Erkenning

  • Harry Snijder
    Message 1 of 6 , Aug 10, 2012
      Lijstgenoten,
      Een vraagje over erkenning:
      Op 25-11-1846 wordt te Leeuwarden geboren: Johan Mathijs (Schuts), als zoon
      van
      Elisabeth Schuts en niet genoemde vader. Dit kind wordt pas op 12-12-1867
      erkend
      door de moeder.
      Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de mogelijke reden van zijn kan?
      Met vriendelijke groet,
      Harry Snijder
    • Godwin Zwanenburg
      Message 2 of 6 , Aug 10, 2012
        Aangaan van een huwelijk? Ongehuwde moeders moesten gedurende een periode
        ook hun kind apart erkennen.
        Groeten,
        Godwin Zwanenburg

      • Harry Snijder
        Message 3 of 6 , Aug 10, 2012
          De moeder was getrouwd met Sjoerd Arends Sporrel op 02-12-1849 te
          Leeuwarden.
          Uit dit huwelijk ook enkele kinderen. Als Johan Mathijs een voorkind was van
          dit echtpaar
          dan had volgens mij de vader het erkend.
          Met vriendelijke groet,
          Harry Snijder

          Message 4 of 6 , Aug 11, 2012
            Harry,

            Onderstaand een stukje uit een hééél oud bericht uit het groepsarchief. Ik
            hoop dat daarmee je vraag beantwoord is:

            “Een vroedvrouw of heelmeester (in ieder geval iemand die bij de bevalling
            aanwezig geweest was) had de plicht het kind van een ongehuwde moeder bij de
            Burgerlijke Stand aan te geven. Daarmee was men zeker van de registratie van
            geboorte.

            In geval van een huwelijk van dat onechte kind moest de moeder van het kind
            een akte van erkenning laten opmaken. Zij was uiteindelijk niet aanwezig
            geweest bij de aangifte....."

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven

            Message 5 of 6 , Aug 11, 2012
              Harry,

              Alleen zie ik nu dat Johan Matthijs in 1877 op 30-jarige ongehuwd overleed….

              Misschien had hij in 1867 de intentie om te trouwen?

              Met vriendelijke groet,
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 6 , Aug 11, 2012
                Nynke,
                Dank je voor het meedenken; jouw suggestie klinkt heel plausibel, maar is
                niet te achterhalen, denk ik. Ik laat 't verder voor wat het is.
                Met vriendelijke groet,
                Harry Snijder