sara en sara geboren en gestorven in 1677 dat kan, maar trouwen in 1699 ?

  • backfiremillie
    Message 1 of 9 , Jun 23, 2012
      Hoi speurgenoten,

      Dacht ik de oplossing te hebben, kind gedoopt en 14 dagen daarna overleden/begraven en kom ik met wat fuzzyzoeken ook een Sara tegen met toch wel gecombineerd met een achternaam die me toch aan het twijfelen zet. Is dit een ander? Maar ik vind verder niet van haar hieronder staan de drie records.

      Graag jullie hulp.

      Mvg

      Hans

      Sloten, dopen, doopjaar 1677
      Dopeling: Sara
      Gedoopt op 14 januari 1677 in Sloten
      Dochter van Isaacus Accronius en niet genoemde moeder

      Dopeling : SARA
      Vader : ISAAK

      Bron:
      Herv. gem. Sloten, doop 1594-1811
      Inventarisnr. : DTB 614

      +++++++

      Sloten overlijden/begraven 1677
      Overleden: Sara Isaacs Acronius
      Vader : Isaacus Accronius, diaken
      Datum : 28 januari 1677
      Plaats : Sloten

      Persoon: SARA ISAAKS
      Vader : ISAAK

      Bron:
      Gemeente Sloten, register van overledenen 1635-1811
      Inventarisnr.: DTB 613

      +++++++

      Leeuwarden, huwelijken 1699
      Vermelding: Ondertrouw op 8 december 1699
      Man : Meinard van Dotingh afkomstig van Leeuwarden
      Vrouw : Sara Acronius afkomstig van Leeuwarden
      Opmerking : hij is secretaris

      Gestandaardiseerde namen: MEINERT en SARA

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1693-1704
      Inventarisnr.: 906
    • reyacta
      Message 2 of 9 , Jun 24, 2012
        Hoi,

        Leuk puzzeltje ..
        Ze kan bijvoorbeeld een dochter van een andere Acronius zijn, een broer
        en vernoemd zijn naar dezelfde grootmoeder.

        Leeuwarden, huwelijken 1646
        Vermelding: Ondertrouw op 26 maart 1646
        Man : Gellius Acronius afkomstig van Leeuwarden
        Vrouw : Sara Abrahami Feenstra afkomstig van Leeuwarden
        Opmerking : hij is predikant

        Naast Isaac 1651, x 1674 Titia Beintema zijn er bijvoorbeeld nog:
        Abraham 1649, x 1679 Johanna van Hottinga
        Jacob 1654

        Er zijn ook nog een heleboel andere Acroniussen,
        wier vrouwen mogelijk een Sara-voormoeder hadden.

        Maar het is wel apart dat Meinert Dotingh een Tytia Margaretha doopt,
        een Johan Isack
        en een Gellius Dominicus (die zelf dan weer een Isaac doopt).
        Meinert was zelf de zoon van Johannes Dotingh en Margaretha Hugius.

        Dus wat ook nog kan, is dat Sara Feenstra met zoon Isaac mee naar Sloten is gegaan,
        en daar in 1677 als Sara Acronius overlijdt.
        En per ongeluk aangezien is voor dochter ipv vrouw,
        hetzij door de schrijver - hetzij door een Tresoar-invoerder.

        Sara Acronius kan verder ook nog verwisseld zijn met een overleden 'Froukje' -
        want daar worden er wel 3 van gedoopt:
        1675 -1678 (beiden Sloten) - en 1679 Leeuwarden.
        Al met al lijkt me dat het waarschijnlijkst.

        groet Margreet

        Message 3 of 9 , Jun 24, 2012
          Hans, Margreet,

          Sara Acronius, de echtgenote van Meinard van Dotingh, lijkt me toch de
          dochter van Isaack Acronius en Titia van Beintema.

          Op archieven.nl vond ik in de verzameling van het Fries Genootschap het
          volgende (betreft de periode 1717-1718):

          Stukken betreffende een proces tussen Sara Acronius, vrouw van Meinard van
          Dotingh, en Titia van Beintema, wed. Isaak Acronius, over de nalatenschap
          van I. Acronius

          En ook (archief Hof van Friesland):

          19-12-1716: eiser: Sara Acronius, c.m. gest., impetrante en excipieerde;
          Gedaagde: Titia Beintema, gedaagde en excipiënte definitieve sententie nr.
          35

          16-03-1717: Eiser: Sara Acronius, requirante; Gedaagde: Titia van Beintema,
          requireerde definitieve sententie nr. 6; Gedaagde: Romelia van Scheltinga,
          requireerde definitieve sententie nr. 6

          15-7-1717: Eiser: Juffrou Sara Acronius, c.m., requirante; Gedaagde: Vrouw
          Titia Beintema, requireerde definitieve sententie nr. 20

          15-7-1720: Eiser: Juffrouw Sara Acronius, c.s., triumphanten; Gedaagde:
          Vrouw Titia Beintema, gedoemde definitieve sententie nr. 39

          24-03-1722: Eiser: Sara Acronius, c.m. gest., in kwaliteit, impetrante;
          Gedaagde: Dominicus Justus Botnia van Burmania, gedaagde definitieve
          sententie nr. 18

          Misschien dat de vergissing juist gemaakt is met de inschrijving van de
          overleden Sara? Had dat misschien een Froukje moeten zijn?

