RE: [Friesland-genealogy] Klaas IJlstra

    Message 1 of 12 , Nov 3, 2012
      Belinda (neem ik aan?),

      Een bootwerker is iemand die schepen laadt en lost. Hij vaart dus niet.

      Maar uit Klaas’ huwelijksakte blijkt dat hij ten tijde van zijn huwelijk
      zeeman was. Ook in de geboorteakte van oudste dochter Sybrigje is Klaas nog
      steeds zeeman. “door afwezigheid verhinderd zelf aangifte te doen”. Sja, dat
      heb je met zeelieden…..

      Ook de aangifte van een levenloos ter wereld gekomen kind in december 1896
      wordt door anderen dan de vader gedaan; Klaas is nog steeds zeeman.

      De geboorteaangifte van dochter Klaasje in december 1897 wordt wél door
      Klaas gedaan; hij is dan werkman in Harlingen. In april 1899 geeft Klaas de
      geboorte van dochter Wilhelmina aan en is dan bootwerker. Hetzelfde beroep
      oefent hij uit als hij in 1902 de geboorte van zoon Jan aangeeft.

      Het lijkt er op dat Klaas tot ca. 1897 heeft gevaren en vervolgens “aan wal”
      is gegaan.

      Ik heb nog wat informatie uit de huwelijksbijlagen gehaald, die ik naar je
      privé-adres zal mailen, aangezien bijlages in deze groep niet zijn
      toegestaan.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 12 , Nov 3, 2012
        Je zou zelf kunnen zoeken op / in,,,

        http://www.tresoar.nl/

        http://www.allefriezen.nl/

        http://www.genlias.nl <http://www.genlias.nl/nl/search.jsp> /

        http://genealogie.startpagina.nl/

        _____

        Message 3 of 12 , Nov 4, 2012
          Bedankt voor alle snelle reacties, super!!!
          Ik was inderdaad al aan het zoeken geweest in alle genoemde sites maar helaas tot nu toe zonder resultaat. Volgens de berichten via familie heeft hij vanuit Harlingen op Londen gevaren, maar niemand kan er meer over vertellen. Vandaar dat mijn hoop op jullie is gevestigd. Bestaat er misschien een site waar info is te vinden over deze schepen en zijn opvarenden????

          Klaas IJlstra was getrouwd met Pietje Monsma 13-11-1893 Harlingen.
          Ze kregen 8 kinderen waaronder 1 doodgeboren kindje. Verder 6 meisjes (Sybrigje, Klaasje, Wilhelmina, Wietske, Sietske en Anna) en mijn opa Jan IJlstra getrouwd met Neeltje Feikema. 6-4-1933 Harlingen.

          Met vriendelijke groet
          Belinda IJlstra
        • JP Mels
          Message 4 of 12 , Nov 4, 2012
            Dag Belinda,

            Nog een klein stukje onderzoek gedaan en ik kom op het volgende,,

            De volgende tekst vond ik op

            http://www.oud-harlingen.nl/fokke_sytema/swift.htm

            “de in Londen gevestigde General Steam Navigation Company”

            Het genoemde bedrijf is nu P & O. Zij hebben een archief. Lees meer daar
            over op onderstaande site pagina drie.

            http://www.poheritage.com/our-history/company-guides/general-steam-navigatio
            n-company

            Maar misschien kun je ook Riet Smal aanschrijven, zie onderstaande link.

            http://www.slimreizen.nl/index.php?crypt=dmlld3M9cHJpbnRDYXNlKDI5MzcpJmVsZW1
            lbnRJZD05MA==

            Succes, Johan.

            _____

            Message 5 of 12 , Nov 5, 2012
              Hallo Johan, dank je wel voor de links. Hier ga ik eens op mijn gemak in spitten. Ik laat het weten als ik iets gevonden heb!!!!!

              Groetjes Belinda
            • klein_bijtje
              Message 6 of 12 , Nov 11, 2012
                Johan, ben al dagen aan het zoeken maar helaas nog niks wijzer geworden....

                Dus mocht er nog iemand een tip hebben hou ik me aanbevolen!!
                Gr. Belinda

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "JP Mels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
                > n-company
                >

                > Maar misschien kun je ook Riet Smal aanschrijven, zie onderstaande link.

              • JP Mels
                Message 7 of 12 , Nov 11, 2012
                  Dag Belinda,

                  Ik heb er vanavond eens een mailtje aan gewaagd. Mijn beste "school Engels"
                  getoond.

                  Wordt vervolgd,,

                  Groet, Johan.

                  _____

                  Message 8 of 12 , Nov 12, 2012
                    Hallo Johan, dank je wel voor de moeite.
                    Mijn engels is waarschijnlijk veel slechter dan het jouwe vandaar dat ik ook zolang bezig ben geweest met zoeken. Hoop dat er wat uitkomt.

                  • JP Mels
                    Message 9 of 12 , Nov 23, 2012
                      Beste Belinda,

                      Tot op heden heb ik nog geen enkele reactie gekregen op mijn mail berichten.
                      Ondertussen heb ik ook de Hollandse vertegenwoordiging van P&O
                      aangeschreven, helemaal niets, geen reactie. Zelfs niet iets van "uw bericht
                      ontvangen maar ik kan er niets mee".

                      Ik zal er op een stille avond nog eens een gokje aan wagen, maar ik zie het
                      donker in, jammer.

                      Hartelijke groet, Johan.

                      _____

                      Message 10 of 12 , Nov 24, 2012
                        Hallo Johan,
                        Wat onwijs jammer inderdaad, maar super dat je er tijd in hebt willen steken, dus nogmaals bedankt voor de moeite!!!!
                        Groetjes Belinda