RE: [Friesland-genealogy] ruim 200 namen van meubelmakers in Joure rond 1900

  • Siebren Venema
    Message 1 of 19 , Nov 23, 2012
      Bedankt Hinke,
      Nummer 60 van de lijst van meubelmakers was een broer van mijn overgrootmoeder, en de kleinzoon van Pieter Josuas Hertzinger, kleermaker, afkomstig uit Runkel, bij Limburg in Duitsland, die een vaste relatie en veel kinderen had met een naaister, Grietje Roukes Joustra. Voor wie intersse heeft, ik heb een aardig complete stamboom van de Friese Hertzingers, en ook van de Nijholts, inclusief de a Nijeholts die ook meubelmakers waren.
      Groeten Siebren Venema

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: wouwes@...
      Date: Thu, 22 Nov 2012 21:14:55 +0100
      Subject: [Friesland-genealogy] ruim 200 namen van meubelmakers in Joure rond 1900

      Dag allen,

      Voor wie het leuk vindt om even te kijken, of toevallig een meubelmaker

      in de familie heeft die rond 1900 in Joure woonde, op:

      http://www.bbww-archief.nl hebben we meer dan 200 namen van meubelmakers

      geplaatst, samen met aanvullende gegevens uit belastingkohieren,

      bev.reg. en BS.

      Ook staan er een paar indexen van de speciekohieren van Haskerland op en

      het begin van een volgend onderzoek naar naaisters in Joure e.o.

      Helaas staan de stamreeksen van mijn vriendin er nog niet op vanwege

      computerproblemen maar zodra dat opgelost is worden ook geplaatst.

      groet, Hinke Woudt-Westra.

    • Hinke
      Message 2 of 19 , Nov 23, 2012
        Leuk Siebren dat jij al bekende namen hebt gezien. Ik ga eens kijken of
        ik samen met mijn vriendin een index van de registers van de Arbeidswet
        zal maken, eerst alleen even de namen van de eigenaren en het soort
        bedrijf, je komt daar toch wel leuke dingen in tegen, zoals van de fam.
        de Jong (DE) de koffiebranders met dan nog maar een paar kinderen in
        dienst. Of de Fa. Phoenix, rijwielherstellers en nikkelfabriek.

        En voor wie vragen heeft over dit of voor het gem.archief,
        Haskerland/Doniawerstal, ik zit er (bijna) wekelijks.

        groet, Hinke
        http://www.bbww-archief.nl

      • Hinke
        Message 3 of 19 , Nov 23, 2012
          Van mijn zoon kreeg ik deze link toegestuurd:
          http://blog.iusmentis.com/2012/11/06/publiceren-van-stambomen-versus-de-privacywet

          Voor de meesten is de inhoud misschien wel bekend maar hij is wel handig
          overzichtelijk dus ik stuur hem maar even door.

          groet, Hinke.
          http://www.bbww-archief.nl
        • Jantsje Pasma
          Message 4 of 19 , Dec 4, 2012
            Vanmiddag van 2 tot 4 uur kunt u op zoek naar voorouders in de studieruimte van het museum te joure. Bron: www.jouwjoure.nl

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            From: wouwes@...
            Date: Thu, 22 Nov 2012 21:14:55 +0100

            Message 5 of 19 , Dec 4, 2012
              Jantsje leuk dat je dit berichtje stuurt maar het is morgenmiddag, dus
              donderdagmiddag 6 december.

              Samen met mijn vriendin probeer ik dan weer mensen op weg te helpen, op
              zoek naar hun voorouders.

              groet, Hinke.
              http://www.bbww-archief.nl/

            • Jantsje Pasma
              Message 6 of 19 , Dec 4, 2012
                Hoi hinke, stom vanme , ik meende dat het vandaag was. Nu heb ik wat meer tijd om te kijken wat ik nog moet hebben

                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                From: wouwes@...
                Date: Wed, 5 Dec 2012 08:18:56 +0100
                Subject: Re: [Friesland-genealogy] vanmiddag geneol.onderzoek in joure

> [...]

                > groet, Hinke Woudt-Westra.

                > Om uw abonnement te be�indigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

              • h. wouwes
                Message 7 of 19 , Dec 5, 2012
                  Kom je langs? Gezellig maar je kunt je vragen natuurlijk ook heel goed hier
                  kwijt, of een mailtje naar mij mag ook altijd. Wij weten ook niet alles
                  hoor:-) maar dan kunnen we vaak wel weer door verwijzen.

                  Groet, Hinke
                  Op 5 dec. 2012 08:41 schreef "Jantsje Pasma" <jannpasma@...> het
                  volgende:

                • pboltjes@planet.nl
                  Message 8 of 19 , Dec 5, 2012
                    Hallo Hinke,

                    Wat betreft Joure heb ik een aantal vragen over twee gildepenningen van het schippersgilde van Joure.

