Gerben Cornelis van Grou en Dieuwke Sijmons Bakker

  • Pera
    Message 1 of 4 , Nov 16, 2012
      Beste lijstgenoten,

      Gerben Cornelis van Grouis geboren omstreeks 1754 in Grouw. Gerben is
      overleden op 02-01-1825 in Pieterzijl. Gerben trouwde op 18-04-1784 in
      Berlikum met Dieuwke Sijmons Bakker, nadat zij in 1784 in Grouw in
      ondertrouw zijn gegaan. Dieuwke is geboren omstreeks 1766 in Berlikum,
      dochter van Sijmon Sijbrands Bakker en Geertje Jans Rooda. Dieuwke is
      overleden op 16-09-1826 in Pieterzijl.

      Gerben Cornelis van Grou was doopsgezind predikant te Berlikum en
      Pieterzijl. Graag zou ik van hem willen weten wie zijn ouders zijn. Een
      doopbewijs van hem zal wel moeilijk worden, aangezien hij doopsgezind was.

      Verder zou ik graag iets meer informatie willen over Sijmon Sijbrands
      Bakker en Geertje Jans Rooda. Wanneer zijn ze getrouwd? Ook andere
      gegevens over dat echtpaar zijn welkom.

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

    • Lukas Cazemier
      Message 2 of 4 , Nov 16, 2012
        Hallo Klaas Pera,

        Er wordt in 1753 te Grouw een Gerben gedoopt:

        Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1753
        Dopeling: Gerben
        Gedoopt op 13 mei 1753 in Grouw
        Kind van Cornelis Gerbens en niet genoemde moeder
        Herv. gem. Grouw, doop 1653-1811
        Inventarisnr. : DTB 422.
        Zou dat jouw Gerben kunnen zijn?
        Groet,

        Lukas Cazemier.

        _____

        Message 3 of 4 , Nov 16, 2012
          Hallo Lukas,

          Dat moet hem wel zijn. De bronnen geven als zijn geboortejaar 1753 of 1754. Verder wordt er op de website www.gameo.org een zekere predikant Kornelis Gerbens (van Grouw) genoemd, waarvan ik al vermoedde, dat hij de vader van Gerben zou zijn. De link is trouwens

          http://www.gameo.org/encyclopedia/contents/G470.html/?searchterm=gerbens

          Nu nog even de moeder van Gerben en de ouders van Dieuwke (namen zijn bekend) zoeken. Hartelijk dank voor deze mooie vondst.

          Hartelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
          > Gedoopt op 13 mei 1753 in Grouw
          > Kind van Cornelis Gerbens en niet genoemde moeder
          > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)

        • klaaspera
          Message 4 of 4 , Nov 16, 2012
            Hallo Lukas en anderen,

            De moeder van Gerben heb ik ook gevonden. Zij heette Janneke Gerbens getuige de volgende huwelijksvermelding:

            Idaarderadeel, huwelijken 1752
            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 april 1752 in Grouw
            Bruidegom: Cornelis Gerbens afkomstig van Grouw
            Bruid: Janneke Gerbens afkomstig van Warga

            Gestandaardiseerde namen:
            Bruidegom: KORNELIS GERBENS
            Bruid: JANKE GERBENS

            Bron:
            Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
            Trouwregister Hervormde gemeente Grouw 1743-1810
            Inventarisnr.: DTB 425

            Met vriendelijke groet,