RE: [Friesland-genealogy] Max Derème

  • y.zandbergen
    Message 1 of 3 , Jul 13, 2012
      Jeanette,
      Het huwelijk met mejuffrouw M van Zandbergen heb ik gevonden in een
      officieel bericht van de burgerlijke stand van de Sumatra Post dd 07-02-1921
      Plaats van uitgave Medan
      Jan

      From: nynkevandenhooven@...
      Date: Thu, 12 Jul 2012 22:32:44 +0200
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Max Derème

      Jeanette,

      Het verband met H.B.J. Schmitz ontgaat me even en daarom heb ik de

      onderwerpregel aangepast.

      In het Haagse Bevolkingsregister vind ik een Max Gaston Derème, geb

      28-07-1893 in Marchinan (?) Pont, boekhouder, die op 23-12-1916 vanuit

      Arnhem naar Den Haag is gekomen met echtgenote Andrée Strosse, geb

      12-05-1892 in Antwerpen.

      Het echtpaar verhuist op 23-08-1917 naar Amsterdam, waar hij op 10-08-1917

      als volgt wordt ingeschreven in het Vreemdelingenregister:

      "Max Gaston Derème (volgens informatie uit Brussel Irenée-Gaston), geb

      28-07-1894 Marchiênne-au-Pont, Henegouwen, gehuwd met (nvdh: dit is later

      gewijzigd in "en huishoudster) Andrée Strosse, geb te Antwerpen 12-05-1892."

      Hij was oorspronkelijk gummiwerker, maar in Amsterdam steigerknecht. Bij

      inschrijving heeft hij geen papieren, maar hij heeft kennelijk op een later

      tijdstip een inschrijvingsbewijs in Breda (dd 12-04-1915) en Den Haag (dd

      08-01-1917) kunnen overleggen.

      Signalement: bij inschrijving: 24 jaar, lengte 1,68m, voorhoofd laag, haar

      rood, wenkbrauwen bruin, oogen bruin, neus, mond en kin gewoon, baard rosse

      knevel, aangezicht ovaal, kleur gezond. Ondertekend door M.Derême.

      Vervolgens wordt genoteerd waar hij in Amsterdam gewoond heeft en bij wie

      hij werkte.

      Op 17-11-1919 verklaart Derême "dat juffrouw Strosse sedert lang vertrokken

      is, onbekend waarheen. Hij heeft tevens verklaard te zijn ongehuwd. Bij zijn

      aanmelding had hij dit abusievelijk verklaard. Tevens verklaarde hij dat

      juffrouw Strosse eveneens ongehuwd was."

      Dan vond ik in het Adresboek van Nederlandsch Indië in de jaargangen 1930,

      1932, 1934, 1938 en 1941 (de tussenliggende ontbreken helaas) ene I.G.

      Derême, employée is bij H.V. v.d. Pol in Semarang. Helaas wordt de naam van

      zijn echtgenote niet vermeld, maar aangezien zijn officiële naam volgens de

      inschrijving in het Amsterdamse Vreemdelingenregister eigenlijk

      Irenée-Gaston was, moet dit dezelfde Derême zijn geweest.

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.