RE: [Friesland-genealogy] Re: Van Oosten voor 1811

    Message 1 of 19 , Nov 13, 2012
      Jan,

      Ik ben maar eens in Nordhorn gaan zoeken ;-) Nordhorn lag/ligt in het
      Graafschap Bentheim. Zie
      http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn&lang=nl&modus=&ID=I30967
      &nachname=VAN OOSEN

      En daar vond ik toch nog wat. Het onderstaande komt uit het Kerkboek van
      Nordhorn:

      Jan Derk VAN OOSEN

      + 10.03.1814 in Nordhorn

      begraben: 12 MAR 1814, Nordhorn

      Kirchenbuchtext: Verstorben am: 10.03.1814, Bestattet am: 12.03.1814

      Jan Derk van Oosen im Alter von 50 Jahren

      Vater: Derk Van Oosen, Leeuwarden in Friesland

      Mutter: unbekannt

      Nachtrag: Jan Derk van Oosen ist hier als Fremdling gestorben und hat man
      ..... Musterung nicht verfolgen können

      Jan moet dus ca 1764 geboren zijn. Dan was zijn vrouw aanzienlijk jonger,
      want zij werd ca 1764 geboren.

      Wat mij opviel was dat de eerste zoon van Jan en Trijntje geen Dirk heet,
      maar Harmen, naar de opa van moederskant, alsof er al een Dirk was….. Zou
      Jan eerder getrouwd geweest zijn?

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 2 of 19 , Nov 13, 2012
        Jan,

        Hieronder blijkt maar weer hoe snel een foutje gemaakt is ;-) Trijntje
        Harmens werd natuurlijk ca 1775 geboren en niet in 1764, het jaar waarin
        haar echtgenoot vermoedelijk werd geboren. Met andere woorden: het
        leeftijdsverschil was ca 11 jaar.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

[...]
        7> &lang=nl&modus=&ID=I30967

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

        Message 3 of 19 , Nov 13, 2012
          Hallo allen,

          nu ga ik me er ook even inmengen, zie hier de doopakte van Jan;
          Opsterland, dopen, geboortejaar 1774, doopjaar 1774 Geboren op 15 november 1774 in LippenhuizenGedoopt op 20 november 1774 in Lippenhuizen, Terwispel en HemrikDopeling: Jan Vader: Dirk Jacobs Moeder: Maayke JeensGestandaardiseerde namen:Dopeling: JAN of JANKE Vader: DIRK JAKOBS Moeder: MAAIKE JEENS
          dus of dit is een 2e jan van dirk en maayke of de leeftijd bij overlijden in noordhorn was niet goed bekend, groetjes Johan

          Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

          Message 4 of 19 , Nov 13, 2012
            Nynke,

            Die vermelde leeftijd van 50 jaar wil er bij mij nog niet in (zie eerdere
            info)

            Het verschil in leeftijd zou op z’n hoogst 10 jaar zijn lijkt mij.

            Of hij mogelijk eerder getrouwd is geweest deed mij even verder zoeken in
            Nordhorn (jouw gebruikte database) en wie schetst mijn verbazing dat ik ook
            nog een Arend van Oosten (herkomst Groningse?)tegenkom met een dochter
            Trientje. Zoek ik met de naam die in jouw bericht staat dan vind ik ook nog
            een Enne van Oosen. Enne is (Oost-)fries. Zouden de van Oostens mogelijk
            daar soms een tijdje hebben gebivakeerd?

            In één van de opsommingen wordt ook het dorpje Hesepe genoemd. Daar heb ik
            zelf ruim een jaar gezeten.

            Sneupen blijft leuk maar roept soms meer vragen op dan antwoorden.

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 19 , Nov 13, 2012
              Jan,,
              Als je eens kijkt op www.allegroningers.nl kijkt, kom je al 3330
              (drieduizend en nog wat) van Oosten's tegen
              En kijk je op www.drenlias.nl zie je dat in Drenthe ook een paar honderd van
              Oosten's zitten/gezeten hebben.
              Dus van Oosten is wel een hele gewone naam die heel veel voorkwam/voorkomt
              en dat maakt dat je heel erg op moet letten waar je mee bezig bent.

