Mijn eerdere vraag

  • annicolas@xmsnet.nl
    Message 1 of 9 , Jul 10, 2012
      Hallo mensen van de Friesland Genealogie.

      Onderstaande vraag heb ik al eerder gesteld en daarop ook bericht gehad.
      Mijn vraag blijft met betrekking tot het laatste gedeelte (lodewijk, die
      verwekt zou zijn door de Prins van Oranje tijdens de 10-daagse veldtocht)

      Als het mogelijk is hoef ik alleen maar te weten, of dit verhaal nu waar
      is of uit de duim gezogen door deze of gene.

      Ik hoop niet dat jullie me het kwalijk nemen, dat ik het opnieuw vraag,
      maar ik was bang dat het over het hoofd gezien was.

      Alvast weer heel, heel erg bedankt voor een antwoord.

      Met vriendelijke groeten,
      Anny Gramsma

      t.a.v. Nynke van den Hooven, Sake Wagenaar, Frans Krom en Anton Musquetier

      Ik dank jullie heel hartelijk voor jullie antwoorden op mijn vraag met
      betrekking tot Aard Plette en zijn familie.

      Ook heb ik begrepen van Sake Wagenaar, dat de Gelderland Groep helelemaal
      niet is gestopt, hoewel ik van die groep helaas geen antwoord heb
      gekregen.

      Hieronder zal ik mijn vraag en wat ik al weet nog even verduidelijken:
      Ik heb de geboorteakte van Lodewijk Plette uit 1844 wel kunnen vinden,
      maar daarin stonden geen speciale bijzonderheden.

      Van de vader van mijn schoonzoon vernam ik echter nog het volgende
      bericht, dat aansluit op mijn eerdere vraag, die als hoofdpersoon heeft
      Aart Plette tijdens de 10 daagse veldtocht.

      Vanaf hier staat het tweede gedeelte, dat ik later toevoegde:

      "De simpele Laarzenknecht Aart Plette is de cruciale figuur.
      Tijdens de 10-daagse veldtocht had de Prins van Oranje enige ontspanning
      nodig na al zijn gevechtshandelingen. Lijsje werd op audiëntie geroepen.

      En Lodewijk ontstond.
      Naderhand werden Aart en Lijsje met een fors bedrag overgehaald
      om als wettige ouders te fungeren van het onwettige kind.
      Zo simpel is het gegaan.

      Verder stond er in de stamboom bij Lodewijk Visser (Oom Lo)
      ergens een buitenlandse vrouwennaam vermeld.
      Dat zit zo.
      Het gezin van F.B.Visser had tijdens de eerste wereld-oorlog
      een vluchtelingen-meisje uit Duitsland in huis.
      De oudste zoon Lodewijk zag daar wel wat in.
      Hij werd naderhand te werk gesteld bij de Biliton-maatschappij in Indië.

      De jonge vrouw trouwde in Holland met hem "met de handschoen.....".
      Maar tijdens de lange reis naar Indië heeft ze zich minder netjes gedragen.
      Toen Oom Lo daar achterkwam , heeft hij haar vervolgens gedropt.
      Later is hij getrouwd met Alice Neumann. Zij was een dochter van een
      zendeling."

      Misschien ben ik wel een sufferd, maar ik kan zelf hierover niets terug
      vinden. Kan het een "broodje Aap" zijn? Of is het door iemand zomaar de
      wereld ingestuurd?

      Wie weet, kan één van jullie me toch nog verder op weg helpen.

      Een antwoord stel ik natuurlijk heel erg op prijs.

      Met vriendelijke groeten
      Anny Gramsma
      Message 2 of 9 , Jul 10, 2012
        Anny,

        Lijkt me volkomen uit de duim gezogen ;-)!

        Allereerst zit er een geschiedkundige onmogelijkheid in dit verhaal.

        De 10-daagse veldtocht, waarmee koning Willem I de Belgische Opstand met
        wapens de kop in wilde drukken vond plaats, van 2 tot 12 augustus 1831.

        Aart en Lijsje trouwden in 1841�. Dat moet dan wel een h���le lange
        zwangerschap geweest zijn!

        En Lodewijk was hun derde kind�

        Hieronder het huwelijk en de kinderen van Aart en Lijsje:

        Huwelijksakte Roermond 1841 nr 29

        Datum: 18-08-1841

        Bruidegom Aard Plette, geb: 15-11-1809 te Doornspijk, oppasser te Roermond

        Bruid Lysje Jans, geb. 02-05-1819 te Heerde

        Ouders bruidegom Lubbert Plette en Lubbertje Vesch

        Ouders bruid Lambert Jans en Joanna Jans

        Kinderen, allen geboren/overleden in Roermond:

        Leonardus, * 19-08-1841 (1 dag n� het huwelijk van zijn ouders!), �
        04-09-1841 / vader Aart is oppasser.

        Lambertus, * 23-12-1842, � 31-08-1847 / vader Aart is herbergier.

        Lodewijk, * 13-07-1844 / vader Aart is winkelier.

