Re: Oudeliedenhuis Harlingen eind 18e/begin 19e eeuw

  • reyacta
    Message 1 of 2 , May 15, 2012
      Dag,

      bij www.tresoar. nl > Voorouders > Hulpbronnen-dtbl Inventaris
      kun je al die kerken wel bekijken.

      Er zijn 2 hervormde kerken, de Wester en de Grote.
      Omdat 1 koster daar de boeken beheerde, worden veel mensen 2 keer vermeld
      in beide boeken - met vermelding van de kerk waarin ze gedoopt zijn.

      Harlingen - Hervormde gemeente - Grote Kerk
      322-330 Doopboeken
      331-335 Trouwboeken
      336-338 Lidmatenboeken

      Harlingen - Hervormde gemeente - Westerkerk (in gebruik genomen 1650)
      N.B. De doop- en huwelijksinschrijvingen van 1650-1774 zijn gewoonlijk ook te vinden in de registers van de Grote Kerk.
      336-338 Lidmatenboeken
      339 Doopboek
      340 Trouwboek

      Tresoar geeft bij elke vermelding wel de soort kerk en het dtbl-nummer van het boek.

      Hersteld evang. luthers is een afscheiding van de lutherse kerk in 1791 - een eigen stroming dus.
      Beide stromingen zijn in 1952 weer gefuseerd.
      http://www.protestant.nl/encyclopedie/geschiedenis/evangelisch-lutherse-kerk

      De hervormde kerk heette lang officieel: Nederduits Gereformeerd (NG)
      Tresoar is daar niet helemaal consequent in.
      Verder kun je alle stromingen ook even be-google-n of in de wikipedia nakijken.
      Die laatste heeft warempel ook meer info over het oudeliedenhuis:
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Hervormd_Rusthuis_(Harlingen)

      Via de aquabrowser in de linkerbovenhoek kun je op de site het Tresoar archief zelf bevragen:
      hervormde gemeente harlingen - intypen
      > zoekresultaat 1: Toegang 348 Hervormde gemeente Harlingen - aanklikken -
      die laat zien wat er allemaal bewaard is,
      ik kan geen directe link geven helaas.

      Een greep:
      Van de diaconieadministratie is bijzonder weinig bewaard gebleven. Van voor 1800 bestaat alleen een register van geleverde broden (1700-1728). Volgens dezelfde bovengenoemde inventaris moet er nog een rekeningboek van kerkearmengoederen geweest zijn, lopende van 1649 tot 1658.

      7.2 Diaconie
      275 Akten van legaten, schenkingen, testamenten, huurcontracten, koopakten, extracten, obligaties, rekeningen, verzekeringspolissen, bestek en voorwaarden, resoluties en andere stukken 1741-1983

      7.2.2. Rusthuis/bejaardenoord
      291 Lijst van inwoners in het diaconiehuis 1845-1941

      www.kleinekerkstraat.nl tenslotte heeft ook veel info over harlinger bewoners en geschiedenis.

      groet Margreet