              Met vr. gr. Lineke
              .

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
[...]

              -----
              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 2012.0.2221 / Virusdatabase: 2441/5391 - datum van uitgifte:
              11/12/12
            • J. van Oosten
              Message 6 of 19 , Nov 13, 2012
                Hoi Lineke,

                Dit was mij bekend.

                Toen ik voor het eerst bij Tresoar kwam (>20 jaar geleden), kwam er gelijk
                een oude stoffige meneer op mij af met de vraag wat en wie ik wilde
                uitzoeken.

                Op mijn melding dat ik “van Oosten”wilde onderzoeken werd mij te verstaan
                gegeven dat dat onzin was omdat dat allang gebeurd was en dat het allemaal
                afstammelingen van de Groninger tak waren.

                Met het hoofd diep tussen de schouders ben ik toch begonnen en ik heb nog
                geen enkele relatiemet een buiten Friesland opererende tak kunnen plaatsen.

                Wij zijn erg honkvast. Zelfs in Friesland zijn andere Van Oostens (uit
                Noordelijke kleistreek) waar ik geen relatie mee kan vinden.

                Als je in de telefoonboeken van een willekeurige grote stad in Noord of Zuid
                holland of Brabant kijkt dan zijn er vele bladzijden vol.

                Ik heb dus geen uniciteitsgevoel. Mijn opmerking riching Nynke was meer
                “opmerkelijk” bedoeld.

                Jan

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Message 7 of 19 , Nov 13, 2012
                  Johan,

                  Dat zou een mogelijkheid zijn, maar die lijkt niet aan te tonen, omdat Jan maar drie kinderen kreeg waarvan geen enkel kind een naam uit de familie van vaderskant lijkt te hebben gekregen…

                  Volgens de aangevers van Trijntje Harmens’ overlijden (Opsterland 1847 blad 45) was zij weduwe van Jan Hendriks van Oosten, dochter van Harmen en Aaltje; Trijntje overleed in Lippenhuizen. De aangevers wisten niet hoe Trijntjes ouders verder heetten.

                  Maar het zal onderstaand bruidspaar geweest zijn (fijn dat Trijntjes vader al een familienaam gebruikte ;-), anders zou ik het niet helemaal vertrouwen…..!)

                  Opsterland, huwelijken 1767

                  Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 oktober 1767 in Lippenhuizen

                  Bruidegom: Harmen Hendriks Kerkhof afkomstig van Lippenhuizen

                  Bruid: Aeltje Jansdr afkomstig van Lippenhuizen

                  Dochter Tryntje werd op 07-07-1773 in Lippenhuizen geboren. En dus was ze bij overlijden geen 72, zoals de aangevers dachten, maar 74.

                  En de eerste (en enige) dochter van Jan en Trijntje werd dus niet naar haar oma van moeders kant genoemd. Zou ze dan naar Jans moeder zijn vernoemd? Die dan dus Trijntje zou moeten hebben geheten.

                  Met vriendelijke groet,

                  Nynke van den Hooven.

                  <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn&lang=nl&modus=&ID=I3096> &lang=nl&modus=&ID=I3096

                  Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                  Message 8 of 19 , Nov 13, 2012
                    Nynke,

                    Ik ben toendertijd tot dezelfde conclusie gekomen dat harmen hendriks kerkhof en aeltje jansdr de ouders waren van deze trijntje harmens en dat inderdaad de namen van trijntje en jan durks hun kinderen niet van de kant van jan zijn familie komen, dit heb ik en zelf onderzocht en zijn toendertijd bevestigd door jan van oosten, de familie van oosten zijn een tak van de voorouders van mijn vrouw, hetgeen mij meer integreerde was oa de naam van maayke jeens uit opsterland, de naam jeens werd in en rond opsterland veel gebruikt, de familie j(e)eninga zijn afstammelingen van een pyttje jeens en daar is mijn vrouw rechtstreeks afstammeling van, dus ik probeer deze maayke jeens al jaren ergens te plaatsen binnen de jeninga familie maar helaas tot zover alleen via de van oosten, jolke jeninga was getrouwd met antje van oosten, dit zijn de overleden grootouders van mijn vrouw, van de jeninga familie kom ik tot rinse rienks die voor 1698 overleden moet zijn en voor 1640 gehuwd is met wietske jelkes (jolkes) van 1615 dochter van jallert tjeerds uit 1590, de naam jelkes, jolkes, jeens duikt vaak in die stamboom op maar de maayke jeens heb ik daar nog niet in kunnen plaatsen, maar goed dit even terzijde, denk dat jullie wel goed zitten met dat maayke jeens en clarence marijke jans een en dezelfde persoon zijn, groetjes Johan

