Re: [Friesland-genealogy] Erkenning

  • Godwin Zwanenburg
    Message 1 of 6 , Aug 10, 2012
      Aangaan van een huwelijk? Ongehuwde moeders moesten gedurende een periode
      ook hun kind apart erkennen.
      Groeten,
      Godwin Zwanenburg

    • Harry Snijder
      Message 2 of 6 , Aug 10, 2012
        De moeder was getrouwd met Sjoerd Arends Sporrel op 02-12-1849 te
        Leeuwarden.
        Uit dit huwelijk ook enkele kinderen. Als Johan Mathijs een voorkind was van
        dit echtpaar
        dan had volgens mij de vader het erkend.
        Met vriendelijke groet,
        Harry Snijder

        Message 3 of 6 , Aug 11, 2012
          Harry,

          Onderstaand een stukje uit een hééél oud bericht uit het groepsarchief. Ik
          hoop dat daarmee je vraag beantwoord is:

          “Een vroedvrouw of heelmeester (in ieder geval iemand die bij de bevalling
          aanwezig geweest was) had de plicht het kind van een ongehuwde moeder bij de
          Burgerlijke Stand aan te geven. Daarmee was men zeker van de registratie van
          geboorte.

          In geval van een huwelijk van dat onechte kind moest de moeder van het kind
          een akte van erkenning laten opmaken. Zij was uiteindelijk niet aanwezig
          geweest bij de aangifte....."

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 6 , Aug 11, 2012
            Harry,

            Alleen zie ik nu dat Johan Matthijs in 1877 op 30-jarige ongehuwd overleed….

            Misschien had hij in 1867 de intentie om te trouwen?

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven

            Message 5 of 6 , Aug 11, 2012
              Nynke,
              Dank je voor het meedenken; jouw suggestie klinkt heel plausibel, maar is
              niet te achterhalen, denk ik. Ik laat 't verder voor wat het is.
              Met vriendelijke groet,
              Harry Snijder