H.B.J. Schmitz

    Message 1 of 5 , Jul 11, 2012
      Jan,

      In dezelfde krantencollectie vond ik dat een H.B.J. Schmitz in 1935 in
      Rotterdam met ene M.H. Huybers trouwde. Dus heb ik in de Rotterdamse
      gezinskaarten gezocht naar een meneer met die naam.

      En jawel, in Rotterdam is op 06-02-1934 een Heinrich Bernard Joseph Schmitz
      (zonder beroep) ingeschreven die daarvoor in Grindelwald in Zwitserland
      woonde. Geboren op 28-08-1891 in Rotterdam en op 04-12-1935 in Rotterdam
      getrouwd met Maria Henriëtte Huybers, geb. 06-03-1908 in Rotterdam..

      Op de dag van hun huwelijk vertrekken ze naar Londen.

      Op 16-06-1937 wordt het echtpaar Schmitz-Huybers in Rotterdam ingeschreven.
      Daarvoor woonden ze in Menton, Frankrijk. Nu wordt vermeld dat H.B.J.
      gepensioneerd gezagvoerder is en dus zou hij inderdaad de echtgenoot van
      Maria van Zandbergen geweest kunnen zijn.

      Maar helaas kunnen we de huwelijksakte niet inzien om vast te stellen of hij
      de gescheiden echtgenoot dan wel de weduwnaar van Maria van Zandbergen was.

      Heinrich Bernard Joseph Schmitz was een zoon van Theodor Wilhelm Aloijsius
      Schmitz en Alida Maria Elizabeth Thieman.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 5 , Jul 11, 2012
        Jan,

        Nog een kleine aanvulling:

        In het Adresboek van Nederlands Indië wordt H.B.J.Schmitz in 1913 vermeld
        als 3de off paketv, woont te Weltevreden, in 1914 en 1915 als 2de off
        paketv, won. te Weltevreden, van 1916 t/m 1923 als 1e off. paketv, won. te
        Weltevreden en van 1924 t/m 1932 als gezagv paketv, won te Weltevreden. In
        1926 wordt vermeld dat hij met verlof is en aangezien het Adresboek gegevens
        over het gepasseerde jaar bevat, lijkt dat logisch, omdat hij toen kennelijk
        in Nederland een bruid “is gaan halen”.

        Met vriendelijke groet,
        Nynke van den Hooven

[...]

        <knip>

      • y.zandbergen
        Message 3 of 5 , Jul 12, 2012
          Nynke bedankt , ik ga eens zoeken of Heinrich bij anderen in een stamboom
          voorkomt.

          Wat ik nog wel vond is dat bij de familieberichten in de Sumatrapost van 7
          febr.1921 onder de burgerlijke stand staat dat 5 febr. Mejuffrouw M van
          Zandbergen is gehuwd met L.G.Dereme

          En in het nieuws van de dag voor Nederlands Indië 16-01-1935 staan bij de
          burgelijke stand van Batavia onder vestigingen M Schmits-van Zandbergen .
          Koningsplein West 4 .

          Het blijft puzzelen

          Message 4 of 5 , Jul 12, 2012
            Goede middag aan allen,

            In mijn stamboom komt Max. Dereme als relatie in 1930 te Semerang,en ovl 1950 van Georgine van Middelkoop 21-01-1889 Bangil en ovl 07-02- 1972 Merkelbeek (limburg ).
            Verder is mij niets bekend vandaar dat ik graag van jullie wat meer gegevens zou willen ontvangen als dat kan.

            bij voorbaat dank.

            jeanette beckx

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            From: y.zandbergen@...
            Date: Thu, 12 Jul 2012 17:17:19 +0200
            Subject: RE: [Friesland-genealogy] H.B.J. Schmitz

[...]

            En in het nieuws van de dag voor Nederlands Indi� 16-01-1935 staan bij de

[...]

            getrouwd met Maria Henri�tte Huybers, geb. 06-03-1908 in Rotterdam..

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 5 , Jul 12, 2012
              In de Sumatra post staat dat I.G.Dereme op 5 februari 1921 gehuwd is met
              mejuffrouw M van Zandbergen.
              Zou wel toevallig zijn als dit dezelfde M van Zandbergen zijn uit mijn
              stamboom
              Ze is op 27 december vertrokken naar Nederlands Indië.
              In theorie zou het mogelijk zijn dat het om de zelfde Maria gaat die eerst
              in 1921 huwt met I.G Dereme , later gaat scheiden en met H.B.J Schmitz
              trouwt

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com