Nederlandse voorouders

  • Peter Miebies
    Message 1 of 2 , May 25, 2012
      Beste forumleden,

      Ik heb een iets minder gebruikelijke vraag. In het afgelopen jaar ben ik
      tegen een aantal vnl. Amerikaanse en Canadese blogs en sites aangelopen
      waarop mensen aangeven Nederlandse voorouders te hebben. Met name bij de
      Amerikanen gaat dit vaak vele generaties terug. Soms zijn namen heel goed
      herkenbaar als naam met een Nederlandse herkomst (bv. Vroom) maar soms is er
      ook duchtig geamerikaniseerd zoals bv. Leyndyke of zelfs Leyn Dyke voor
      Luijendijk. Hoewel een aantal mensen hier wel contacten heeft, en ook wel
      het een en ander weten over hun voorouders, zijn er toch veel die maar heel
      weinig weten.

      Aan de andere kant is het zo dat in veel Nederlandse genealogiën mensen
      voorkomen die hun geluk in de USA, of elders, hebben gezocht en vervolgens
      volkomen uit beeld verdwenen zijn.

      Ik kwam daarom op het idee om op mijn blog een lijst van buitenlandse blogs
      en sites te maken van mensen met Nederlandse voorouders. Dat zijn altijd
      mensen die aktief genealogie bedrijven.

      Op mijn blog worden de Amerikaanse vormen van die Nederlandse namen genoemd,
      de naam van de blogger, zijn site en evt. een twitteradres. Door mijn blog
      (http://www.patmcast.blogspot.com/2012/05/dutch-ancestors.html) zoveel
      mogelijk bekend te maken, hoop ik dat er contacten zullen ontstaan tussen
      Nederlandse en buitenlandse genealogen die in dezelfde naam geïnteresseerd
      zijn.

      Daarom nodig ik u uit om een kijkje op mijn blog te nemen om te zien of er
      voor u interessante namen bij staan. U kunt dan betrokkenen desgewenst
      direkt benaderen. En mochten hier leuke contacten uit voortkomen, dan hoor
      ik die graag, via mijn blog, via e-mail of via deze site. Nog dagelijks voeg
      ik nieuwe namen toe, zie daarvoor het "update-blokje" aan het eind van de
      tekst en voordat de 'reacties' beginnen.

      Voor de goede orde, er ligt geen enkele commerciële bedoeling aan deze
      "contactadvertentie" ten grondslag.

      Met vriendelijke groet,

      Peter Miebies

      PS Op dit moment staan er zo'n 100 namen op mijn blog verdeeld over 27
      sites.

    • patmiebies
      Message 2 of 2 , Oct 2, 2012
        Beste forumleden,

        in aanvulling op mijn bericht van 25 mei jl, laat ik u weten dat de lijst met vnl. Amerikaanse en Canadese blogs, is gegroeid tot 44 blogs met 166 namen. Dit betreffen allemaal blogs van nazaten van Nederlandse emigranten die ooit, vaak eeuwen geleden, naar den vreemde zijn gegaan. Dus mocht u een voorouder kwijt zijn, dan staat hij/zij misschien wel in deze lijst: http://patmcast.blogspot.com/2012/05/dutch-ancestors.html
        Via de getoonde blogs, waarop meestal meer info te vinden is, kunt u desgewenst contact leggen. Mocht daar iets uit voortkomen, dan hoor ik dat graag.
        Ook voor aanvullingen van mijn lijst houd ik mij aanbevolen.

        Met vriendelijke groet,
        Peter Miebies