Re: Ykjen Sytzes Haarsma

  • hzijlstra
    Message 1 of 21 , Jun 7, 2012
      Murmerwoude ligt in gemeente Dantumadeel en heet tegenwoordig, samen met Dantumawoude en Akkerwoude: Damwoude (de eerste letters van de 3 plaatsen D A M).
      Zoeken via de index op www.genver.nl gaat redelijk snel. Achtergrondinfo over Murmerwoude in online boek over Monumenten in Oostergo, zie meest recente artikel op Sneuper blog: http://sneuperdokkum.blogspot.com

      Groetnis,
      Hans
      http://www.HVNF.nl

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser <irenejolanda.vandermeulen@...> wrote:

      > Dag Cris,
      >
      > heb je een manier om daar zo snel een akte te kunnen zien?
      > Want ik zit ook met heel veel vragen, maar geloof dat ik dan honderden
      > aktes moet door worstelen om iets te vinden.
      >
      > En heb jij enig idee waar Murmerwoude onder valt? En ja dan onder van der
      > Meulen zoeken, is een spel in de hooiberg? volgens mij.
      >
      > Maar wie weet heb jij een oplossing.
      >
      > groetjes Irene.
      >
      > Op 6 juni 2012 17:51 schreef Chris van Dijkum <cevdykum@...> het
      > volgende:

    • Irene Visser
      Message 2 of 21 , Jun 7, 2012
        Thanks,

        ga weer eens verder sneupen.

        Irene.

      • musquetier@home.nl
        Message 3 of 21 , Jun 7, 2012
          Kijk eens op mijn site daar staan foto's van alle akten/inschrivingen van de DTB en Lidmaten 1602-1812 van Dantumawoude en Akkerwoude: Damwoude

          Met vriendelijke groet
          Anton Musquetier
          http://altijdstrijdvaardig.nl
          Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
          van Friesland met ca. 232.665 familienamen,
          ook uit andere Provincies, en ca. 205.075
          gefotografeerde pagina's van kerkarchieven
> [...]

          > En heb jij enig idee waar Murmerwoude onder valt? En ja dan onder van der
          > Meulen zoeken, is een spel in de hooiberg? volgens mij.

          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 2012.0.1913 / Virusdatabase: 2433/5053 - datum van uitgifte: 06/06/12

        • klaaspera
          Message 4 of 21 , Jun 7, 2012
            Beste Hans,

            Bedankt voor jouw informatie over de familie Bok. Het artikel in de Sneuper moet ik nog gaan lezen. Door mijn nieuwe website over doopsgezinden raakte ik verzeild in de familie Bok. Ik kwam ze voor het eerst tegen op een ledenlijst van de doopsgezinde gemeente Pieterzijl-Grijpskerk:

            http://twierstr.home.xs4all.nl/Dg_Pieterzijl/ledenlijst.html

            Is de familie Bok trouwens nog familie van jou? Ik kwam de naam Zijlstra namelijk ook een aantal keren tegen. Bijgaand even wat ik nu over de familie Bok weet:

            Parenteel van Hendrik Jans Bok

            1 Hendrik Jans Bok. Hendrik is overleden. Hendrik trouwde met Aafke Klazes. Aafke is overleden.

            Kind van Hendrik en Aafke:
            1 Jan Hendriks Bok, geboren op 22-01-1768 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.

            1.1 Jan Hendriks Bok is geboren op 22-01-1768 in Munnekezijl, Kollumerland, zoon van Hendrik Jans Bok (zie 1) en Aafke Klazes. Jan is overleden op 17-10-1846 om 03:00 in Burum, huisnr. 115, Kollumerland, 78 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 17-10-1846.

            Jan:
            (1) trouwde, 20 jaar oud, op 12-05-1788 in Munnekezijl, Kollumerland met Ykjen Sytzes Haarsma, ongeveer 20 jaar oud. Ykjen is geboren omstreeks 1768 in Augsbuurt, Kollumerland, dochter van Jacob Wygers Sytzema en Ykjen Meyers Haarsma. Ykjen is overleden op 16-12-1828 in Burum, huisnr. 113, Kollumerland, ongeveer 60 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 18-12-1828.