          Met vriendelijke groet,

          Nynke van den Hooven.

          -
          want daar worden er wel 3 van gedoopt:
          1675 -1678 (beiden Sloten) - en 1679 Leeuwarden.
          Al met al lijkt me dat het waarschijnlijkst.

          groet Margreet

          --- In <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>

          Message 4 of 9 , Jun 24, 2012
            Ter aanvulling: Romelia van Scheltinga was getrouwd met (en werd op
            18-02-1718 weduwe van) Gellius Dominicus Acronius, een zoon van Isaac
            Acronius en Titia van Beintema.

            Het lijkt er overigens op dat Sara in juli 1720 in het gelijk gesteld werd.
            Haar moeder, Titia van Beintema, overleed een maand later.

            Met vriendelijke groet,

            Nynke van den Hooven.

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
[...]

            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "backfiremillie" <

          • backfiremillie
            Message 5 of 9 , Jun 24, 2012
              Hoi Margreeth en Nynke,

              Waar een zondag met slecht weer goed voor kan zijn. Bedankt voor jullie frisse blik.

              We hebben het hier over een door mij pas geleden ontdekte rechtstreekse voorouderlijn (via de oudmama's). Het is dus best interessant om daar iets meer van te weten. Die stukken die jullie vonden, komen allemaal van archieven.nl of hebben jullie een extra lijntje?

              Inmiddels heb ik bij toeval nog een Sara ontdekt die van Isaac en dus Titia afstamt. Helaas is zijn achternaam met een extra "n" verkeerd ingevoerd en dan vind je hem niet zo gemakkelijk.
              Ze wordt in Jelsum gedoopt. Dat is toch niet zover van Leeuwarden? Ze was dan 17 in 1699 toen ze trouwde met Meinard Dotingh, dat gebeurt nu ook nog wel eens. Die andere Sara is waarschinlijk 14 dagen na haar geboorte overleden.

              Mvg Hans

              Leeuwarderadeel, dopen, doopjaar 1682
              Dopeling: Sara
              Geboren in Jelsum
              Gedoopt op 19 maart 1682 in Jelsum
              Dochter van Isaac Ancronius en niet genoemde moeder

              Dopeling : SARA
              Vader : ISAAK .....
              ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

              Bron:
              Herv. gem. Jelsum, doop 1610-1811
              Inventarisnr. : DTB 472

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
              >
              > Het lijkt er overigens op dat Sara in juli 1720 in het gelijk gesteld werd.
              > Haar moeder, Titia van Beintema, overleed een maand later.

            • femke11111
              Message 6 of 9 , Jun 27, 2012
                Dag onderzoekers,

                Toevallig kwam ik dit topic tegen, ik ben op dit moment bezig een brief, geschreven door Sara Acronius, weduwe Dotingh te onderzoeken. Ook ik was al gestuit op meerdere Sara's en vraag me af welke de goede is, voornamelijk omdat ik de rest van haar familie (stuk of acht kinderen?) graag wil uitzoeken.

                Maar eigenlijk nog belangrijker voor mijn onderzoek is de vraag wat de relatie is tussen Sara Acronius en Nicolaas Arnoldi, aan wie mijn te onderzoeken brief gericht is. Dit is volgens mij o.a. de pensionaris/burgemeester van Leeuwarden en secretaris van stadhouder Willem IV, hij leefde van 1696-1777. Het is misschien wat een zijpaadje, maar is hier iemand die hier toevallig meer van weet of is tegengekomen?

                Alvast bedankt,
                hartelijke groet,
                Femke

              • klaaspera
                Message 7 of 9 , Jun 27, 2012
                  Hallo Femke,

                  Zoals jij al schreef, was Nicolaas Arnoldi burgemeester van Leeuwarden. Zijn voorganger was waarschijnlijk Dr. Sixtus Acronius. Het zou me dan ook niet verbazen, dat er relaties tussen de beide families waren.

                  "Wie was Dr. Sixtus Acronius, burgemeester van Leeuwarden, gehuwd met Alida Insma en voor 1757 overleden? De kinderen van Dr. Sixtus en Alida Insma waren: Hanso, Baukjen, Gellius, Georgius, Titia, Renatus, Med. Dr., Binke Binkes, Sjoerdje, Petronella."

                  Bron: "Navorscher", Volume 49

                  Link:
                  http://books.google.nl/books?ei=1QPrT8eNG-em0QWXoqzOBQ&sqi=2&hl=nl&id=-OoWAAAAYAAJ&dq=hanso+acronius&q=renatus#search_anchor

                  Hieronder nog wat andere informatie, die ik vond over beide families.

                  Barbara Knock, geboren 1699, op 14 augustus 1729 getrouwd met den burgemeester van Leeuwarden, Nicolaes Arnoldi (2).

