag is:

        Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

        Bij voorbaat dank,

        Met vriendelijke groet,

        Piet Boltjes
> [...]

        > Helaas staan de stamreeksen van mijn vriendin er nog niet op vanwege
        >
        > computerproblemen maar zodra dat opgelost is worden ook geplaatst.

      • Hinke
        Message 3 of 19 , Dec 5, 2012
          Hallo Piet,

          En dit is dus zo'n vraag waar ik geen antwoord op weet!!

          Wel zijn er nu nog gildemeesters in Joure:
          http://www.museumjoure.nl/algemene-informatie/histoarysk-2/gilde/
          En meestal is er wel één van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik
          kan dan vragen of zij weten of er nog gegevens zijn uit de 17e en 18e eeuw.

          groet, Hinke.

        • pboltjes@planet.nl
          Message 4 of 19 , Dec 5, 2012
            Hallo Hinke,

            Als je dat zou willen doen, graag.
            Mochten ze nog vragen hebben dan hoor ik dat wel van je.

            Groetjes,

          • blauwe- parel
            Message 5 of 19 , Dec 5, 2012
              Dag Hinke en allemaal, Nu het toch over Joure gaat ..... Een van mijn voorvaderen is mogelijk in Joure geboren, ik weet het niet zeker, het kan ook Heerenveen zijn.Hier volgt wat info. Jacobus Marcus Binemageb. 04-03-1646 te (Heerenveen ? Joure ?)ov. 28-02-1702 te (Sneek ?)meester chrurgijn (1670), barbier te Heerenveen, later te Sneek. ouders:Marcus Intes, apotheker te Joure (1643) & Trijntje Claeses Bouma Echtgenote:Reintje Claasen Haaghswolt uit Steenwijk.Ze kregen 12 kinderen die allen in Sneek geboren werden (1672 - 1692) Weet iemand waar Jacobus geboren is? Hartelijk dank, Margaret
              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: wouwes@...
              Date: Wed, 5 Dec 2012 11:48:39 +0100

              Hallo Piet,

              En dit is dus zo'n vraag waar ik geen antwoord op weet!!

              Wel zijn er nu nog gildemeesters in Joure:

              http://www.museumjoure.nl/algemene-informatie/histoarysk-2/gilde/

              En meestal is er wel ��n van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik

            • Hinke
              Message 6 of 19 , Dec 5, 2012
                Hallo Margaret,

                Je hebt geen bron voor die geboortedatum? Ik zag hem niet bij tresoar,
                dus zal hij uit een ander archiefstuk gekomen zijn dan uit de DTB?
                Op het gemeentearchief van Joure zou ik zo geen bron weten uit die tijd,
                dan zou ik de inventaris na moeten kijken maar ik vrees dat er niets zo
                oud is op het gemeentearchief. Daarvoor ben je denk ik toch aangewezen
                op tresoar.

                Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/ kunnen zetten,
                daar zijn veel mensen die zelf grote bestanden hebben, of je misschien
                op weg kunnen helpen met verdere bronnen.

                groet, Hinke.

              • blauwe- parel
                Message 7 of 19 , Dec 5, 2012
                  Dag Hinke, Bedankt voor je reaktie.Helaas weet ik op dit moment niet de bron van zijn geboortedatum omdat mijn papieren archief nog steeds ingepakt zit wegens een verhuizing. Mogelijk uit het HCL want Marcus Intes (de vader van Jacobus) was ook apotheker in Leeuwarden in 1635 en van 1644 - na 1649. Vriendelijke groet, Margaret
                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                  From: wouwes@...
                  Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100
                  Subject: Re: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

> [...]

                  > groet, Hinke.

                  > Om uw abonnement te be�indigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                • Ina Hazewinkel
                  Message 8 of 19 , Dec 5, 2012
                    Hallo Margaret,
                    De ouders van Jacobus trouwen in 1943 in Bolsward:
                    Schoterland, huwelijken 1643Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 oktober 1643 Bruidegom: Merck Inties afkomstig van Bolsward     Bruid: Trijntie Claeses afkomstig van HeerenveenOpmerking : beide tekenen met handtekening; met consent van de wederzijdse            ouders
                    Gestandaardiseerde namen:  Bruidegom: MARK IENTES     Bruid: TRIJNTJE KLASES
                    En volgens Meertens, familie namenbank:
                     Marcus Intes, huw. Bolsward 1643 (met Trijntje Clases Buma), ovl. 1656; twee zonen van dit echtpaar nemen de naam Bynema aan [Informant: R. Verhoef (j.vanoord2@...), 21-10-2005].
                    • Binema, Bynema - bij Binia (< Bininga): bij de mansnaam Bine, Bynne (vgl. Biene, Binne, Bene); elders in Nederland: Bijns, Bijning
                    Dus wellicht moet je Jacobus zijn geboorte in Bolsward zoeken

                    Groet Ina
                    To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                    From: wouwes@...
                    Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

                    Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/%c2%a0 kunnen zetten,

> [...]

                    > En meestal is er wel één van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik

                    > kan dan vragen of zij weten of er nog gegevens zijn uit de 17e en 18e eeuw.

                  • blauwe- parel

                      From: blauwe- parel <blauwe_parel@...>

                      To: "Friesland-genealogy@yahoogroups.com" <friesland-genealogy@yahoogroups.com>

                      Date: Wednesday, December 5, 2012, 9:19 PM

                      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                      From: wouwes@...

                      Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

                      Message 10 of 19 , Dec 6, 2012
                        Hallo Piet,

                        Voor jou heb ik helaas (nog) geen antwoord. De gildemeester was er
                        vandaag niet maar mijn vriendin meende zich te herinneren dat ze ooit
                        iets had gezien over een Schippersgilde in Joure. Ze gaat kijken of ze
                        daar thuis nog info over heeft. Mogelijk is er iets van op het gemeente
                        archief en dan zou het in de inventaris van Haskerland moeten staan.
                        Vanmiddag zijn we er niet aan toegekomen om die helemaal door te
                        bladeren maar ik bewaar je vraag en misschien vinden we nog iets.

                        groet, Hinke.
                        http://www.bbww-archief.nl

                      • pboltjes@planet.nl
                        Message 11 of 19 , Dec 6, 2012
                          Hallo Hinke,

                          Hartelijk dank voor de aandacht die je er aan geeft.

                          Hopelijk komt er nog een antwoord op.

                          Groeten, Piet

> [...]

                          > Mijn vraag is:
                          >
                          > Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

                        • reyacta
                          Message 12 of 19 , Apr 4, 2013
                            Hallo Piet en allemaal,

                            Toevallig vraagt iemand naar de voorouders van Gossele Pybes
                            de zoon van Pybe en Fookel Tialkes.
                            En die worden behandeld in Jierboekje 1989 - blz 61-64.

                            "Maar ....
                            simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk
                            Jierboekje 1989.
                            En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793
                            (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
                            Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van
                            het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
                            Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen
                            familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

                            13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde
                            definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15"

                            Die voorouders vermeld ik dan hier:
                            want dat zijn niet Goslick Pieters en Trijntje Harmens.

                            groet Margreet