            (2) trouwde, 61 jaar oud, op 15-08-1829 in Kollum met Grijtje Durks Eestra, 56 jaar oud. Grijtje is geboren op 11-12-1772 in Ee, dochter van Durk Folkerts Eestra en Trijntje Nemmes. Grijtje is overleden vóór 1833, ten hoogste 61 jaar oud.

            (3) trouwde, 65 jaar oud, op 10-10-1833 in Kollum met Elisabeth Theodorus Robers, ongeveer 26 jaar oud. Elisabeth is geboren omstreeks 1807 in Grijpskerk, dochter van Theodorus Albertus Robers en Janke Johannes Postema. Elisabeth is overleden.

            Kinderen van Jan en Ykjen:
            1 Aafke Jans Bok, geboren op 01-01-1789 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.1.
            2 Hendrik Jans Bok, geboren op 06-07-1790 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.2.
            3 Sijtze Jans Bok, geboren op 03-12-1793 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.3.
            4 Klaas Jans Bok, geboren in 1795 in Munnekezijl. Volgt 1.1.4.
            5 Rienk Jans Bok, geboren op 04-10-1797 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.5.
            6 Sjoukje Jans Bok, geboren in 1802 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.6.

            1.1.1 Aafke Jans Bok is geboren op 01-01-1789 in Munnekezijl, Kollumerland, dochter van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Aafke is overleden op 03-02-1859 in Grootegast, 70 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 05-02-1859. Aafke trouwde, 27 jaar oud, op 18-05-1816 in Burum, Kollumerland met Egbert Renzes Hoekstra, 26 jaar oud. Egbert is geboren op 21-12-1789 in Munnekezijl, Kollumerland, zoon van Renze Egberts Hoekstra en Hinke Feikes. Hij is gedoopt op 17-01-1790 in Burum. Egbert is overleden op 01-07-1852 in Grootegast, 62 jaar oud.

            1.1.2 Hendrik Jans Bok is geboren op 06-07-1790 in Munnekezijl, Kollumerland, zoon van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Hij is gedoopt op 05-05-1833 in Pieterzijl (doopsgezind). Hendrik is overleden op 09-02-1853 in Kommerzijl, Grijpskerk, 62 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 09-02-1853. Hendrik trouwde, 28 jaar oud, op 20-05-1819 in Grijpskerk met Martje Jacobs Zetsma, 30 jaar oud. Martje is geboren op 21-02-1789 in Visvliet, Grijpskerk, dochter van Jacob Rienders Zetsma en Wipke Fokkes. Zij is gedoopt op 05-05-1833 in Pieterzijl (doopsgezind). Martje is overleden op 01-05-1869 in Kommerzijl, Grijpskerk, 80 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 01-05-1869.

            Kinderen van Hendrik en Martje:
            1 Levenloos geboren kind Bok [1.1.2.1], geboren op 27-01-1820 in Kollumerland. Van de geboorte is aangifte gedaan op 28-01-1820. Levenloos is overleden op 27-01-1820 in Kollumerland, geen dag oud.
            2 Ykjen Hendriks Bok, geboren op 28-01-1821 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.2.2.
            3 Wipke Hendriks Bok, geboren op 21-02-1823 in Munnekezijl, Kollumerland. Volgt 1.1.2.3.
            4 Stientje Hendriks Bok [1.1.2.4], geboren op 31-08-1828 in Kommerzijl, Grijpskerk. Van de geboorte is aangifte gedaan. Stientje is overleden.
            5 Jantje Hendriks Bok [1.1.2.5], geboren op 05-05-1832 in Kommerzijl, Grijpskerk. Van de geboorte is aangifte gedaan. Jantje is overleden.
            6 Jan Hendriks Bok [1.1.2.6], geboren op 02-04-1836 in Kommerzijl, Grijpskerk. Van de geboorte is aangifte gedaan. Jan is overleden.

