RE: [Friesland-genealogy] popta-ludinga

    Message 1 of 6 , Jun 25, 2012
      Dag Appy,

      Huwelijk van de ouders van Anke:

      Wonseradeel, huwelijken 1746

      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 oktober 1746 in Pingjum

      Man : Lenert Jacobs Popta afkomstig van Pingjum

      Vrouw : Neeltie Pytters Ludinga afkomstig van Kimswerd

      Zij kregen 7 kinderen, te vinden op Tresoar door op de combinate popta
      ludinga te zoeken in Wonseradeel.

      Heel misschien zijn dit Lenerts ouders:

      adeel, huwelijken 1715

      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 september 1715 in Pingjum

      Man : Jacob Popta afkomstig van Pingjum

      Vrouw : Anna Olthof afkomstig van Pingjum

      Opmerking : hij is mr. chirurgijn

      En jawel, die laat een zoon Lenerdt dopen, maar volgens het doopboek is die
      zoon overleden…..

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 6 , Jun 25, 2012
        Beste Appy,

        De tweede link, die ik stuurde, werkt blijkbaar niet helemaal goed. Hier komt het gedeelte, dat ik bedoelde.

        Wonen en werken in Harlingen in de loop der eeuwen.

        Popta, Anke Leenderts overleden voor 1819, huwt met Fokke Jagersma, in leven echtelieden te Witmarsum; Burgerlijke Stand Harlingen 1818 huwelijken, 1853 overlijdens;

        Bron:
        http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php?p=bewo&l=P

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        Message 3 of 6 , Jun 26, 2012
          Appy,

          Ik vermoedde dat zoon Jochem misschien in het leger was gegaan en jawel:

          Jagersma, Joggum (Joachim) Fokkes (Fockes) bakker, geb. Witmarsum
          20.09.1776, wonende aldaar, zoon van Fokke Árends Jagersma en Antje
          Leenderts.

          Vrijwilliger; behoort tot het 10 transport van de compagnie vrijwilligers
          uit Friesland in 1809 dat onder de luitenants Kieser en Heijmans op
          16.10.1809 vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrekt; is dan 21 jaar, lengte 5
          voet, 3 duim en 2 streep; krijgt een premie van 260 gulden

          22.10.1809 sold. 4e regt. Holl. inf.;

          02.10.1810 het 125 regt. inf. onder. nr. 1376, 2e bat., 2e comp;

          11. 11 (12?)1810 1e bat., 3e comp. 123e regt. inf. onder nr. 1754;

          28.01.1811 overleden in het hospitaal te Deventer; de leeftijd van 23 jaar
          kan niet kloppen met de geboortedatum

          Bronnen: Tresoar toegang 8/3176II; Coll. Visser bij Joachim Fockes

          Ook in het notarieel archief van Tresoar is nog het één en ander te vinden
          m.b.t. Neeltje en Hendrikje Jagersma.

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den hooven.