RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

  • J. van Oosten
    Message 1 of 19 , Nov 13, 2012
      Hoi Lineke,

      Dit was mij bekend.

      Toen ik voor het eerst bij Tresoar kwam (>20 jaar geleden), kwam er gelijk
      een oude stoffige meneer op mij af met de vraag wat en wie ik wilde
      uitzoeken.

      Op mijn melding dat ik “van Oosten”wilde onderzoeken werd mij te verstaan
      gegeven dat dat onzin was omdat dat allang gebeurd was en dat het allemaal
      afstammelingen van de Groninger tak waren.

      Met het hoofd diep tussen de schouders ben ik toch begonnen en ik heb nog
      geen enkele relatiemet een buiten Friesland opererende tak kunnen plaatsen.

      Wij zijn erg honkvast. Zelfs in Friesland zijn andere Van Oostens (uit
      Noordelijke kleistreek) waar ik geen relatie mee kan vinden.

      Als je in de telefoonboeken van een willekeurige grote stad in Noord of Zuid
      holland of Brabant kijkt dan zijn er vele bladzijden vol.

      Ik heb dus geen uniciteitsgevoel. Mijn opmerking riching Nynke was meer
      “opmerkelijk” bedoeld.

      Jan

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 2 of 19 , Nov 13, 2012
        Johan,

        Dat zou een mogelijkheid zijn, maar die lijkt niet aan te tonen, omdat Jan maar drie kinderen kreeg waarvan geen enkel kind een naam uit de familie van vaderskant lijkt te hebben gekregen…

        Volgens de aangevers van Trijntje Harmens’ overlijden (Opsterland 1847 blad 45) was zij weduwe van Jan Hendriks van Oosten, dochter van Harmen en Aaltje; Trijntje overleed in Lippenhuizen. De aangevers wisten niet hoe Trijntjes ouders verder heetten.

        Maar het zal onderstaand bruidspaar geweest zijn (fijn dat Trijntjes vader al een familienaam gebruikte ;-), anders zou ik het niet helemaal vertrouwen…..!)

        Opsterland, huwelijken 1767

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 oktober 1767 in Lippenhuizen

        Bruidegom: Harmen Hendriks Kerkhof afkomstig van Lippenhuizen

        Bruid: Aeltje Jansdr afkomstig van Lippenhuizen

        Dochter Tryntje werd op 07-07-1773 in Lippenhuizen geboren. En dus was ze bij overlijden geen 72, zoals de aangevers dachten, maar 74.

        En de eerste (en enige) dochter van Jan en Trijntje werd dus niet naar haar oma van moeders kant genoemd. Zou ze dan naar Jans moeder zijn vernoemd? Die dan dus Trijntje zou moeten hebben geheten.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

        Message 3 of 19 , Nov 13, 2012
          Nynke,

          Ik ben toendertijd tot dezelfde conclusie gekomen dat harmen hendriks kerkhof en aeltje jansdr de ouders waren van deze trijntje harmens en dat inderdaad de namen van trijntje en jan durks hun kinderen niet van de kant van jan zijn familie komen, dit heb ik en zelf onderzocht en zijn toendertijd bevestigd door jan van oosten, de familie van oosten zijn een tak van de voorouders van mijn vrouw, hetgeen mij meer integreerde was oa de naam van maayke jeens uit opsterland, de naam jeens werd in en rond opsterland veel gebruikt, de familie j(e)eninga zijn afstammelingen van een pyttje jeens en daar is mijn vrouw rechtstreeks afstammeling van, dus ik probeer deze maayke jeens al jaren ergens te plaatsen binnen de jeninga familie maar helaas tot zover alleen via de van oosten, jolke jeninga was getrouwd met antje van oosten, dit zijn de overleden grootouders van mijn vrouw, van de jeninga familie kom ik tot rinse rienks die voor 1698 overleden moet zijn en voor 1640 gehuwd is met wietske jelkes (jolkes) van 1615 dochter van jallert tjeerds uit 1590, de naam jelkes, jolkes, jeens duikt vaak in die stamboom op maar de maayke jeens heb ik daar nog niet in kunnen plaatsen, maar goed dit even terzijde, denk dat jullie wel goed zitten met dat maayke jeens en clarence marijke jans een en dezelfde persoon zijn, groetjes Johan

          Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

          Message 4 of 19 , Nov 14, 2012
            Hallo allemaal,

            Johan heeft mij in het verleden inderdaad gevraagd naar het voorkomen van de namen van de kinderen in mijn familie.

            De namen Trijntje en Hendrik komen niet voor en Harmen alleen na die tijd.

            Echter mijn bewering van toen is eigenlijk alleen gebaseerd op het kleine stukje dat we hebben uit de generaties van vóór het huwelijk van Trijntje en Jan.

            Er blijven bij mij toch nog een aantal zaken onduidelijk. Waarom zegt men in Duitsland dat Jan Dirks 50 jaar was toen hij stierf, dan zou hij in 1763/4 geboren moeten zijn.

            Voor de ouders van Trijntje heb ik de gegevens van Nynke geadopteerd en vastgelegd.

            Johan heb jij nog meer info over het voor-/en omgevingstraject van de Maayke Jeens, ook al zou dat indirect zijn?

            Ik heb trouwens intussen ook nog wat antwoorden op een eerdere vraag van jou aangaande de Van Oostens/De Jong, Mail me even op mijn prive mail anders leggen we te veel beslag op dit kanaal.

            De Antje Van oosten die je noemt is neem ik aan de eerder genoemde Antje Piers en voor zover we net geconstateerd hebben is er nog geen koppeling gelegd tussen de Pier van Oosten en mijn familie, dit lijkt voorlopig een foute aanname.

            Voor mijn gevoel blijf ik in deze tak op dood spoor zitten. Voor mij blijven alle gegevens van én voor Dirk Jacobs onbetrouwbaar. Hij is rond 1723 (?) ergens uit de lucht komen vallen. Dat Jan Dirks het enige kind zou zijn in die tijd van Dirk en Maayke wil mij ook niet aan.

            Tot zover bedankt voor jullie hulp.

            Gr. Jan van Oosten

            <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn&lang=nl&modus=&ID=I3096> &lang=nl&modus=&ID=I3096> &lang=nl&modus=&ID=I3096

            Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com
[...]

          • nynke van den hooven
            Message 5 of 19 , Nov 14, 2012
              Jan, In de record van Arend van Oosten op (http://www.ortsfamilienbuecher.de/) wordt vermeld dat dochter Trientje in Groningen geboren werd. Dus heb ik even op allegroningers gezocht en gevonden dat vader Arend, zoon van Egbert van Oosten, schipper, en Roelofje Pieters, in 1820 in Groningen trouwde met Klaasje Jaanekes.Dat lijken dan inderdaad Groningse Van Oostens. Ook Arend was later schipper. Misschien is de verklaring voor de achternaam misschien precies het omgekeerde :-)? De oorsprong van de familie lag in Duitsland en dus nam Jan Dirks in 1811 daarom de naam Van Oosten aan. Daar kwam zijn familie vandaan...? Met vriendelijke groet,Nynke van den Hooven.
              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: ooste061@...
              Date: Tue, 13 Nov 2012 17:26:43 +0100

[...]

              In ��n van de opsommingen wordt ook het dorpje Hesepe genoemd. Daar heb ik

[...]

              ..... Musterung nicht verfolgen k�nnen

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com