            1.1.2.2 Ykjen Hendriks Bok is geboren op 28-01-1821 in Munnekezijl, Kollumerland, dochter van Hendrik Jans Bok (zie 1.1.2) en Martje Jacobs Zetsma. Van de geboorte is aangifte gedaan op 29-01-1821. Zij is gedoopt op 23-06-1844 in Pieterzijl (doopsgezind). Ykjen is overleden op 11-04-1900 in Kollumerland, 79 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 12-04-1900. Ykjen trouwde, 29 jaar oud, op 11-05-1850 in Grijpskerk met Hindrik Heddes Dolfin (Dolfien), 33 jaar oud. Hindrik is geboren op 13-03-1817 in Noorddijk (tussen Groningen en Adorp), zoon van Hedde Tiemens Dolfin en Bouwke Alders Postema (Post). Hindrik is overleden na 11-05-1850, minstens 33 jaar oud.

            1.1.2.3 Wipke Hendriks Bok is geboren op 21-02-1823 in Munnekezijl, Kollumerland, dochter van Hendrik Jans Bok (zie 1.1.2) en Martje Jacobs Zetsma. Van de geboorte is aangifte gedaan op 22-02-1823. Zij is gedoopt op 23-06-1844 in Pieterzijl (doopsgezind). Wipke is overleden op 14-08-1897 in Grijpskerk, 74 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan. Wipke trouwde, 22 jaar oud, op 24-04-1845 in Grijpskerk met Dirk Pieters Teenstra, 33 jaar oud. Dirk is geboren op 16-04-1812 in De Waard, Grijpskerk, zoon van Pieter Dirks Teenstra en Janke Djurres Siccama. Hij is gedoopt op 21-10-1832 in Pieterzijl (doopsgezind). Dirk is overleden op 17-11-1880 in Grijpskerk, 68 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan.

            Kind van Wipke en Dirk:
            1 Pieter Teenstra [1.1.2.3.1], geboren op 19-02-1846 in Kommerzijl, Oldehove. Van de geboorte is aangifte gedaan. Pieter is overleden.

            1.1.3 Sijtze Jans Bok is geboren op 03-12-1793 in Munnekezijl, Kollumerland, zoon van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Hij is gedoopt op 05-05-1833 in Pieterzijl (doopsgezind). Sijtze is overleden op 12-09-1833 in Burum, Kollumerland, 39 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 14-09-1833. Sijtze trouwde, 35 jaar oud, op 18-05-1829 in Grijpskerk met Jantje Kornelis Zijlstra, 20 of 21 jaar oud. Jantje is geboren in 1808 in Pieterzijl, Grijpskerk, dochter van Kornelis Egberts Zijlstra en Trijntje Berends Kiewiet. Jantje is overleden op 11-08-1839 in Burum, Kollumerland, 30 of 31 jaar oud. Jantje trouwde later op 19-03-1835 in Kollum met Rienk Jans Bok (1797-1866), zie 1.1.5.

            1.1.4 Klaas Jans Bok is geboren in 1795 in Munnekezijl, zoon van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Klaas is overleden op 16-03-1825 in Kollum, Kollumerland, 29 of 30 jaar oud. Klaas trouwde, 24 of 25 jaar oud, op 11-07-1820 in Kollum met Taetske Ritskes Beistra, 31 jaar oud. Taetske is geboren op 10-01-1789 in Kollum, dochter van Ritske Alberts Beistra en Dietje Martens. Zij is gedoopt op 01-02-1789 in Kollum. Taetske is overleden op 27-02-1858 in Kollum, 69 jaar oud. Taetske is weduwe van Yske Djurres Doedens (1789-1818), met wie zij trouwde op 21-04-1814 in Kollum.