                    Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com

                    Message 9 of 19 , Nov 14, 2012
                      Hallo allemaal,

                      Johan heeft mij in het verleden inderdaad gevraagd naar het voorkomen van de namen van de kinderen in mijn familie.

                      De namen Trijntje en Hendrik komen niet voor en Harmen alleen na die tijd.

                      Echter mijn bewering van toen is eigenlijk alleen gebaseerd op het kleine stukje dat we hebben uit de generaties van vóór het huwelijk van Trijntje en Jan.

                      Er blijven bij mij toch nog een aantal zaken onduidelijk. Waarom zegt men in Duitsland dat Jan Dirks 50 jaar was toen hij stierf, dan zou hij in 1763/4 geboren moeten zijn.

                      Voor de ouders van Trijntje heb ik de gegevens van Nynke geadopteerd en vastgelegd.

                      Johan heb jij nog meer info over het voor-/en omgevingstraject van de Maayke Jeens, ook al zou dat indirect zijn?

                      Ik heb trouwens intussen ook nog wat antwoorden op een eerdere vraag van jou aangaande de Van Oostens/De Jong, Mail me even op mijn prive mail anders leggen we te veel beslag op dit kanaal.

                      De Antje Van oosten die je noemt is neem ik aan de eerder genoemde Antje Piers en voor zover we net geconstateerd hebben is er nog geen koppeling gelegd tussen de Pier van Oosten en mijn familie, dit lijkt voorlopig een foute aanname.

                      Voor mijn gevoel blijf ik in deze tak op dood spoor zitten. Voor mij blijven alle gegevens van én voor Dirk Jacobs onbetrouwbaar. Hij is rond 1723 (?) ergens uit de lucht komen vallen. Dat Jan Dirks het enige kind zou zijn in die tijd van Dirk en Maayke wil mij ook niet aan.

                      Tot zover bedankt voor jullie hulp.

                      Gr. Jan van Oosten

                      <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn <http://www.online-ofb.de/famreport.php?ofb=nordhorn&lang=nl&modus=&ID=I3096> &lang=nl&modus=&ID=I3096> &lang=nl&modus=&ID=I3096

                      Van: mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com
[...]

                    • nynke van den hooven
                      Message 10 of 19 , Nov 14, 2012
                        Jan, In de record van Arend van Oosten op (http://www.ortsfamilienbuecher.de/) wordt vermeld dat dochter Trientje in Groningen geboren werd. Dus heb ik even op allegroningers gezocht en gevonden dat vader Arend, zoon van Egbert van Oosten, schipper, en Roelofje Pieters, in 1820 in Groningen trouwde met Klaasje Jaanekes.Dat lijken dan inderdaad Groningse Van Oostens. Ook Arend was later schipper. Misschien is de verklaring voor de achternaam misschien precies het omgekeerde :-)? De oorsprong van de familie lag in Duitsland en dus nam Jan Dirks in 1811 daarom de naam Van Oosten aan. Daar kwam zijn familie vandaan...? Met vriendelijke groet,Nynke van den Hooven.
                        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                        From: ooste061@...
                        Date: Tue, 13 Nov 2012 17:26:43 +0100

[...]

                        In ��n van de opsommingen wordt ook het dorpje Hesepe genoemd. Daar heb ik

[...]

                        ..... Musterung nicht verfolgen k�nnen

                        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com