Re: Jantje Luik ongehuwde moeder, maar welke?

  • Chris van Dijkum
    Message 1 of 8 , Jul 22, 2012
      Hallo Douwe,

      Ten tijde van het huwelijk van Hendrik Piet op 28-09-1922 te Amersfoort woont Jantje in Gorredijk. Misschien dat je mbv het BR uit die jaren van de gemeente waartoe Gorredijk hoort haar geboortedatum kunt vinden.

      https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19032-48642-96?cc=1831469&wc=10683297

      Met vriendelijke groet,

      Chris van Dijkum

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Douwe" <douwe@...> wrote:

      > Klein foutje gemaakt de laatste Jantje is alleen Jantje Luik, ik heb het hieronder veranderd....
      >
      > nogmaals vriendelijke groet,
      >
      > Douwe

    • Hinke
      Message 2 of 8 , Jul 22, 2012
        Of ten tijde van de geboorte van het kind het bev.reg. van Tjalleberd
        waarvan de gegevens nu in Heerenveen zullen liggen neem ik aan.

        groet, Hinke.

        Message 3 of 8 , Jul 22, 2012
          Douwe,

          Op grond van hun leeftijd in 1896 kun je m.i. een paar Jantjes uitsluiten.

          De eerste twee Jantjes waren resp 54 en 56 jaar en dan wordt het biologisch
          toch wat lastig om nog een kind op de wereld te zetten….

          De twee daaropvolgende Jantjes waren resp 44 jaar en 42 jaar oud, ook niet
          echt de meest vruchtbare leeftijd, maar nog steeds mogelijk

          Dan een Jantje die in 1896 bijna 35 zou zijn geweest. Zou dus goed kunnen

          Maar het lijkt me niet helemaal logisch dat een meisje van 11 of een meisje
          van 12 een kind ter wereld zouden brengen. Daarmee zouden ook de laatste 2
          Jantjes afvallen.

          M.a.w. biologisch gezien beperkt de keuze zich tot:

[...]

          In Tjalleberd werd in 1879 overigens een Geesje Luik geboren, dochter van de
          ongehuwde Jantje Hendriks Luik. Maar ja, of zij dezelfde Jantje is als
          Hendrik Piet’s moeder?

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven

[...]

          --Jantje Alberts Luik, geboren 23-4-1884 Tjalleberd, dochter van Minze

        • Ynse Boonstra
          Message 4 of 8 , Jul 22, 2012
            Er zijn nog wel meer aanwijzingen dat het Jantje Hendriks Luik kan zijn.
            Jantje Hendriks Luik, vader niet genoemd, is de moeder van Geesje, geboren
            Aengwirden 13-09-1879. Deze Geesje trouwde Schoterland 27-08-1903 met
            Hendrik Hoekstra. Misschien dat de huwelijksbijlagen informatie bevatten die
            nuttig kan zijn.
            Zij zan vernoemd zijn naar Geesje, geboren Aengwirden 11-10-1858. Waarvan de
            ouders Hendrik Roelofs Luik en Jantje Pieters Bakker zijn.
            Geesje Hendriks Luik overleed namelijk op 25-05-1878. Het is goed mogelijk
            dat Hendrik Piet niet het enige buitenechtelijk kind van Jantje Luik was.

            met de vriendelijke groeten, Ynse Boonstra