            1.1.5 Rienk Jans Bok is geboren op 04-10-1797 in Munnekezijl, Kollumerland, zoon van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Hij is gedoopt op 15-10-1837 in Pieterzijl (doopsgezind). Rienk is overleden op 11-02-1866 in Visvliet, Grijpskerk, 68 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 12-02-1866. Rienk trouwde, 37 jaar oud, op 19-03-1835 in Kollum met Jantje Kornelis Zijlstra, 26 of 27 jaar oud. Jantje is geboren in 1808 in Pieterzijl, Grijpskerk, dochter van Kornelis Egberts Zijlstra en Trijntje Berends Kiewiet. Jantje is overleden op 11-08-1839 in Burum, Kollumerland, 30 of 31 jaar oud. Jantje is weduwe van Sijtze Jans Bok (1793-1833), met wie zij trouwde op 18-05-1829 in Grijpskerk, zie 1.1.3.

            1.1.6 Sjoukje Jans Bok is geboren in 1802 in Munnekezijl, Kollumerland, dochter van Jan Hendriks Bok (zie 1.1) en Ykjen Sytzes Haarsma. Sjoukje is overleden op 22-04-1875 in Visvliet, Grijpskerk, 72 of 73 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op 24-04-1875. Sjoukje trouwde met Johannes Franzes Hartzema. Johannes is geboren in 1804 in Oldehove. Hij is gedoopt op 26-02-1804 in Oldehove. Johannes is overleden op 16-11-1881 in Visvliet, Grijpskerk, 76 of 77 jaar oud.

            Met vriendelijke groeten,

            Klaas Pera

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra" <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
            > In het Quotisatiecohier van 1749 staan vier leden van de familie Bock vermeld:
            > Roelof Bok oude menschen 2 p. 11-9-0
            > Harmanus Bok houtcoper, begoedigd 4 p. 70-1-0
            > Freerk Bok touwslager, begoedigd 4 p. 55-9-0
            > Jan Bok mastmaker, begoedigd 6 p. 48-14-0
            > Dat Freerk Harmens Bock en Jan Harmens Bock broers waren, wordt duidelijk uit een hypotheekakte uit 1754 als Jan Harmens Bock "bekent schuldigh te wesen aen de weduwe van Freerk Harmens Bock 699 cg en 4 strs te reste gebleven van het gemaeckte slot van rekeninghe dd 29-8-1750".

          • klaaspera
            Message 5 of 21 , Jun 7, 2012
              Beste lijstgenoten,

              Nog even een kleine correctie. De moeder van Ykjen is inderdaad Ykjen Meyers Haarsma. Haar moeder is echter twee keer getrouwd geweest; eerst met Sytze Feikes en daarna met Jacob Wygers Sytzema. Ykjen is een kind uit het eerste huwelijk.

              ID: I26061
              Name: Ykje Meyerts Haersma
              Sex: F

              Note: Collectie nieuwland: Ykje Meyerts Haersma, afkomstig van Gerkesklooster, dochter van Meyert Jelles Haersma en Jetske Arends tr. (ond. Buitenpost 27 sept. 1750) Jacob Wiegers (v B'post); woonde te Burum, laatst Surhuizum; person. koh.: Meyert Jacobs is 1781 voor 1/3 erfg. posten van £ 200 en £ 250; Gen. Jierb. 1985 75

              Father: Meyert Jelles Haersma
              Mother: Jetske Arends

              Marriage 1 Sytze Feikes

              Married:

              Children:

              Ykjen Sytzes Haarsma b: 1775 in Augsbuurt

              Marriage 2 Jacob Wygers Sytzema b: 1728 in Burum

              Married: 11 OCT 1750 in Buitenpost
              Note:

              Trouwregister Hervormde gemeente Gerkesklooster 1703-1810 DTB 23 Bevestiging huwelijk op 11 oktober 1750 in Buitenpost, Jacob Wygers afkomstig van Buitenpost, Ykjen Meyers afkomstig van Gerkesklooster

              Trouwregister Hervormde gemeente Buitenpost Lutjepost 1700-1772 DTB 12 Derde proclamatie op 11 oktober 1750 in Buitenpost, Jacob Wygers afkomstig van Buitenpost, Ykjen Meyers afkomstig van Gerkesklooster

              Children:

              1) Meyert Jacobs Sytzema b: 1752 in Augsbuurt
              2) Wyger Jacobs b: 1754 in Augsbuurt
              3) Jetske Jacobs Sytsma b: 1757 in Augsbuurt

              Bron:
              http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=tvdley&id=I26061

              Met vriendelijke groeten,

              Klaas Pera

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Chris van Dijkum" <cevdykum@...> wrote:

> [...]
              >
              > zijn haar ouders Sijtze Feikes Haarsma en IJkje Meijers. Hun huwelijk niet gevonden noch de doop van Ijke Sijtzes.

