Re: [Friesland-genealogy] Groninger Joodse begraafplaatsen

  • Irene Visser
    Message 1 of 5 , Nov 22, 2012
      Hey Cor,

      volgens mij Leeuwarden toch open? Via een bruggetje van de Oude
      Begraafplaats aan de Rengerslaan? Of staan die er al op.
      En jaaaaaaaaaa ben weer aanwezig. Lees alles weeer, hmmm belangrijke dingen
      dan.

      Groetjes Irene.

    • Esther van Rems-Dijkstra
      Message 2 of 5 , Nov 22, 2012
        Via www.dutchjewry.org kun je in Akevoth kijken, daar zijn ze alle Joodse
        begraafplaatsen in Nederland aan het inventariseren en kun je dus de wereld
        aan informatie vinden, zowel uit Mokum als de Medine!

        Groeten
        Esther

      • Cor
        Message 3 of 5 , Nov 22, 2012
          Hallo Irene,

          Welkom weer in het land der levenden over de doden.
          Dit sluipweggetje heb ik nooit gezien, ook niet speciaal
          om gezocht omdat ik dit niet wist.
          Aan de weg is het met een hek afgesloten.
          Voor enkele jaren terug heeft een vrouw t.b.v. graftombe
          om toegang gevraagd maar dat werd niet toegestaan.
          Indexen maakten ze zelf wel (via Vad Yashem ??).
          Leeuwarden en Sneek zijn met hekken afgesloten weet ik.
          Enkele zijn wel toegankelijk (in Friesland) maar van
          de meesten weet ik het niet.

          Groetjes
          Cor

          Onderwerp: Re: [Friesland-genealogy] Groninger Joodse begraafplaatsen

        • Esther van Rems-Dijkstra
          Message 4 of 5 , Nov 22, 2012
            De indexen worden gemaakt door de beheerders van de begraafplaats, dat
            gebeurt ook bij de begraafplaats van Ouderkerk. Vaak kun je ze makkelijk
            mailen en zoeken ze dingen voor je op en uit. Aangezien veel grafstenen in
            het Hebreeuws zijn, is dat wel zo handig. De indexkaarten zijn vaak een
            mengeling van Hebreeuws en Nederlands, data in Hebreeuws.
            Er zijn veel Joodse vrijwilligers die voor Akevoth de begraafplaatsen
            nalopen en foto's maken en de teksten van de stenen vertalen. Zelfde als
            Graftombe, is ook gratis in te zien op dutchjewry.org

            Groeten
            Esther

            Logopediepraktijk Bolsward
            Franekerstraat 3