        Gerrit Jan, * 22-05-1847, � 09-05-1848 / vader Aart is herbergier.

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 9 , Jul 10, 2012
          Anny,

          Ik heb zo hier en daar nog eens naar de bruiden van Lodewijk Visser gezocht en vond de volgende informatie.

          Lodewijk Frans Visser, geb. 04 sep 1901, 's Gravenhage, trouwt op 22 dec 1926 in 's-Gravenhage met Regina Wilhelmine Elfriede Krampen, geb. 29 mei 1905 in Berlijn-Charlottenburg.

          De gedeeltelijke tekst van de huwelijksakte (Den Haag 1926 nr 1586) luidt als volgt:
          "Heden den 22ste december 1926 zijn voor mij, Ambtenaar van den Burgerlijken Stand der gemeente 's-Gravenhage, in het openbaar in het Huis der Gemeente verschenen, ten einde een huwelijk aan te gaan:
          Frans Visser, oud 21 jaar, zonder beroep, wonende te Utrecht, bijzondere, bij authentieke akte gevolmachtigde van en ten deze handelende voor en namens zijne lastgever:
          Lodewijk Frans Visser, oud 25 jr, handelsgeëmployeerde, geboren alhier en wonende te Balik Papan op Borneo, meerderjarige zoon van Frans Bartholomeus Visser, 55 jr, godsdienstonderwijzer en van Elizabeth Alida Louise Plette, 56 jr, zonder beroep, beide wonende alhier, alhier tegenwoordig en toestemmende, en
          Regina Wilhelmine Elfriede Krampen, oud 21 jr, geboren te Charlottenburg in Pruisen, wonende alhier, meerderjarige dochter van Ernst Krampen en van Frieda Minna Franziska Rowe, beiden overleden.
          etc etc

          Dan, gevonden via de historische krantenbank van de KB:
          02-02-1926: L.F. Visser vertrekt naar Indië aan boord van de "Prins der Nederlanden".
          31-08-1932: L.F., mevr. en jongeheer Visser zullen a/b van de "Christiaan Huygens" van Batavia naar Amsterdam vertrekken. Maar dat is kennelijk niet doorgegaan want:
          21-09-1932: L.F. en mevr. Visser zullen a/b van de "Johan van Oldebarnevelt" van Batavia naar Amsterdam reizen. Wat is er met de jongeheer Visser gebeurd?
          25-01-1933: Ir. L.F. en mevr. Visser schepen zich in Amsterdam in op de "Johan van Oldebarnevelt" om op 23-02-1933 weer in Batavia terug te keren.
          05-08-1937: geboren in Medan, Nederlands-Indië: Robert Jan Visser, zoon van de heer en mevrouw L.F. Visser-Neumann.
          27-07-1938: aankondiging in De Sumatra Post van een vendutie op diezelfde dag ten huize van L.F. Visser, Kanonnenweg 6 in Medan. Verkocht worden o.a. Ameublement van de POL, Underwood schrijfmachine, handnaaimachine, kinderbed, babybed, babytafel etc.
          07-12-1938: L.F. Visser arriveert a/b van de "Ophir" in Belawan.
          20-02-1939: L.F. Visser krijgt een nieuwe telefoonaansluiting in zijn woning aan de Idenburgstraat 7 te Medan.
          16-11-1949: uit de overlijdensadvertentie van Lodewijks schoonvader Johan Heinrich Neumann blijkt dat het echtpaar Visser-Neumann in Tandjung Pinang woont.

          Gevonden in de BR van Den Haag:
          Regina Wilhelmine Elfriede Krampen, geboren op 29-05-1905 in Berlijn wordt op 04-12-1936 in Den Haag ingeschreven op v. Boetzelaerstr 95 (inwonend bij de family Young) met echtgenoot Henry Young Quentin, Indisch ambtenaar, geb 06-02-1898 in Soerabaja. Het echtpaar woonde daarvoor in Djocjakarta (Nederlands Indië). Hun scheiding werd uitgesproken op 27-04-1937 in Den Haag.
          Henry hertrouwde op 19-10-1937 te Holborn (Engeland) met Jeannette Margarethe Pik, geb 26-05-1905 in Rotterdam. Het echtpaar Young-Pik ging op 27-11-1937 naar Indië terug.
          Elfriede Krampen vertrok op 03-03-1938 naar Duitsland.

          In een passagierslijst van de MS "Baloeran" die op 03-07-1935 vanuit Batavia naar Rotterdam voer vond ik een mevr. E. Young Quentin-Krampen. Geen meneer Young Quentin.

          Wegens 7-jarige dienst krijgt de ambtenaar van financiën H. Young Quentin 9 maanden verlof naar Europa m.i.v. 02-10-1929. Hij reist alleen. Op 21-10-1930 komt hij met echtgenote weer terug naar Indië.