                  Arnoldi (Mr. Nicolaas), Burgemeester en Raad van Leeuwarden 7 Augustus 1777.

                  Bron: Genealogische en heraldische bladen: Maandblad voor geslacht-, wapen- en zegelkunde, Volume 9

                  Link:
                  http://books.google.nl/books?ei=zfPqT5iwDuad0AX8ssneBQ&sqi=2&hl=nl&id=i03mAAAAMAAJ&dq=Acronius+en+Nicolaas+Arnoldi&q=Arnoldi+#search_anchor
                  ________________________

                  Hanso Acronius was correspondent en lid van de Gedeputeerde Staten van Friesland, in de periode 1716 en 1728. Advocaat bij het hof van Friesland.

                  Nicolaas Arnoldi was eerste secretaris van Maria Louisa in 1728. Tevens archiefbeheerder en secretaris van de stadhouders. Gerechtsschout van 1736 tot 1758. Thesaurier en secretaris van Willem IV.

                  Nicolaas Arnoldi is geboren te Leeuwarden op 23 januari 1696 en overleden te Leeuwarden op 7 augustus 1777. Op bladzij 62 staat een reproductie van een schilderij, waarop Nicolaas Arnoldi staat. Het schilderij is gemaakt door Matthijs Accama.

                  Bron: "Archieven van de Friese stadhouders: inventarissen van de archieven van de ... " van A. P. van Nienes, Marijke Bruggeman.

                  Link:
                  http://books.google.nl/books?id=i03mAAAAMAAJ&q=Acronius+en+Nicolaas+Arnoldi&dq=Acronius+en+Nicolaas+Arnoldi&hl=nl&sa=X&ei=zfPqT5iwDuad0AX8ssneBQ&sqi=2&ved=0CDUQ6AEwAQ
                  ____________________________

                  Johannis Jacobus Hartsinck, geboren te Meurs 19 April 1697, vaandrig bij eene compagnie te voet. Hij stierf 15 Mei 1725. Te Leeuwarden was hij 29 Maart 1722 gehuwd met Titia Margaretha van Dotingh, gedoopt te Leeuwarden 14 December 1701, dochter van Mr. Meynardus van Dotingh, secretaris van Leeuwarden 1694 — 1723, en van Sara Acronius.

                  Bron: Genealogische en heraldische bladen: Maandblad voor geslacht-, wapen- en zegelkunde, Volume 14

                  Link:

                  http://books.google.nl/books?id=v0_mAAAAMAAJ&q=sara+Acronius&dq=sara+Acronius&hl=nl&sa=X&ei=Mv7qT5LaFojb8QOEvdzDBQ&sqi=2&ved=0CDEQ6AEwAA
                  __________________________

                  Er staat op Google Books een boek over de familie Arnoldi:

                  "Het geslacht Arnoldi"van Jacob Leeuwen

                  Link:
                  http://books.google.nl/books?id=TPtQAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false

                  Met vriendelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "femke11111" <femkeoenema@...> wrote:

> [...]
                  >
                  > Maar eigenlijk nog belangrijker voor mijn onderzoek is de vraag wat de relatie is tussen Sara Acronius en Nicolaas Arnoldi, aan wie mijn te onderzoeken brief gericht is. Dit is volgens mij o.a. de pensionaris/burgemeester van Leeuwarden en secretaris van stadhouder Willem IV, hij leefde van 1696-1777. Het is misschien wat een zijpaadje, maar is hier iemand die hier toevallig meer van weet of is tegengekomen?

                • femke11111
                  Message 8 of 9 , Jun 28, 2012
                    Dag Klaas en anderen,

                    hartelijk dank voor deze extra informatie! Dit geeft me wel weer een stukje meer duidelijkheid.

                    Nog steeds onduidelijk blijft echter waarom Sara Acronius Nicolaas Arnoldi aanspreekt met 'neef' en zichzelf ook als 'nicht' betitelt. Ik heb ook een brief van Titia, de dochter van Sara Acronius en Meynart Dotingh, die hetzelfde doet wanneer ze naar Nicolaas Arnoldi schrijft.

                    Moet ik dit neef-nicht letterlijk opvatten of zal dit waarschijnlijk meer een uitdrukking van verre verwantschap (of zelfs geen enkele familierelatie maar gewoon een uitdrukking van 'goede verstandhouding') zijn? Ik kan rondom deze twee families in de directe omgeving van Sara en Nicolaas geen verwantschap ontdekken, behalve dat de hoge heren elke keer baantjes van elkaar overnemen...

                    Hartelijke groet,
                    Femke

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > Er staat op Google Books een boek over de familie Arnoldi:

                  • klaaspera
                    Message 9 of 9 , Jun 28, 2012
                      Hallo Femke,

                      Het aanspreken met 'neef' en 'nicht' moet wel op een familierelatie duiden. Vooralsnog heb ik geen rechtstreekse banden (lees: huwelijken) tussen de familie Arnoldi en Acronius kunnen vinden, ook niet via de aangetrouwde familie Van Dotingh.

                      Hartelijke groeten,