popta-ludinga

  • Appy de Vries
    Message 1 of 6 , Jun 25, 2012
      Medezoekers,
      Lenert Jacobs Popta
      en
      Neeltje Pieters Ludinga
      verder geen gegevens, alleen
      een dochter ;
      Anke Leenderts Popta geb.22-12-1748
      te Pingjum en gehuwd 30-09-1770
      te Witmarsum met Foke Arends
      ged.02-03-1739 te Hoornsterzwaag [mijn fam.]
      [schoolmeester en dorpsrechter]
      ze kregen 9 kinderen..
      vraag ;
      info over ouders van Anke [broers en zussen],
      en over de 9 kinderen!
      bij voorbaat hartelijk dank,
      folle groetsjes
      Appy.

    • klaaspera
      Message 2 of 6 , Jun 25, 2012
        Beste Appy,

        Misschien heb je iets aan de volgende links:

        http://www.genealogieonline.nl/genealogie-koldewijn/I7516.php

        http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php?p=bewo&l=P

        http://www.staneke.net/Nederlands/2710.htm

        Verder kun je op Tresoar, voor 1811, ook heel veel vinden over deze familie, als je daar zoekt met "Leenderts Popta". Wel alle vier rubrieken (dopen, trouwen, begraven, lidmaten) tegelijk aanklikken. Heel veel succes!

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        Message 3 of 6 , Jun 25, 2012
          Dag Appy,

          Wel 10 kinderen J:

          Twee dochters in Harlingen gevonden, nl. Hendrikje en Neeltje. Dus via
          Tresoar meer info.

          Op www.dekrantvantoen.nl vond ik een familiebericht gedateerd 04-09-1801
          waarin Anke L. Popta meldt dat haar "tedergeliefde" echtgenoot Focke. A.
          Jagersma "heden nagt om één uur" in Witmarsum overleed in de leeftijd van 62
          jr en 6 maanden.

          Op 14-09-1801 laat de Gemeenteraad van Wonseradeel weten dat de functie van
          Schoolmeester te Witmarsum vacant is.

          Op 10-11-1801 plaatst zoon Cornelis een familiebericht waarin hij laat weten
          dat zijn moeder "in den Ouderdom van bijna 53 Jaaren, uit het midden van ons
          haare 7 kinderen" is weggenomen.

          M.a.w. in 1801 waren nog 7 van de 10 kinderen van het echtpaar
          Jagersma-Popta in leven.

          Uit een artikel van 26-11-1803 blijkt dat Jochem Jagersma , Mr. bakker te
          Witmarsum " zich van huis heeft begeven zonder enige orde op zaken te
          stellen". M.a.w. hij is met de Noorderzon vertrokken en wordt door de Drost
          van Wonserdeel ter verantwoording gedaagd. En op 29-04-1804 worden diegenen
          die nog iets te vorderen hebben van "Jochem Jagersma's verlaten boedel"
          opgeroepen zich te melden.

          Maar waar de rest is gebleven….? Nog maar eens verder zoeken!

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          Message 4 of 6 , Jun 25, 2012
            Dag Appy,

            Huwelijk van de ouders van Anke:

            Wonseradeel, huwelijken 1746

            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 oktober 1746 in Pingjum

            Man : Lenert Jacobs Popta afkomstig van Pingjum

            Vrouw : Neeltie Pytters Ludinga afkomstig van Kimswerd

            Zij kregen 7 kinderen, te vinden op Tresoar door op de combinate popta
            ludinga te zoeken in Wonseradeel.

            Heel misschien zijn dit Lenerts ouders:

            adeel, huwelijken 1715

            Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 september 1715 in Pingjum

            Man : Jacob Popta afkomstig van Pingjum

            Vrouw : Anna Olthof afkomstig van Pingjum

            Opmerking : hij is mr. chirurgijn

            En jawel, die laat een zoon Lenerdt dopen, maar volgens het doopboek is die
            zoon overleden…..

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven.

            Message 5 of 6 , Jun 25, 2012
              Beste Appy,

              De tweede link, die ik stuurde, werkt blijkbaar niet helemaal goed. Hier komt het gedeelte, dat ik bedoelde.

              Wonen en werken in Harlingen in de loop der eeuwen.

              Popta, Anke Leenderts overleden voor 1819, huwt met Fokke Jagersma, in leven echtelieden te Witmarsum; Burgerlijke Stand Harlingen 1818 huwelijken, 1853 overlijdens;

              Bron:
              http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.php?p=bewo&l=P

              Hartelijke groeten,

              Message 6 of 6 , Jun 26, 2012
                Appy,

                Ik vermoedde dat zoon Jochem misschien in het leger was gegaan en jawel:

                Jagersma, Joggum (Joachim) Fokkes (Fockes) bakker, geb. Witmarsum
                20.09.1776, wonende aldaar, zoon van Fokke Árends Jagersma en Antje
                Leenderts.

                Vrijwilliger; behoort tot het 10 transport van de compagnie vrijwilligers
                uit Friesland in 1809 dat onder de luitenants Kieser en Heijmans op
                16.10.1809 vanuit Leeuwarden naar Utrecht vertrekt; is dan 21 jaar, lengte 5
                voet, 3 duim en 2 streep; krijgt een premie van 260 gulden

                22.10.1809 sold. 4e regt. Holl. inf.;

                02.10.1810 het 125 regt. inf. onder. nr. 1376, 2e bat., 2e comp;

                11. 11 (12?)1810 1e bat., 3e comp. 123e regt. inf. onder nr. 1754;

                28.01.1811 overleden in het hospitaal te Deventer; de leeftijd van 23 jaar
                kan niet kloppen met de geboortedatum

                Bronnen: Tresoar toegang 8/3176II; Coll. Visser bij Joachim Fockes

                Ook in het notarieel archief van Tresoar is nog het één en ander te vinden
                m.b.t. Neeltje en Hendrikje Jagersma.

                Met vriendelijke groet,

                Nynke van den hooven.