Re: Verbasteringen van Nederlandse namen in het buitenland

  • patmiebies
    Message 1 of 25 , Jul 30 2:37 AM
      Beste forumleden,

      Sinds mijn verzoek van 21 juni, om hulp bij het samenstellen van een lijst met verbasterde Nederlandse achternamen in het buitenland, is de lijst behoorlijk uitgebreid. Er staan nu bijna 240 varianten op. U vindt die lijst hier: http://goo.gl/OSkFS
      Veel mensen hebben aan die uitbreidingen bijgedragen, waarvoor mijn dank! Uw bijdragen zijn nog steeds welkom.

      Ook de lijst met blogs van nazaten van Nederlandse emigranten, wordt nog steeds langer. U vindt die hier: http://goo.gl/JoWMp
      Wat die toevoegingen precies zijn, vindt u aan het eind van die lijst in de updatesectie.
      Graag uw speciale aandacht voor hetgeen bij het blog Twigs and Trees vermeld staat. Weet u iets over deze mensen, die met het schip De Arent op 2 juni 1663 in NIeuw Amsterdam aankwamen? Ook info over het schip hoor ik graag.

      Mvg,
      Peter
    • Douwe
      Message 2 of 25 , Jul 30 4:30 AM
        Dag Peter,

        Deze link:
        http://www.rootsweb.ancestry.com/~nycoloni/sheag.html
        heb je natuurlijk allang bekelen...

        groet,

        Douwe Stellinga

      • Douwe
        Message 3 of 25 , Jul 30 4:37 AM
          Dag Peter,

          Deze link:
          http://www.rootsweb.ancestry.com/~nycoloni/sheag.html
          heb je natuurlijk allang bekeken... Het schip wordt The Eagle genoemd.

          groet,

          Douwe Stellinga

          Message 4 of 25 , Jul 30 6:06 AM
            Peter,

            Namen die aan jouw criterium voldoen en in mijn stamboom voorkomen:

            NL USA
            Winkel, te te Winkle, Tewinkel, Tewinkle
            Vos, de Devos
            Es, van van Ess
            Warnshuis Warnhouse, Warnshouse
            Dolle, ten tenDolle
            Schreurs Schruise
            Kronnie, te Tecroney
            Schuurman Schurman
            Roos, de DeRoos
            Haken, ten Tenhaken

            en tenslotte de allermooiste:

            Hoogsteen Highstone

            Groeten,

            Johan van der Wei
          • Johan
            Message 5 of 25 , Jul 30 6:12 AM
              Sorry, mijn eerdere bericht kwam ietwat verward over. Nieuwe poging :-)

              Peter,

              Namen die aan jouw criterium voldoen en in mijn stamboom voorkomen:
              Eerst komt de Nederlandse naam, na het pijltje de Amerikaanse.

            • T.L.Krooneman
              Message 6 of 25 , Jul 30 8:11 AM
                Dag Peter

                In Amerika komt de naam Jaarsma ook voor als Jarsma

                Met vriendelijke groet

                Tim

              • patmiebies
                Message 7 of 25 , Jul 30 10:10 PM
                  Hallo Douwe,

                  Ik neem aan dat de Canadese blogster van Twigs and Trees deze site wel kent. Ze heeft me tenminste een aantal gegevens verteld die hier één op één mee overeenkomen. Niettemin zal ik haar deze link melden.

                  Bedankt voor je reactie,
                  Peter

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Douwe" <douwe@...> wrote:

> [...]
                  > http://www.rootsweb.ancestry.com/~nycoloni/sheag.html
                  > heb je natuurlijk allang bekeken... Het schip wordt The Eagle genoemd.

                • Peter Dijs
                  Message 8 of 25 , Jul 31 4:27 AM
                    Dag Peter,

                    Bij deze meld ik nog een aanvulling op de lijst. Uit mijn stamboom blijken naar de USA geëmigreerden voor te komen onder de namen:

                    In Nederland:            In USA:

                    Dijs                            Dys, Dice, VanDys
                    Deijs                           Deys

                    Groet,
                    Peter Dijs

                    ________________________________

                    Message 9 of 25 , Jul 31 10:53 AM
                      Hallo Johan,

                      zeer bedankt voor alle aanvullingen.

                      Die Highstone kan ik zonder enige moeite begrijpen, wel mooi overigens, maar
                      Schruise voor Schreurs, dat verzin je niet!

                      Mvg,

                      Peter

                    • Peter Miebies
                      Message 10 of 25 , Jul 31 11:00 AM
                        Dag Tim,

                        ook jij bedankt, ik voeg 'm toe.

                        Mvg

                        Peter

                      • patmiebies
                        Message 11 of 25 , Jul 31 11:06 AM
                          Dag Peter,

                          gezien alle ÂÂÂ's hoop ik dat ik alles goed heb gelezen:
                          Dijs wordt Dys, Dice, VanDys
                          Deijs wordt Deys

                          Ik neem ze op, bedankt!

                          Mvg,