Aard Plette enzl

  • annicolas@xmsnet.nl
    Message 1 of 1 , Jul 6, 2012
      t.a.v. Nynke van den Hooven, Sake Wagenaar, Frans Krom en Anton Musquetier

      Ik dank jullie heel hartelijk voor jullie antwoorden op mijn vraag met
      betrekking tot Aard Plette en zijn familie.

      Ook heb ik begrepen van Sake Wagenaar, dat de Gelderland Groep helelemaal
      niet is gestopt, hoewel ik van die groep helaas geen antwoord heb
      gekregen.

      Hieronder zal ik mijn vraag en wat ik al weet nog even verduidelijken:
      Ik heb de geboorteakte van Lodewijk Plette uit 1844 wel kunnen vinden,
      maar daarin stonden geen speciale bijzonderheden.

      Van de vader van mijn schoonzoon vernam ik echter nog het volgende
      bericht, dat aansluit op mijn eerdere vraag, die als hoofdpersoon heeft
      Aart Plette tijdens de 10 daagse veldtocht.

      "De simpele Laarzenknecht Aart Plette is de cruciale figuur.
      Tijdens de 10-daagse veldtocht had de Prins van Oranje enige ontspanning
      nodig na al zijn gevechtshandelingen. Lijsje werd op audiëntie geroepen.
      En Lodewijk ontstond.
      Naderhand werden Aart en Lijsje met een fors bedrag overgehaald
      om als wettige ouders te fungeren van het onwettige kind.
      Zo simpel is het gegaan.

      Verder stond er in de stamboom bij Lodewijk Visser (Oom Lo)
      ergens een buitenlandse vrouwennaam vermeld.
      Dat zit zo.
      Het gezin van F.B.Visser had tijdens de eerste wereld-oorlog
      een vluchtelingen-meisje uit Duitsland in huis.
      De oudste zoon Lodewijk zag daar wel wat in.
      Hij werd naderhand te werk gesteld bij de Biliton-maatschappij in Indië.
      De jonge vrouw trouwde in Holland met hem "met de handschoen.....".
      Maar tijdens de lange reis naar Indië heeft ze zich minder netjes gedragen.
      Toen Oom Lo daar achterkwam , heeft hij haar vervolgens gedropt.
      Later is hij getrouwd met Alice Neumann. Zij was een dochter van een
      zendeling."

      Misschien ben ik wel een sufferd, maar ik kan zelf hierover niets terug
      vinden. Kan het een "broodje Aap" zijn? Of is het door iemand zomaar de
      wereld ingestuurd?

      Wie weet, kan één van jullie me toch nog verder op weg helpen.

      Een antwoord stel ik natuurlijk heel erg op prijs.

      Met vriendelijke groeten
      Anny Gramsma