            • Chris van Dijkum
              Message 6 of 21 , Jun 7, 2012
                Klaas,

                Ik denk eerst gehuwd met Jacob Wygers Sytzema, daarna met Sytze Feikes. Ze was al redelijk op leeftijd bij de geboorte van IJkje.

                Mvg, Chris van Dijkum

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...> wrote:

> [...]
                >
                > 1) Meyert Jacobs Sytzema b: 1752 in Augsbuurt
                > 2) Wyger Jacobs b: 1754 in Augsbuurt
                > 3) Jetske Jacobs Sytsma b: 1757 in Augsbuurt

              • klaaspera
                Message 7 of 21 , Jun 7, 2012
                  Hallo Chris,

                  In eerste instantie had ik de volgorde aangehouden, die Taeke van der Ley ook hanteert. Die moet inderdaad worden omgekeerd en de vermoedelijke geboortedatum van Ykjen moet naar beneden worden bijgesteld. Er van uitgaande, dat ze 20 jaar was bij haar huwelijk, hanteer ik een geschat geboortejaar van 1768.

                • tvdley
                  Message 8 of 21 , Jun 19, 2012
> [...]
                    >
                    > In eerste instantie had ik de volgorde aangehouden, die Taeke van der Ley ook hanteert. Die moet inderdaad worden omgekeerd en de vermoedelijke geboortedatum van Ykjen moet naar beneden worden bijgesteld. Er van uitgaande, dat ze 20 jaar was bij haar huwelijk, hanteer ik een geschat geboortejaar van 1768.

                    Beste Klaas en anderen,

                    Even een late reactie van mij want ik lees niet altijd de berichten in de Friesland Genealogie Groep.

                    Het klopt inderdaad dat Ykjen Sytzes Haarsma een dochter is uit het tweede huwelijk van Ykjen Meyerts Haersma, dankzij de informatie van Pieter Nieuwland. Ik ga er zelf vanuit dat Ykjen Sytzes is geboren uit het eerste huwelijk van Sytze Feikes, dus vóór het huwelijk (wat we niet kunnen vinden) met Elske Geerts. Dat sluit ook wat beter aan met het overlijden van Elske Geerts in 1809.

                    Jan Hendriks Bok had dus toch niet zo'n jonge vrouw als we gedacht hadden. Dat was wel wat anders toen hij in 1833 trouwde met Eliezabeth Theodorus Robers. Hij 65 en zij 26.

                    Groet, Taeke van der Ley
                  • klaaspera
                    Message 9 of 21 , Jun 20, 2012
                      Beste Taeke,

                      In de overlijdensakte van Ykjen Sytzes Haarsma van 18-12-1828 staat,dat ze 54 jaar oud was, toen ze overleed. Daaruit volgt, dat ze is geboren rond 1774 in Augsbuurt.

                      Toen was haar biologische vader Sytze Feikes nog getrouwd met Elske Geerts. Het huwelijk van Sytze Feikes en Elske Geerts moet zijn voltrokken rond 1766. Volgens jouw gedachtengang moet Ykjen dus zijn geboren voor 1766. Dan zou ze minimaal 8 jaar ouder moeten zijn dan de leeftijd, die in haar overlijdensakte wordt genoemd. Dat acht ik onmogelijk.

                      Het geboortejaar 1774 van Ykjen Sytzes Haarsma sluit overigens ook naadloos aan op de geboortedata van de kinderen van Elske Geerts en Sytze Feikes (1767, 1768, 1772 en 1773). Daarna zijn er ook géén kinderen meer geboren uit dat huwelijk.