                    De eerst staat op naam van Pijebe Goslicks ( Pybe Goslycks)
                    Zijn ouders zijn: Goslyck Pytters en Tryncke Harmens (Huwelijk 26-01-1651, Joure)
                    Pijebe gaat in ondertrouw op 05-01-1682, Joure, met Fookel Tialkes ( Fokeltje Tjalkes), beide van Joure.

                    Uit aantekeningen van Dhr. Penning, eertijds conservator van het Fries Museum te Leeuwarden, blijkt dat:
                    Pijebe Goslijx heeft in 1702 de artikelen en ordonantieën van het Schippersgild op de Joure ondertekent.
                    De gildepenning zelf heeft als jaar 1698

                    De tweede penning staat op naam van Sytse Wybes (Sietse Wiebes) van de Joure.
                    Geboren / gedoopt 19-12-1667, Joure. Niet zeker!!!!
                    Vermoedelijke ouders Wybe Wyggers en Maeyke
                    Sytse gaat in ondertrouw op 21-02-1697, Joure, met Hincke Johannes

                    Van Hincke denk ik dat ze een dochter is van Johannes Ulbes en Jisck Romckes en geboren 22-05-1670, Joure.
                    Echter, als je de namen van de kinderen bekijkt: Aat / Wybe / Aaltje en Akke, dan zou dit niet logisch zijn.

                    Mijn vraag is:

                    Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

                    Bij voorbaat dank,

                    Met vriendelijke groet,

                    Piet Boltjes
> [...]

                    > Helaas staan de stamreeksen van mijn vriendin er nog niet op vanwege
                    >
                    > computerproblemen maar zodra dat opgelost is worden ook geplaatst.

                  • Hinke
                    Message 9 of 19 , Dec 5, 2012
                      Hallo Piet,

                      En dit is dus zo'n vraag waar ik geen antwoord op weet!!

                      Wel zijn er nu nog gildemeesters in Joure:
                      http://www.museumjoure.nl/algemene-informatie/histoarysk-2/gilde/
                      En meestal is er wel één van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik
                      kan dan vragen of zij weten of er nog gegevens zijn uit de 17e en 18e eeuw.

                      groet, Hinke.

                    • pboltjes@planet.nl
                      Message 10 of 19 , Dec 5, 2012
                        Hallo Hinke,

                        Als je dat zou willen doen, graag.
                        Mochten ze nog vragen hebben dan hoor ik dat wel van je.

                        Groetjes,

                      • blauwe- parel
                        Message 11 of 19 , Dec 5, 2012
                          Dag Hinke en allemaal, Nu het toch over Joure gaat ..... Een van mijn voorvaderen is mogelijk in Joure geboren, ik weet het niet zeker, het kan ook Heerenveen zijn.Hier volgt wat info. Jacobus Marcus Binemageb. 04-03-1646 te (Heerenveen ? Joure ?)ov. 28-02-1702 te (Sneek ?)meester chrurgijn (1670), barbier te Heerenveen, later te Sneek. ouders:Marcus Intes, apotheker te Joure (1643) & Trijntje Claeses Bouma Echtgenote:Reintje Claasen Haaghswolt uit Steenwijk.Ze kregen 12 kinderen die allen in Sneek geboren werden (1672 - 1692) Weet iemand waar Jacobus geboren is? Hartelijk dank, Margaret
                          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                          From: wouwes@...
                          Date: Wed, 5 Dec 2012 11:48:39 +0100

                          Hallo Piet,

                          En dit is dus zo'n vraag waar ik geen antwoord op weet!!

                          Wel zijn er nu nog gildemeesters in Joure:

                          http://www.museumjoure.nl/algemene-informatie/histoarysk-2/gilde/

                          En meestal is er wel ��n van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik

                        • Hinke
                          Message 12 of 19 , Dec 5, 2012
                            Hallo Margaret,

                            Je hebt geen bron voor die geboortedatum? Ik zag hem niet bij tresoar,
                            dus zal hij uit een ander archiefstuk gekomen zijn dan uit de DTB?
                            Op het gemeentearchief van Joure zou ik zo geen bron weten uit die tijd,
                            dan zou ik de inventaris na moeten kijken maar ik vrees dat er niets zo
                            oud is op het gemeentearchief. Daarvoor ben je denk ik toch aangewezen
                            op tresoar.

                            Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/ kunnen zetten,
                            daar zijn veel mensen die zelf grote bestanden hebben, of je misschien
                            op weg kunnen helpen met verdere bronnen.

                            groet, Hinke.

                          • blauwe- parel
                            Message 13 of 19 , Dec 5, 2012
                              Dag Hinke, Bedankt voor je reaktie.Helaas weet ik op dit moment niet de bron van zijn geboortedatum omdat mijn papieren archief nog steeds ingepakt zit wegens een verhuizing. Mogelijk uit het HCL want Marcus Intes (de vader van Jacobus) was ook apotheker in Leeuwarden in 1635 en van 1644 - na 1649. Vriendelijke groet, Margaret
                              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                              From: wouwes@...
                              Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100
                              Subject: Re: [Friesland-genealogy] Jacobus Marcus Binema geboren in Joure ?