          Dan vond ik nog iets heel aparts in een krantenbericht van 19-08-1955. Daarin wordt gemeld dat het Ministerie van Buitenlandse Zaken van de Nederlandse ambassadeur in Moskou bericht heeft ontvangen dat 8 Nederlanders die al geruime tijd in Russische gevangenschap verkeren, zullen worden vrijgelaten. Onder hen mevrouw R.W.E. Krampen, 1905, vroeger woonachtig in Berlijn. Vervolgens wordt verondersteld dat mevrouw Krampen en een andere gevangene mogelijk een andere dan de Nederlandse nationaliteit bezitten. Dat is maar de vraag....

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, annicolas@... wrote:

          <knip>
> [...]
          > Toen Oom Lo daar achterkwam , heeft hij haar vervolgens gedropt.
          > Later is hij getrouwd met Alice Neumann. Zij was een dochter van een
          <knip>
          Met vriendelijke groeten
          Message 4 of 9 , Jul 10, 2012
            Ter aanvulling nog het volgende:

            Lodewijk Visser werkte bij de BPM (Bataafse Petroleum Maatschappij) in
            Balikpapan.

            Ik vond hem met die vermelding terug in het Adresboek voor Nederlands Indië
            in de jaren 1927, 1929 en 1930. Overigens stond in 1930 zijn woonplaats niet
            meer vermeld.

            De eerstvolgende vermelding is pas weer in het adresboek van 1941. L.F.
            Visser is dan employé bij de Gebr. Van Swaaij in Medan.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven.

[...]

            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , annicolas@... wrote:

            <knip>
> [...]
            > Toen Oom Lo daar achterkwam , heeft hij haar vervolgens gedropt.
            > Later is hij getrouwd met Alice Neumann. Zij was een dochter van een
            <knip>
            Met vriendelijke groeten
            > Anny Gramsma

          • P. Dillingh
            Message 5 of 9 , Jul 10, 2012
              Nynke toch,
              waar háál je het allemaal vandaan.
              Binnenkort ga ik jou ook wat vragen!
              Wat zijn de dingen die je voor jezelf hebt uitgezocht?
              Groet van Pyt

              Message 6 of 9 , Jul 10, 2012
                Dag Pyt,

                Van de Haagse Virtuele Studiezaal:
                http://195.242.171.17/hga/virtuelestudiezaal/WebsitePubliek/

                Van http://kranten.kb.nl/search en van

                http://www.digitalestamboom.nl/search.aspx

                Maar ook van de DVD’s met de Regeeringsalmanak voor Nederlands Indië die ik
                in mijn bezit heb.

                En aangezien ik een nichtje heb die met iemand van Indische afkomst is
                getrouwd, heb ik enige ervaring in het zoeken in die richting….

                Maar met mijn eigen Bildtker Van der Zee’s kom ik dus niet verder dan 1763…

                Vraag staat vrij, Pyt. Maar garanties geef ik niet… ;-)

                Met vriendelijke groet,
                Nynke van den Hooven

                Message 7 of 9 , Jul 10, 2012
                  Hallo Nynke,

                  Het bericht aan de Nederlandse ambassadeur in Moskou en door hem naar B.Z. doorgestuurd, betreft hoogstwaarschijnlijk de vrijlating van Nederlandse krijgsgevangenen.
                  Rusland heeft tot in de 60er jaren krijgsgevangenen vastgehouden. Of nog later, daar werd en wordt niet over gecommuniceert.

                  Vriendelijke groet,

                  Piet Boltjes
> [...]

                  > Toen Oom Lo daar achterkwam , heeft hij haar vervolgens gedropt.
                  > Later is hij getrouwd met Alice Neumann. Zij was een dochter van een
                  <knip>
                  Met vriendelijke groeten
                  > Anny Gramsma

                • y.zandbergen
                  Message 8 of 9 , Jul 11, 2012
                    Nynke , via de krantenlink ben ik verder gegaan met de speurtocht van de zus
                    van mijn grootvader Maria van Zandbergen , geb.04-07-1892 in Nieuwer Amstel.

                    Zij is op 27-12-1920 vertrokken naar Batavia.

                    Gehuwd met H.B.J Schmitz.

                    Nu las ik in de Indische krantenartikelen dat deze persoon gezagvoerder was
                    bij de K.P.M

                    De familie woonde in Nederlands Indië.

                    Weet je misschien hoe ik meer kan ontdekken bij voorbeeld in archieven van
                    de K.P.M als die bestaan.

                    Belangrijk is al de volledige voornaam van H.B.J Schmitz

                    Bij voorbaat mijn dank

                    Jan v Zandbergen

                    Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                    Message 9 of 9 , Jul 11, 2012
                      Dag Piet,

                      Het lijkt inderdaad voor de hand te liggen dat het om krijgsgevangenen gaat.

                      Het opvallende is in dit geval dat Elfriede Krampen, hoewel ze van Duitse
                      afkomst was en in 1938 weer naar Duitsland was terugverhuisd, in 1955
                      kennelijk tóch nog de Nederlandse nationaliteit had.

                      Als Duitse was ze misschien nooit meer in het Westen teruggekomen…..

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.