Groninger Joodse begraafplaatsen

  • Cor
    Message 1 of 5 , Nov 22, 2012
      http://www.historiejoodsgroningen.nl/

      Daar de meeste joodse begr.pl. met hekken zijn afgesloten, en wij

      (van www.graftombe.nl) geen toestemming krijgen om er te fotograferen is

      dit een mooie genealogische aanvulling.

      Groeten

      Cor

    • Irene Visser
      Message 2 of 5 , Nov 22, 2012
        Hey Cor,

        volgens mij Leeuwarden toch open? Via een bruggetje van de Oude
        Begraafplaats aan de Rengerslaan? Of staan die er al op.
        En jaaaaaaaaaa ben weer aanwezig. Lees alles weeer, hmmm belangrijke dingen
        dan.

        Groetjes Irene.

      • Esther van Rems-Dijkstra
        Message 3 of 5 , Nov 22, 2012
          Via www.dutchjewry.org kun je in Akevoth kijken, daar zijn ze alle Joodse
          begraafplaatsen in Nederland aan het inventariseren en kun je dus de wereld
          aan informatie vinden, zowel uit Mokum als de Medine!

          Groeten
          Esther

        • Cor
          Message 4 of 5 , Nov 22, 2012
            Hallo Irene,

            Welkom weer in het land der levenden over de doden.
            Dit sluipweggetje heb ik nooit gezien, ook niet speciaal
            om gezocht omdat ik dit niet wist.
            Aan de weg is het met een hek afgesloten.
            Voor enkele jaren terug heeft een vrouw t.b.v. graftombe
            om toegang gevraagd maar dat werd niet toegestaan.
            Indexen maakten ze zelf wel (via Vad Yashem ??).
            Leeuwarden en Sneek zijn met hekken afgesloten weet ik.
            Enkele zijn wel toegankelijk (in Friesland) maar van
            de meesten weet ik het niet.

            Groetjes
            Cor

            Onderwerp: Re: [Friesland-genealogy] Groninger Joodse begraafplaatsen

          • Esther van Rems-Dijkstra
            Message 5 of 5 , Nov 22, 2012
              De indexen worden gemaakt door de beheerders van de begraafplaats, dat
              gebeurt ook bij de begraafplaats van Ouderkerk. Vaak kun je ze makkelijk
              mailen en zoeken ze dingen voor je op en uit. Aangezien veel grafstenen in
              het Hebreeuws zijn, is dat wel zo handig. De indexkaarten zijn vaak een
              mengeling van Hebreeuws en Nederlands, data in Hebreeuws.
              Er zijn veel Joodse vrijwilligers die voor Akevoth de begraafplaatsen
              nalopen en foto's maken en de teksten van de stenen vertalen. Zelfde als
              Graftombe, is ook gratis in te zien op dutchjewry.org

              Groeten
              Esther

              Logopediepraktijk Bolsward
              Franekerstraat 3