Re: [Friesland-genealogy] Fremdenregister im Stadtarchiv Amsterdam

  • pboltjes@planet.nl
    Message 1 of 3 , Jun 16, 2012
      Hallo Elvira,

      Wat betreft Buitenlanders in Amsterdam, of via Amsterdam, nog even het volgende.

      Voor www.zeemansleed.nl ben ik een document aan het bewerken uit het Stadsarchief van Amsterdam, te weten:

      Stukken betreffende nalatenschappen van overleden zeelieden.
      Particulier Archief 38 (Waterschout); nrs. 156-171

      Op naam van de betreffende zeeman, jaar van overlijden, scheepsnaam, naam van de kapitein, periode 1834-1853.

      In dit document plm. 1500, meest Duitse opvarenden, overleden aan boord van Nederlandse zeilschepen.

      Een klein deel van deze opvarenden is al verwerkt/bewerkt voor de website. De rest volgt in de komende tijd.

      Wellicht iets om door te geven aan de Ostfriesland-groep.

      Vriendelijke groet,

      Piet Boltjes

      p.s.
      Tussendoor ben ik bezig om alle Noord-Nederlandse Schippersgilden in kaart te brengen.

      Met name de gildeleden van wie een gildepenning bekend is.

      Binnenkort wordt op www.spanvis.nl een start gemaakt met de beschrijving van de, met name, Friese gildepenningen.
      Het betreft hier Schippers, Grootschippers / Buitenvaarders, Beurtschippers, Trekschuitschippers, Scheepstimmerlieden en Blokmakers etc.