> [...]

                              > groet, Hinke.

                              > Om uw abonnement te be�indigen stuurt u een (leeg) email-bericht naar:

                            • Ina Hazewinkel
                              Message 14 of 19 , Dec 5, 2012
                                Hallo Margaret,
                                De ouders van Jacobus trouwen in 1943 in Bolsward:
                                Schoterland, huwelijken 1643Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 oktober 1643 Bruidegom: Merck Inties afkomstig van Bolsward     Bruid: Trijntie Claeses afkomstig van HeerenveenOpmerking : beide tekenen met handtekening; met consent van de wederzijdse            ouders
                                Gestandaardiseerde namen:  Bruidegom: MARK IENTES     Bruid: TRIJNTJE KLASES
                                En volgens Meertens, familie namenbank:
                                 Marcus Intes, huw. Bolsward 1643 (met Trijntje Clases Buma), ovl. 1656; twee zonen van dit echtpaar nemen de naam Bynema aan [Informant: R. Verhoef (j.vanoord2@...), 21-10-2005].
                                • Binema, Bynema - bij Binia (< Bininga): bij de mansnaam Bine, Bynne (vgl. Biene, Binne, Bene); elders in Nederland: Bijns, Bijning
                                Dus wellicht moet je Jacobus zijn geboorte in Bolsward zoeken

                                Groet Ina
                                To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                                From: wouwes@...
                                Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

                                Deze vraag zou je ook op het http://forumtresoar.nl/%c2%a0 kunnen zetten,

> [...]

                                > En meestal is er wel één van hen op donderdagmiddag in het museum. Ik

                                > kan dan vragen of zij weten of er nog gegevens zijn uit de 17e en 18e eeuw.

                              • blauwe- parel

                                  From: blauwe- parel <blauwe_parel@...>

                                  To: "Friesland-genealogy@yahoogroups.com" <friesland-genealogy@yahoogroups.com>

                                  Date: Wednesday, December 5, 2012, 9:19 PM

                                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                                  From: wouwes@...

                                  Date: Wed, 5 Dec 2012 18:50:06 +0100

                                  Message 16 of 19 , Dec 6, 2012
                                    Hallo Piet,

                                    Voor jou heb ik helaas (nog) geen antwoord. De gildemeester was er
                                    vandaag niet maar mijn vriendin meende zich te herinneren dat ze ooit
                                    iets had gezien over een Schippersgilde in Joure. Ze gaat kijken of ze
                                    daar thuis nog info over heeft. Mogelijk is er iets van op het gemeente
                                    archief en dan zou het in de inventaris van Haskerland moeten staan.
                                    Vanmiddag zijn we er niet aan toegekomen om die helemaal door te
                                    bladeren maar ik bewaar je vraag en misschien vinden we nog iets.

                                    groet, Hinke.
                                    http://www.bbww-archief.nl

                                  • pboltjes@planet.nl
                                    Message 17 of 19 , Dec 6, 2012
                                      Hallo Hinke,

                                      Hartelijk dank voor de aandacht die je er aan geeft.

                                      Hopelijk komt er nog een antwoord op.

                                      Groeten, Piet

> [...]

                                      > Mijn vraag is:
                                      >
                                      > Weet iemand iets meer over deze schippers van Joure?

                                    • reyacta
                                      Message 18 of 19 , Apr 4, 2013
                                        Hallo Piet en allemaal,

                                        Toevallig vraagt iemand naar de voorouders van Gossele Pybes
                                        de zoon van Pybe en Fookel Tialkes.
                                        En die worden behandeld in Jierboekje 1989 - blz 61-64.

                                        "Maar ....
                                        simonwierstra verwijst bij de Solckema-behandeling naar het Genealogysk
                                        Jierboekje 1989.
                                        En dat vertelt dat Piebe Goslyxs schipper op de Jouwer bij een proces in 1793
                                        (moet zijn 1739) gebruik maakt van de familie-aantekeningen Schultinck.
                                        Piebe had gepoogd wegens zijn dochter Sytske het niaar te leggen op de koop van
                                        het huis "'t Clooster" op de Koemarkt te Joure - en dat was mislukt.
                                        Verkopers zijn dan de erven van Bavius Schultinck, maar een ervan is geen
                                        familie van Piebe en wordt niet ontvankelijk verklaard.

                                        13164 Eiser: Claas Lolkes, appellant; Gedaagde: Piebe Goslings, appelleerde
                                        definitieve sententie nr. 4 1739 juli 15"

                                        Die voorouders vermeld ik dan hier:
                                        want dat zijn niet Goslick Pieters en Trijntje Harmens.

                                        groet Margreet