RE: [Friesland-genealogy] popta-ludinga

    Message 1 of 6 , Jun 25 2:39 PM
      Dag Appy,

      Wel 10 kinderen J:

      Twee dochters in Harlingen gevonden, nl. Hendrikje en Neeltje. Dus via
      Tresoar meer info.

      Op www.dekrantvantoen.nl vond ik een familiebericht gedateerd 04-09-1801
      waarin Anke L. Popta meldt dat haar "tedergeliefde" echtgenoot Focke. A.
      Jagersma "heden nagt om één uur" in Witmarsum overleed in de leeftijd van 62
      jr en 6 maanden.

      Op 14-09-1801 laat de Gemeenteraad van Wonseradeel weten dat de functie van
      Schoolmeester te Witmarsum vacant is.

      Op 10-11-1801 plaatst zoon Cornelis een familiebericht waarin hij laat weten
      dat zijn moeder "in den Ouderdom van bijna 53 Jaaren, uit het midden van ons
      haare 7 kinderen" is weggenomen.

      M.a.w. in 1801 waren nog 7 van de 10 kinderen van het echtpaar
      Jagersma-Popta in leven.

      Uit een artikel van 26-11-1803 blijkt dat Jochem Jagersma , Mr. bakker te
      Witmarsum " zich van huis heeft begeven zonder enige orde op zaken te
      stellen". M.a.w. hij is met de Noorderzon vertrokken en wordt door de Drost
      van Wonserdeel ter verantwoording gedaagd. En op 29-04-1804 worden diegenen
      die nog iets te vorderen hebben van "Jochem Jagersma's verlaten boedel"
      opgeroepen zich te melden.

      Maar waar de rest is gebleven….? Nog maar eens verder zoeken!

      Met vriendelijke groet,

      Nynke van den Hooven.

      Message 2 of 6 , Jun 25 2:48 PM
        Dag Appy,

        Huwelijk van de ouders van Anke:

        Wonseradeel, huwelijken 1746

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 oktober 1746 in Pingjum

        Man : Lenert Jacobs Popta afkomstig van Pingjum

        Vrouw : Neeltie Pytters Ludinga afkomstig van Kimswerd

        Zij kregen 7 kinderen, te vinden op Tresoar door op de combinate popta
        ludinga te zoeken in Wonseradeel.

        Heel misschien zijn dit Lenerts ouders:

        adeel, huwelijken 1715

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 september 1715 in Pingjum

        Man : Jacob Popta afkomstig van Pingjum

        Vrouw : Anna Olthof afkomstig van Pingjum

        Opmerking : hij is mr. chirurgijn

        En jawel, die laat een zoon Lenerdt dopen, maar volgens het doopboek is die
        zoon overleden…..

        Met vriendelijke groet,

        Nynke van den Hooven.

        Message 3 of 6 , Jun 25 10:32 PM
          Beste Appy,

          De tweede link, die ik stuurde, werkt blijkbaar niet helemaal goed. Hier komt het gedeelte, dat ik bedoelde.

          Wonen en werken in Harlingen in de loop der eeuwen.

          Popta, Anke Leenderts overleden voor 1819, huwt met Fokke Jagersma, in leven echtelieden te Witmarsum; Burgerlijke Stand Harlingen 1818 huwelijken, 1853 overlijdens;

          Bron:
          http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php?p=bewo&l=P

          Hartelijke groeten,

          Klaas Pera

          Message 4 of 6 , Jun 26 11:00 AM
            Appy,

            Ik vermoedde dat zoon Jochem misschien in het leger was gegaan en jawel:

            Jagersma, Joggum (Joachim) Fokkes (Fockes) bakker, geb. Witmarsum
            20.09.1776, wonende aldaar, zoon van Fokke Árends Jagersma en Antje
            Leenderts.

            Vrijwilliger; behoort tot het 10 transport van de compagnie vrijwilligers
            uit Friesland in 1809 dat onder de luitenants Kieser en Heijmans op
            16.10.1809 vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrekt; is dan 21 jaar, lengte 5
            voet, 3 duim en 2 streep; krijgt een premie van 260 gulden

            22.10.1809 sold. 4e regt. Holl. inf.;

            02.10.1810 het 125 regt. inf. onder. nr. 1376, 2e bat., 2e comp;

            11. 11 (12?)1810 1e bat., 3e comp. 123e regt. inf. onder nr. 1754;

            28.01.1811 overleden in het hospitaal te Deventer; de leeftijd van 23 jaar
            kan niet kloppen met de geboortedatum

            Bronnen: Tresoar toegang 8/3176II; Coll. Visser bij Joachim Fockes

            Ook in het notarieel archief van Tresoar is nog het één en ander te vinden
            m.b.t. Neeltje en Hendrikje Jagersma.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den hooven.