RE: [Friesland-genealogy] plaats Zwaag

  • Cor
    Message 1 of 11 , Sep 8, 2012
      Nynke, Jack e.a.,

      De Sweach is altijd al Beetsterzwaag geweest in het Fries.

      Zwaagwesteinde is de Westerein plaatselijk uitgesproken
      als de Westreen. (de e tuswsen t en r ingeslikt).

      Alles wat zwart op wit staat klopt daarom nog niet altijd.!!

      Groet,
      Cor

      Jack,

      Bij het zoeken op de plaatsnaam Zwaag in de Friese Plaatsnamen Database van
      Tresoar (http://www.tresoar.nl/plaatsnamen/plaatsen/default2.asp) is het
      resultaat:

      Nu Plaatsnaam : Zwaagwesteinde

      Gemeente : Dantumadeel

      Toen Plaatsnaam : Zwaagwesteinde

      Burgerlijk gemeente : Dantumadeel

      van 1811-1816 mairie : Veenwouden Kaart 21e Eeuw

      Kadastraal gemeente : Veenwouden

      Rechterlijk kanton : Bergum

      arrondissement : Leeuwarden

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 11 , Sep 8, 2012
        Cor,

        Dank voor de correctie!

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven

        Message 3 of 11 , Sep 22, 2012
          Heel plausibel. Maar er zijn meerdere "zwagen" in Friesland.
          Snikzwaag (niet zo ver van Akkrum), Boornzwaag en iets minder waarschijnlijk Kortezwaag of Langezwaag.

          Jan de Boer.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "P. Dillingh" <pdillingh@...> wrote:

          > Dag Jack,
          > Ik vermoed Beetsterzwaag.
          > Daar huwde men geregeld.
          >
          > Pyt Dillingh
          > Akkrum

        • Cor
          Message 4 of 11 , Sep 22, 2012
            Jan e.a.,

            In de index van de Topografische atlas van Friesland staan alle plaatsen,
            gehuchten etc.
            Zwaag staat er niet in.
            Ook niet in de Top. atlas van Friesland 1853-1856.
            Zwaag dus alleen als onderdeel zoals bijv. het genoemde Snikzwaag,
            Zwaagwesteinde en ook nog Zwagerbosch.
            "De Sweach" is Fries voor Beetsterzwaag.
            En daar Utingeradeel en Opsterland tegen elkaar aan lagen
            lijkt mij "De Sweach" het goede antwoord.

            Gr. Cor

            wrote:

            > Dag Jack,
            > Ik vermoed Beetsterzwaag.
            > Daar huwde men geregeld.
            >
            > Pyt Dillingh
            > Akkrum

          • Johan Deinum
            Message 5 of 11 , Sep 22, 2012
              En dan bestaat in de gemeente Kollumerland c.a. ook nog Kollumerzwaag, dat
              in de omgeving ervan ook wordt aangeduid als 'De Sweach'. Te ver weg voor
              een huwelijk in Utingeradeel.

              Groet,
              Johan

            • P.van Diemen
              Message 6 of 11 , Sep 22, 2012
                L.S.,

                Er zijn flink wat ‘zwagen’ in Friesland:
                Zwaagwesteinde / De Westerein in (huidige) Dantumadiel
                Hoornsterzwaag / Hoarnstersweach in Heerenveen
                Kollumerzwaag / Kollumersweach in Kollumerland en Nieuwkruisland
                en (dorpje/wijk) Zwagerveen / Sweagerfean daarbij
                Zwagerbosch / Sweagerbosk in Kollumerland en Nieuwkruisland
                Beetsterzwaag / Beetstersweach in Opsterland
                Langezwaag / Langsweagen in Opsterland
                Boornzwaag / Boarnsweach in Skarsterlân
                Snikzwaag in Skarsterlân

                Probeer http://www.van-diemen-de-jel.nl/Misc/Place_lookup.html maar.