                      Met vriendelijke groeten,

                      Klaas Pera

                    • Chris van Dijkum
                      Message 10 of 21 , Jun 20, 2012
                        Hallo Klaas,

                        Staar je niet blind op een vermelde leeftijd bij overlijden. Ik denk ook dat Sytze Feikes' eerste huwelijk met Ykjen was. Elske Geerts die op 73 jarige leeftijd overlijdt in 1809 had haar laatste (bekende) kind in 1773. Met deze hypothese is Ykjen Sytzes geboren tussen 1757 en 1766, waarschijnlijk eerder kort voor 1766 dan kort na 1757. Mogelijk is haar moeder bij de geboorte overleden en is Ykje Syttzes naar haar moeder vernoemd.

                        Met vriendelijke groet,

                      • tvdley
                        Message 11 of 21 , Jun 20, 2012
                          Beste Klaas,

                          Mijn redenatie is als volgt: Als Ykjen is geboren in 1774 dan trouwt ze in 1788 op 14 jarige leeftijd en krijgt ze in 1789 haar eerste kind op 15 jarige leeftijd. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk en daarom kies ik voor een eerder geboortejaar. Op zijn vroegst kom ik dan uit in 1766, want tussen 1767 en 1774 krijgt Elske Geerts de kinderen van Sytze Feikes.

                          Aangevers van een overlijden zaten er wat leeftijd schatten betreft toch wel vaker naast? En iemand 54 jaar schatten terwijl ze 62 jaar was is toch niet helemaal onmogelijk?

                          Met vr. gr., Taeke
                        • klaaspera
                          Message 12 of 21 , Jun 20, 2012
                            Hallo Taeke en Chris,

                            Er zijn meerdere kanten aan dit verhaal. Je verwacht in een officieel document (overlijdensakte) geen afwijkingen van 8 tot 10 jaar wat betreft de leeftijd bij overlijden. Een veertienjarige bruid is daarentegen natuurlijk ook wat vreemd. Dan denk je: was ze misschien zwanger en heeft de kerk toen maar een oogje dichtgeknepen? Vooralsnog moeten we, denk ik, toch maar haar geboortejaar op ongeveer 1766 stellen, hoewel dat - voor wat mij betreft - wel enigszins schoorvoetend gaat. Bedankt voor het meedenken.

                          • Richard van Schaik
                            Message 13 of 21 , Jun 20, 2012
                              On 20-06-2012 20:25, klaaspera wrote:
> [...]
                              >
                              > Er zijn meerdere kanten aan dit verhaal. Je verwacht in een officieel document (overlijdensakte) geen afwijkingen van 8 tot 10 jaar wat betreft de leeftijd bij overlijden. Een veertienjarige bruid is daarentegen natuurlijk ook wat vreemd. Dan denk je: was ze misschien zwanger en heeft de kerk toen maar een oogje dichtgeknepen? Vooralsnog moeten we, denk ik, toch maar haar geboortejaar op ongeveer 1766 stellen, hoewel dat - voor wat mij betreft - wel enigszins schoorvoetend gaat. Bedankt voor het meedenken.

                              DTB en vroege BS geeft zeker afwijkingen tot 10% van de leeftijd te zien
                              en ook hogere afwijkingen komen voor. Hier dan zo 15% wat ik niet voor
                              onmogelijk houdt zeker als de aangifte niet door familie maar door
                              bekenden of zelfs functionarissen is gedaan.

                              Groeten,
                              Richard

                              --
                              Richard van Schaik
                              f.m.a.vanschaik@...
                              Message 14 of 21 , Jun 20, 2012
                                Klaas,

                                In het geval van een overlijdensakte zou ik er niet per definitie van
                                uitgaan dat de leeftijd van de overledene correct vermeld wordt. Als de
                                overledene bijv niet geboren en getogen was in de plaats van overlijden, of
                                de aangevers waren veel jonger waren dan de overledene, dan wilden ze er nog
                                weleens naast zitten….. en soms zelfs flink!

                                En niets is des menschen vreemd, dus ook een veertienjarige bruid komt
                                weleens voor….. ;-)

                                Met vriendelijke groet,

                                Nynke van den Hooven

                                <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "tvdley" <t.leij2@...>