  • annicolas@xmsnet.nl
    Message 1 of 5 , Jul 4, 2012
      Hallo Speurders uit Friesland.

      Ik heb geprobeerd om via de Gelderland Groep een vraag te stellen, maar
      zie slechts dat ze op 4 juli schijnen te stoppen met yahoo.
      Hoop dat dat niet bij de Friesland groep het geval is.

      Mijn vraag nu is de volgende:

      Van mijn schoonzoon kreeg ik de volgende gegevens:
      Aard Plette, geb. 15 november 1809 te Doornspijk, beroep(en)Laarzenknecht
      (bij een officier), Hij heeft zich onderscheiden in de 10-daagse veldtocht
      tegen België en is daarvoor gedecoreerd. Onderwijzer, Staat genoteerd in
      de geboorteakten van zn Lodewijk, zoon van Lubbert Gerbrigsen Plette en
      Lubbertje Aalberts Visch. Gehuwd op 18 augustus 1841 in Roermond met
      Lijsje Jans van Brummen, geb. te Heerde, dochter van Lambert Jans van
      Brummen en Joanna Jans van Oene.
      Hierover heb ik een vraag. Ik kan nl. nergens iets vinden over deze Aard
      Plette en zijn decoratie. Is er misschien iemand van jullie die me verder
      op weg kan helpen? Ik ben reuze benieuwd en alvast uitkijkend naar enige
      informatie. Het is de eerste keer dat ik iets vraag bij deze groep in
      Gelderland.
      M.vr.gr.
      Anny Gramsma

      Is er wellicht iemand van jullie die mij op weg kan helpen met dit "nieuws".

      Kijk uit naar een bericht.
    • Fr@ns Krom
      Message 2 of 5 , Jul 4, 2012
        Hallo Anny,

        Voor zo ver ik kan zien stopt de Gelderlandgroep niet.

        Mvg.
        Frans Krom

        Message 3 of 5 , Jul 4, 2012
          Anny,

          Je vraag is me niet helemaal duidelijk…Wil je iets weten over die
          onderscheiding of over verdere voorouders van Aart Plette?

          Het volgende vond ik op de tijdelijke site van het Streekarchivariaat
          Noordwest-Veluwe

          Lubbert Gerbrichs Plette en Lubbertje Alberts Vis lieten de volgende
          kinderen in Doornspijk dopen:

          Gerbrich, ~25-08-1802

          Aartjen, ~02-01-1807

          Aart, ~15-11-1809

          Lubbertje Visch, dochter van Albert Visch en Aartje Lubberts, “in leven
          werkvrouw”, overleed op 18-04-1832 in Oosterwolde (gemeente Doornspijk), 53
          jaar oud.

          Haar man Lubbert Plette was toen dagloner in Oosterwolde. Haar vader was
          landman te Doornspijk, haar moeder was overleden. M.a.w. de overlijdensakte
          van haar vader kan duidelijkheid over zijn ouders verschaffen. Hetzelfde
          geldt voor de overlijdensakte van haar echtgenoot.

          Vermoedelijk is Aart Plette onderscheiden met het zogenaamde Hasselt-kruis.

          Zie hiervoor
          http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/herinnering/metkruis.html

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 5 , Jul 7, 2012
            Dag Nynke,
            Ik kan jouw zoektocht niet na voltrekken.
            Op Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe wel vele indexen en
            geregistreerden,, maar geen details.
            Hoe vind je dat toch.
            Kan je mij de link van die pagina geven?
            Groet van Pyt

            Message 5 of 5 , Jul 7, 2012
              Dag Pyt,

              Ja hoor, ga naar de pagina
              http://snv-oud.pictura-dp.nl/modules.php?name=Content
              <http://snv-oud.pictura-dp.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=38>
              &pa=showpage&pid=38 (dat is dus een “oude” webpagina)

              Vervolgens klik je op de link Index dopen Doornspijk 1732-1811 onder
              Doornspijk en kom je opp

              http://snv-oud.pictura-dp.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=91

              Dan zoek je op die pagina (druk daarvoor op de Ctrl toets, houd die vast en
              druk op f) naar plette.

              Met vriendelijke groet,

              Nynke van den Hooven.