RE: [Friesland-genealogy] Max Derème

    Message 1 of 3 , Jul 12, 2012
      Jeanette,

      Het verband met H.B.J. Schmitz ontgaat me even en daarom heb ik de
      onderwerpregel aangepast.

      In het Haagse Bevolkingsregister vind ik een Max Gaston Derème, geb
      28-07-1893 in Marchinan (?) Pont, boekhouder, die op 23-12-1916 vanuit
      Arnhem naar Den Haag is gekomen met echtgenote Andrée Strosse, geb
      12-05-1892 in Antwerpen.
      Het echtpaar verhuist op 23-08-1917 naar Amsterdam, waar hij op 10-08-1917
      als volgt wordt ingeschreven in het Vreemdelingenregister:
      "Max Gaston Derème (volgens informatie uit Brussel Irenée-Gaston), geb
      28-07-1894 Marchiênne-au-Pont, Henegouwen, gehuwd met (nvdh: dit is later
      gewijzigd in "en huishoudster) Andrée Strosse, geb te Antwerpen 12-05-1892."

      Hij was oorspronkelijk gummiwerker, maar in Amsterdam steigerknecht. Bij
      inschrijving heeft hij geen papieren, maar hij heeft kennelijk op een later
      tijdstip een inschrijvingsbewijs in Breda (dd 12-04-1915) en Den Haag (dd
      08-01-1917) kunnen overleggen.
      Signalement: bij inschrijving: 24 jaar, lengte 1,68m, voorhoofd laag, haar
      rood, wenkbrauwen bruin, oogen bruin, neus, mond en kin gewoon, baard rosse
      knevel, aangezicht ovaal, kleur gezond. Ondertekend door M.Derême.
      Vervolgens wordt genoteerd waar hij in Amsterdam gewoond heeft en bij wie
      hij werkte.
      Op 17-11-1919 verklaart Derême "dat juffrouw Strosse sedert lang vertrokken
      is, onbekend waarheen. Hij heeft tevens verklaard te zijn ongehuwd. Bij zijn
      aanmelding had hij dit abusievelijk verklaard. Tevens verklaarde hij dat
      juffrouw Strosse eveneens ongehuwd was."

      Dan vond ik in het Adresboek van Nederlandsch Indië in de jaargangen 1930,
      1932, 1934, 1938 en 1941 (de tussenliggende ontbreken helaas) ene I.G.
      Derême, employée is bij H.V. v.d. Pol in Semarang. Helaas wordt de naam van
      zijn echtgenote niet vermeld, maar aangezien zijn officiële naam volgens de
      inschrijving in het Amsterdamse Vreemdelingenregister eigenlijk
      Irenée-Gaston was, moet dit dezelfde Derême zijn geweest.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 3 , Jul 13, 2012
        Nynke,

        Geweldig....... wat jij hebt boven water gehaald een schot in de roos.

        Ik heb ( zelf geboren in Semarang 1941) Max Der�me nog gekend als kind meisje als mijn opa en de man van mijn oma Georgina van Middelkoop.
        Toen hij was overleden 1950 werd hij thuis opgebaard bij oma en heb ik onder het witte laken zijn rode hoofdharen gezien. Kan dus niet missen.

        De gegevens die je zo snel hebt vergaard zijn in middels door mij op mijn stamboom BECKX ingevuld. daarbij heb ik ook nog een melding gezien dat hij inderdaad ook Iren�e-Gaston werd genoemd. Dat betekend dat we hiermee een behoorlijk stuk in een puzzel hebben gevonden. Mij is alleen nog niet duidelijk hoe hij in Semarang is terecht gekomen, wanneer en op welke datum exact hij is overleden.Ook is mij niet bekend of hij nu wel of niet met mijn Oma was getrouwd en wanneer. Misschien heb je daar of kun je daar nog een antwoord op vinden.?

        Dan rest mij nog het aantal onbekende relaties en of huwelijken die hij had met bijv. M van Zandbergen. is dit bewwezen of zijn dit slechts aannames.?

        Een andere vraag in het algemeen is dat ik begrepen heb dat je een heel goede ingang hebt in Nederlandse archieven en Indisch Nederlandsche databases misschien dat ik hiervan nog eens van jouw diensten gebruik mag maken want mijn Indische Stamboom BECKX heeft nog enkele ???.

        nogmaals dank dat je op dit punt licht in de duisternis hebt gebracht.

        groet

        jeanette

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: nynkevandenhooven@...
        Date: Thu, 12 Jul 2012 22:32:44 +0200
        Subject: RE: [Friesland-genealogy] Max Der�me

        Jeanette,

        Het verband met H.B.J. Schmitz ontgaat me even en daarom heb ik de

        onderwerpregel aangepast.

        In het Haagse Bevolkingsregister vind ik een Max Gaston Der�me, geb

        28-07-1893 in Marchinan (?) Pont, boekhouder, die op 23-12-1916 vanuit

        Arnhem naar Den Haag is gekomen met echtgenote Andr�e Strosse, geb

        12-05-1892 in Antwerpen.

        Het echtpaar verhuist op 23-08-1917 naar Amsterdam, waar hij op 10-08-1917

        als volgt wordt ingeschreven in het Vreemdelingenregister:

        "Max Gaston Der�me (volgens informatie uit Brussel Iren�e-Gaston), geb

        28-07-1894 Marchi�nne-au-Pont, Henegouwen, gehuwd met (nvdh: dit is later

        gewijzigd in "en huishoudster) Andr�e Strosse, geb te Antwerpen 12-05-1892."

[...]

        knevel, aangezicht ovaal, kleur gezond. Ondertekend door M.Der�me.

        Vervolgens wordt genoteerd waar hij in Amsterdam gewoond heeft en bij wie

        hij werkte.

        Op 17-11-1919 verklaart Der�me "dat juffrouw Strosse sedert lang vertrokken

        is, onbekend waarheen. Hij heeft tevens verklaard te zijn ongehuwd. Bij zijn

        aanmelding had hij dit abusievelijk verklaard. Tevens verklaarde hij dat

        juffrouw Strosse eveneens ongehuwd was."

        Dan vond ik in het Adresboek van Nederlandsch Indi� in de jaargangen 1930,

        1932, 1934, 1938 en 1941 (de tussenliggende ontbreken helaas) ene I.G.

        Der�me, employ�e is bij H.V. v.d. Pol in Semarang. Helaas wordt de naam van

        zijn echtgenote niet vermeld, maar aangezien zijn offici�le naam volgens de

        inschrijving in het Amsterdamse Vreemdelingenregister eigenlijk

        Iren�e-Gaston was, moet dit dezelfde Der�me zijn geweest.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 3 , Jul 13, 2012
          Jeanette,
          Het huwelijk met mejuffrouw M van Zandbergen heb ik gevonden in een
          officieel bericht van de burgerlijke stand van de Sumatra Post dd 07-02-1921
          Plaats van uitgave Medan
          Jan

          Geweldig....... wat jij hebt boven water gehaald een schot in de roos.

          Ik heb ( zelf geboren in Semarang 1941) Max Deréme nog gekend als kind
[...]

          inderdaad ook Irenée-Gaston werd genoemd. Dat betekend dat we hiermee een

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com