RE: [Friesland-genealogy] Re: plaats Zwaag

  • Cor
    Message 1 of 11 , Sep 22, 2012
      Jan e.a.,

      In de index van de Topografische atlas van Friesland staan alle plaatsen,
      gehuchten etc.
      Zwaag staat er niet in.
      Ook niet in de Top. atlas van Friesland 1853-1856.
      Zwaag dus alleen als onderdeel zoals bijv. het genoemde Snikzwaag,
      Zwaagwesteinde en ook nog Zwagerbosch.
      "De Sweach" is Fries voor Beetsterzwaag.
      En daar Utingeradeel en Opsterland tegen elkaar aan lagen
      lijkt mij "De Sweach" het goede antwoord.

      Gr. Cor

      Heel plausibel. Maar er zijn meerdere "zwagen" in Friesland.
      Snikzwaag (niet zo ver van Akkrum), Boornzwaag en iets minder waarschijnlijk
      Kortezwaag of Langezwaag.

      Jan de Boer.

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. Dillingh" <pdillingh@...>
      wrote:

      > Dag Jack,
      > Ik vermoed Beetsterzwaag.
      > Daar huwde men geregeld.
      >
      > Pyt Dillingh
      > Akkrum

    • Johan Deinum
      Message 2 of 11 , Sep 22, 2012
        En dan bestaat in de gemeente Kollumerland c.a. ook nog Kollumerzwaag, dat
        in de omgeving ervan ook wordt aangeduid als 'De Sweach'. Te ver weg voor
        een huwelijk in Utingeradeel.

        Groet,
        Johan

      • P.van Diemen
        Message 3 of 11 , Sep 22, 2012
          L.S.,

          Er zijn flink wat ‘zwagen’ in Friesland:
          Zwaagwesteinde / De Westerein in (huidige) Dantumadiel
          Hoornsterzwaag / Hoarnstersweach in Heerenveen
          Kollumerzwaag / Kollumersweach in Kollumerland en Nieuwkruisland
          en (dorpje/wijk) Zwagerveen / Sweagerfean daarbij
          Zwagerbosch / Sweagerbosk in Kollumerland en Nieuwkruisland
          Beetsterzwaag / Beetstersweach in Opsterland
          Langezwaag / Langsweagen in Opsterland
          Boornzwaag / Boarnsweach in Skarsterlân
          Snikzwaag in Skarsterlân

          Probeer http://www.van-diemen-de-jel.nl/Misc/Place_lookup.html maar.