RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

  • J. van Oosten
    Message 1 of 19 , Nov 14, 2012
      Hallo allemaal,

      Johan heeft mij in het verleden inderdaad gevraagd naar het voorkomen van de namen van de kinderen in mijn familie.

      De namen Trijntje en Hendrik komen niet voor en Harmen alleen na die tijd.

      Echter mijn bewering van toen is eigenlijk alleen gebaseerd op het kleine stukje dat we hebben uit de generaties van vóór het huwelijk van Trijntje en Jan.

      Er blijven bij mij toch nog een aantal zaken onduidelijk. Waarom zegt men in Duitsland dat Jan Dirks 50 jaar was toen hij stierf, dan zou hij in 1763/4 geboren moeten zijn.

      Voor de ouders van Trijntje heb ik de gegevens van Nynke geadopteerd en vastgelegd.

      Johan heb jij nog meer info over het voor-/en omgevingstraject van de Maayke Jeens, ook al zou dat indirect zijn?

      Ik heb trouwens intussen ook nog wat antwoorden op een eerdere vraag van jou aangaande de Van Oostens/De Jong, Mail me even op mijn prive mail anders leggen we te veel beslag op dit kanaal.

      De Antje Van oosten die je noemt is neem ik aan de eerder genoemde Antje Piers en voor zover we net geconstateerd hebben is er nog geen koppeling gelegd tussen de Pier van Oosten en mijn familie, dit lijkt voorlopig een foute aanname.

      Voor mijn gevoel blijf ik in deze tak op dood spoor zitten. Voor mij blijven alle gegevens van én voor Dirk Jacobs onbetrouwbaar. Hij is rond 1723 (?) ergens uit de lucht komen vallen. Dat Jan Dirks het enige kind zou zijn in die tijd van Dirk en Maayke wil mij ook niet aan.

      Tot zover bedankt voor jullie hulp.

      Gr. Jan van Oosten

      Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com
      Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com
      Message 2 of 19 , Nov 14, 2012
        Jan, In de record van Arend van Oosten op (http://www.ortsfamilienbuecher.de/) wordt vermeld dat dochter Trientje in Groningen geboren werd. Dus heb ik even op allegroningers gezocht en gevonden dat vader Arend, zoon van Egbert van Oosten, schipper, en Roelofje Pieters, in 1820 in Groningen trouwde met Klaasje Jaanekes.Dat lijken dan inderdaad Groningse Van Oostens. Ook Arend was later schipper. Misschien is de verklaring voor de achternaam misschien precies het omgekeerde :-)? De oorsprong van de familie lag in Duitsland en dus nam Jan Dirks in 1811 daarom de naam Van Oosten aan. Daar kwam zijn familie vandaan...? Met vriendelijke groet,Nynke van den Hooven.
        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: ooste061@...
        Date: Tue, 13 Nov 2012 17:26:43 +0100

        Nynke,

        Die vermelde leeftijd van 50 jaar wil er bij mij nog niet in (zie eerdere

        info)

        Het verschil in leeftijd zou op z�n hoogst 10 jaar zijn lijkt mij.

        Of hij mogelijk eerder getrouwd is geweest deed mij even verder zoeken in

        Nordhorn (jouw gebruikte database) en wie schetst mijn verbazing dat ik ook

        nog een Arend van Oosten (herkomst Groningse?)tegenkom met een dochter

        Trientje. Zoek ik met de naam die in jouw bericht staat dan vind ik ook nog

        een Enne van Oosen. Enne is (Oost-)fries. Zouden de van Oostens mogelijk

        daar soms een tijdje hebben gebivakeerd?

        In ��n van de opsommingen wordt ook het dorpje Hesepe genoemd. Daar heb ik

        zelf ruim een jaar gezeten.

        Sneupen blijft leuk maar roept soms meer vragen op dan antwoorden.

[...]

        ..... Musterung nicht verfolgen k�nnen

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com