Volkstelling 1744 Achtkarspelen

  • S. Wagenaar
    Message 1 of 5 , Dec 1, 2012
      Beste lijstgenoten,

      Deze zomer heb ik meegewerkt aan een initiatief van Tresoar om de
      gegevens van de Volkstelling van 1744 in te voeren. Ik heb toen alle
      gegevens van de gemeente Achtkarspelen ingevoerd. Uiteindelijk zullen de
      gegevens van heel Friesland te doorzoeken zijn op tresoar.nl. De
      gegevens van Achtkarspelen staan nu op mijn website in de vorm van een
      lijst:

      http://www.sakewagenaar.nl/vondsten-mainmenu/225-volkstelling-1744-achtkarspelen

      Met vriendelijke groeten,

      Sake Wagenaar
    • klaaspera
      Message 2 of 5 , Dec 1, 2012
        Hallo Sake,

        Weer een prachtige genealogische bron erbij. Even een vraag. Hoe moet ik de bedragen in de voorlaatste kolom lezen? Als voorbeeld neem ik even nummer 244: Rinnert Ottes in Surhuizum. Hij geeft als gezinshoofd aan, dat hij wel 2-10-0 wil betalen aan belastinggeld. Houdt dat in, dat hij bereid is om 2 gulden en 10 cent bij te dragen? Als mijn theorie klopt, dan zouden achter het laatste streepje dan de halve centen moeten staan.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "S. Wagenaar" <sw1234@...> wrote:

> [...]
        > gegevens van heel Friesland te doorzoeken zijn op tresoar.nl. De
        > gegevens van Achtkarspelen staan nu op mijn website in de vorm van een

      • S. Wagenaar
        Message 3 of 5 , Dec 1, 2012
          Hallo Klaas,

          De drie getallen staan voor caroliguldens, stuivers en penningen. Er
          gingen 16 penningen in een stuiver, en 20 stuivers in een gulden. Ik heb
          dit nu ook aan de toelichting toegevoegd. Zie voor meer informatie:
          http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig.jsp?lang=nl&pagina=geldstelsel_18de_eeuw&stylesheet=collectie.css

          Met vriendelijke groeten,

          Sake Wagenaar

        • klaaspera
          Message 4 of 5 , Dec 1, 2012
            Hallo Sake,

            Bedankt voor de duidelijke toelichting. Ik vond het wel grappig, dat de mensen zelf de hoogte van hun belastingbedrag konden aangeven. Dat is eigenlijk best wel een goed systeem, maar zo heel vrijblijvend zal het wel niet geweest zijn.

            Met vriendelijke groeten,

          • blauwe- parel